Thursday 1 November 2018

OTAI MASIH BERBISA


Seorang peladang mempunyai 15 ekor ayam betina dan seekor ayam jantan tua. Oleh kerana ayam jantan tua sudah tidak efektif lagi membiakkan bakanya, peladang itu membeli seekor lagi ayam jantan muda untuk jadi pembaka.

Selepas ayam jantan muda sampai, dia disapa oleh ayam tua.
Tua : Selamat datang, kita boleh bekerjasama membuntingkan semua ayam betina ni agar tuan kita gembira.

Ayam Muda: Kerjasama?? Kamu sudah tua dan patut bersara biar aku uruskan semua kerja pembiakan ini.

Ayam Tua: Kamu bagilah aku seekor betina pun jadi laa...

Ayam Muda: Tak boleh! Aku gagah dan mampu melaksanakan kerja pembiakan tanpa bantuan kamu, ayam tua..

Ayam Tua: Ok.. kalau kamu gagah perkasa, esok kita lumba lari. Kalau kamu menang, aku tak akan ganggu walau seekor pun ayam betina. Kenyit mata pun tak..

Ayam Muda: Ok cun! Aku setuju. Esok pagi kita lumba.

Keesokannya.

Ayam Tua: Oleh kerana aku dah tua, kamu bagi aku lari dulu laa.. lepas sepuluh langkah, baru kamu mula berlari.

Ayam Muda: Ok, takde hal lah.. Ready?? 1--2--Go!!

Dan si ayam tua tu apa lagi, lari lah dia.. berlari dengan perlahan kemudian dikejar oleh ayam muda... dalam 10 meter ayam muda mengejar ayam tua dan sudah hampir di bontot ayam tua.. tiba-tiba  bamm..  bamm.. ayam muda tersungkur rebah.

Tuan ayam telah menembak ayam tu sambil menyumpah..

"Chaiitt!!! Sudah tiga ekor ayam jantan aku beli bulan ni, semuanya gay... huh..."

Moral of story:

Jangan sombong dengan orang lama. Respek la otai... dia banyak taktik yang tidak disangka-sangka....otai masih berbisa...hormati orang tua.

Disalin dari WhatsApp.

No comments:

Post a Comment