Sunday 7 October 2018

JALAN PERSISIRAN MELAWI TOK BALI

Jajahan (daerah) Bachok di Kelantan terkenal mempunyai kawasan persisir pantai yang cantik. Ini bertepatan bandar Bachok dikenali sebagai Bandar Pelancongan Islam. 
 
Kawasan pantai yang menjadi tumpuan sekarang ialah dari Kampung Melawi di utara, menganjur ke selatan sehingga ke sempadan Jajahan Pasir Puteh

Untuk menggalakkan perkembangan dan kemajuan pelancongan sepanjang pantai tersebut, kerajaan telah membina jalan baru persisir pantai sejauh kira-kira 13 kilometer dari Kampung Pantai Melawi sehingga ke Kampung Air Tawar.

Jalan Pesisir pantai itu memudahkan dan mendekatkan jarak dari jalan utama untuk masuk ke satu-satu tempat resort atau chalet. 
 
Sebelum ini penggunjung melalui Jalan Melawi Tok Bali yang memerlukan pengunjung dari jalan utama terpaksa melalui jalan sempit sebelum sampai ke tempat dituju.

Sekarang terdapat berpuluh resort dan chalet yang dibangunkan di sepanjang persisir pantai itu. Antara nama resort dan chalet (sekadar diingati atau diketahui penulis) yang terdapat di persisir pantai yang mudah ditujui menggunakan jalan persisir pantai ialah Bayu Melawi Chalet, Permai Resort, Sudara Beach Resort, Villa Danialla Beach Resort dan Pantai Perkasa Chalet

Nama resort lain ialah Long Beach Chalet, Pantai Kandis Chalet, Sri Melawi Chalet, Anak Rhu Chalet, D Rhu Chalet, Damai Melawi Chalet, Redwan S Beach Resort Melawi dan Sri Aur Chalet.

Jalan persisiran pantai itu menjadikan Melawi semakin dikenali sebagai lokasi pelancongan di Kelantan.  

No comments:

Post a Comment