Tuesday 15 October 2019

Misteri gelama tanjung lumpur


Kemunculan ikan gelama dalam jumlah besar di kawasan pesisir pantai di Kampung Anak Air, Tanjung Lumpur, Pahang menggemparkan orang ramai dan menarik perhatian ramai pihak selepas tular di media sosial.

Sebahagian pengguna alam maya khususnya menganggap fenomena tersebut sebagai luar biasa berikutan kejadian itu dikatakan tidak pernah berlaku di kawasan pesisir berkenaan.

Namun, ada maklumat mengatakan fenomena itu biasa berlaku di kawasan pesisir pantai lain di sekitar daerah ini sebelum ini.

Fenomena itu ada kemungkinan ia berpunca daripada peralihan perubahan angin Monsun Timur Laut yang juga musim udang baring bertumpu di pesisir pantai, sekali gus menarik kumpulan ikan gelama dan spesies lain ke pantai berkenaan untuk memakan udang-udang kecil itu.

Kemungkinan kehadiran ikan-ikan gelama ini turut berlaku di pantai-pantai lain tapi jumlahnya mungkin tidak banyak berbanding di kawasan pesisir pantai di Kampung Anak Air.

Dalam kejadian pada 13 Oktober 2019 itu, kumpulan nelayan pesisir pantai berjaya menaikkan lebih 2 tan ikan gelama sehingga ada beranggapan ia satu fenomena aneh kerana tidak pernah berlaku kemunculan ikan gelama sebanyak itu di kawasan pantai berkenaan.

No comments:

Post a Comment