Wednesday 17 October 2018

RASA CENDAWAN KELAPA SAWIT SEAKAN BEBOLA IKAN

Cendawan atau dipanggil kulat mudah tumbuh di medium sesuai mengikut jenis cendawan itu. Ada cendawan tumbuh di atas tanah gambut, tanah busut, batang pokok mati dan sebagainya. Ada sejenis cendawan tumbuh di atas atau di celah-celah pelepah dan tandan kelapa sawit.

Di kawasan ladang kelapa sawit, cendawan kelapa sawit ini tumbuh dengan subur secara semulajadi. Kulat kelapa sawit menjadi pilihan kepada peminatnya.


Kulat kepala sawit boleh tumbuh sepanjang tahun, asalkan medium tempat tumbuh iaitu tandan kelapa sawit berada dalam keadaan lembab. Sebab itu, jika ingin cendawan kelapa sawit sentiasa tumbuh, kenalah disiram atau dibasahkan selalu tandan kelapa sawit itu.


Rasa cendawan kelapa sawit seakan-akan bebola ikan tetapi mempunyai tekstur yang lebih pejal dan padat serta manis. Cendawan kelapa sawit kaya dengan protein dan merupakan sejenis cendawan yang paling tinggi kandungan vitamin serta mineral.


Cendawan kelapa sawit juga bebas karbohidrat dan sangat sesuai bagi mereka yang sedang mengamalkan diet atau ingin menjaga bentuk badan.

No comments:

Post a Comment