Thursday 28 February 2019

SIAPA PELAKU BULI SIBER


Kemajuan teknologi datang bersama ancaman baru dan peningkatan bilangan ancaman seperti buli siber. Buli siber berlaku apabila seseorang menggunakan Internet untuk menghantar teks atau imej untuk menyakiti atau memalukan orang lain.

Berikut adalah beberapa contoh perkara yang dilakukan oleh pembuli siber:
- Menghantar e-mel, pesanan segera, atau pesanan teks dengan kata-kata kesat atau mengugut.
- Memulau seseorang daripada senarai kawan Instant Messenger atau kumpulan WhatsApp atau menghalang e-mel mereka tanpa sebarang alasan.
- Menipu seseorang agar mendedahkan maklumat peribadi atau sesuatu yang memalukan lantas mengedarkannya kepada orang lain.
- Menggodam e-mel atau akaun dalam talian seseorang untuk menghantar mesej kesat atau menyebarkan perkara tidak benar sambil menyamar seperti orang berkenaan.
- Mencipta laman web untuk mengejek orang lain.
- Mengguna laman web untuk menilai rakan sebaya sebagai paling cantik, paling buruk dan sebagainya.
- Menanam kebencian terhadap orang lain meng­gunakan maklumat yang tidak benar atau maklumat yang diada-adakan dan menghantarnya dalam talian.

Buli siber ialah satu jenayah dan masalah serius dalam kalangan remaja dan tidak harus diambil ringan. Pembuli boleh dihukum di bawah Akta Jenayah Komputer, Kod Penal atau Akta Juvenil, bergantung kepada sifat atau keterukan kes.

No comments:

Post a Comment