Tuesday 31 October 2017

Rawang Bypass merentasi Taman Warisan Selangor


Mendekatkan jarak dan mengurangkan masa perjalanan menjadi matlamat sesuatu projek lebuh raya mahupun jajaran jalan raya baru. Begitu juga pembinaan Rawang Bypass menghubungkan Serendah ke Rawang sejauh 23 kilometer.

Projek pembinaan lubuh raya ini merupakan antara yang terkompleks di dalam sejarah pembinaan leburu raya di Malaysia dan juga merupakan yang paling kompleks dari pada segi penentuan bahagian ketinggian jajaran.

Menariknya projek ini kerana di sepanjang laluan ini, pengguna lebuh raya akan berada separas puncak pokok atau lebih tinggi bergantung pada kawasan dan selain itu juga akan melalui bawah talian kabel pencawang elektrik.

Laluan ini penting memendek waktu perjalanan pada waktu puncak ke Kuala Lumpur dari 2 jam kepada 30 minit sahaja. Ia juga bakal menaik pembangunan di Serendah, Batang Kali dan Tanjung Malim.

Laluan ini dibina merentasi Taman Warisan Selangor, yang padat dengan hutan. Ia unik kerana ditiang sehingga 60 meter tinggi dan dibina tidak lurus bagi meminimakan impak kerosakan terhadap ekosistem Taman Warisan Negeri Selangor di mana setiap pokok perlu dielak seberapa banyak yang mungkin daripada terkorban. Antara spesis pokok terpenting terdapat di kawasan ini ialah merawan kanching

Merawan kanching atau giam kanching merupakan khazanah bumi negara yang hanya tumbuh di negara kita dalam satu kelompok kecil di sebuah hutan di Selangor. Pokok ini tidak terdapat di negara-negara lain, dan bilangannya yang kecil, menjadikannya di antara spesis flora dunia yang terancam.

No comments:

Post a Comment