Tuesday 31 October 2017

Produk pilihan pembeli

Aspek pemasaran amat penting bagi memastikan produk atau perkhidmatan menjadi pilihan pengguna. Banyak jenama gagal dipasarkan kerana bercerita tentang mengapa mereka perlu dipilih oleh pengguna dan menggunakan produk atau perkhidmatan mereka.

Sedangkan, pengguna sebenarnya perlukan jawapan kenapa jenama itu perlu dibeli dan bukannya jenama lain. Pengguna melihat iklan kerana ingin membuat pilihan. Rata-rata pengguna telah tahu fungsi produk. Jadi, pengguna ingin tahu adalah mengapa produk yang diiklan itu lebih baik berbanding yang lain.

Pengguna kurang berminat mengetahui apa dan bagaimana menggunakan produk. Perkara itu boleh diketahui setelah pengguna membeli atau pengguna memang telah tahu tentang penggunaan sesuatu produk.

Maklumat perlu dijelaskan adalah mengapa produk itu perlu menjadi pilihan atau diguna. Ceritakan tentang kehebatan dan manfaat mengguna produk. Mengapa pengguna 'mesti' beralih kepada produk itu berbanding produk lain. 

No comments:

Post a Comment