Sunday 18 August 2019

LALUAN KERETA API TEROWONG BUKIT KOREK

 
Gua Musang merupakan jajahan paling selatan di Kelantan. Sebelum tahun 1982, satu-satunya jalan penghubung Gua Musang dengan jajahan lain di Kelantan ialah melalui kereta api.

Perkhidmatan kereta api amat berjasa kepada Gua Musang dan guru yang berkhidmat di jajahan berkenaan. Ramai guru yang berasal dari jajahan lain menggunakn perkhidmatan kereta api untuk berulang alik.

Pada ketika itu, satu gurauan yang sering diungkapkan mengenai perkhidmatan kereta api dari Stesen Kuala Krai ke Stesen Gua Musang ialah perjalanannya mengambil masa lapan hari lapan malam.

Woi... jauh benar tu. Bagi mereka yang tidak pernah menggunakan perkhidmatan kereta api itu pasti akan rasa terkejut. Mana mungkin mengambil masa lapan hari lapan malam sedangkan jarak perjalanan hanya kira-kira 100 kilometer sahaja.

Sebenarnya yang dikatakan masa lapan hari lapan malam itu ialah kereta api akan melalui sebanyak lapan terowong. Setiap kali memasuki terowong yang gelap dikatakan telah masuk malam.

Apabila keluar terowong keadaan cerah dikatakan hari siang. Jadi, lapan kali masuk keluar terowong itu dikatakan telah lapan hari lapan malam.

Terowong bermula antara laluan Stesen Manek Urai, Bukit Abu dan Dabong. Terowong itu dipanggil “Bukit Korek” oleh penduduk tempatan.

Panjang setiap satu terowong itu antara 50 hingga 750 meter melalui  kawasan bukit batu kapur.

No comments:

Post a Comment