Tuesday, 3 March 2015

PETUA TURUN KAWAL BERAT BADAN ELAK OBESITI






Pakar psikologi dan pemakanan menggariskan 13 syarat sebagai panduan untuk menurunkan atau mengawal berat badan.  Panduan yang diusulkan ini mampu mencapai apa yang dihajati dan seterusnya memberi nilai tambah kepada kehidupan seharian.

1. Ada visi dan yakin kepada: ’Saya boleh langsing’.  Sikap positif itu perlu ditanamkan kerana ia menjadi pemacu kepada tindakan lain sehingga impian untuk langsing menjadi satu kenyataan. Kita tidak boleh ragu-ragu dengan kebolehan sendiri.    

2. Ingin langsing kerana ingin sihat.  Ini motif yang tepat untuk langsing. Kesihatan adalah harta yang paling berharga.  Hidup menjadi lebih bermakna jika keadaan diri sihat dan mampu meneruskan kehidupan yang selesa biarpun usia telah meningkat. 

3. Tahu risiko berlebihan berat badan.  Berat badan berlebihan memberikan pelbagai risiko penyakit kronik seperti tekanan darah tinggi, penyakit jantung, kencing manis, kadar kolesterol tinggi dan angin ahmar.

4. Jalani ujian kesihatan.  Banyak orang merasakan dirinya sihat kerana tidak ada tanda ketara menunjukkan dirinya mengidap sesuatu penyakit.  Inilah antara punca mengapa penyakit kronik sukar diubati setelah keadaan parah.  Jadi, lakukan pemerikasaan secara berkala, dan ambil langkah berjaga-jaga yang antara lainnya dilakukan dengan mengawal makan.

5. Tetapkan matlamat realistik untuk turunkan berat badan. Banyak orang yang berusaha menurunkan berat badan ingin mencapai matlamat dengan cepat.  Akibatnya mereka mudah kecewa jika tidak mencapainya.  Sebenarnya, kejayaan menurunkan berat badan satu hingga dua kilogram sebulan sudah memadai.

6. Timba ilmu tentang pemakanan yang tepat.  Ilmu tentang pemakanan merangkumi sistem pemakanan yang tepat dan berkesan. Diet tidak semestinya menjauhkan daripada memakan nasi, roti, mi dan biskut atau makanan yang disebut sebagai berat.  Apa yang penting ialah seimbang dan merangkumi segala jenis makanan mengikut carta pemakanan.

7. Hadiri kelas sokongan dan motivasi.  Ada yang sudah bersemangat untuk langsing, tetapi masih gagal kerana melakukannya seorang diri.  Carilah rakan yang sama-sama berusaha mengawal berat badan.

8. Ikut kaedah diet tepat.  Anda perlu amalkan pemakanan yang tepat agar anda boleh langsing dan kekal langsing dan bukan mengikuti diet yang membuat berat badan anda sekejap naik dan sekejap turun.  

9. Tidak menyeksa diri.  Ramai merosakkan tubuh mereka kerana menjalani program diet yang tidak makan, kurang makan atau sekat makan.

10. Amal kaedah senaman yang berkesan.  Senaman tanpa teknik berkesan tidak akan membuahkan hasil yang diinginkan. Misalnya, teknik pernafasan sangat penting untuk membakar lemak dan ini boleh dipelajari melalui nasihat pakar senaman.

11. Berhati-hati memilih produk langsing. Banyak produk langsing tubuh yang telah diharamkan kerana boleh merosakkan tubuh. Ada kes kematian akibat mengambil pil pelangsing mengandungi unsur racun.  Jadi, berhati-hatilah sebelum membeli.

12. Belajar cara membaca label makanan.  Pilih makanan yang kurang kalori dan kandungan gula.  Pentingkan makanan yang mempunyai pelbagai kandungan vitamin dan mineral.   

13. Jangan salahkan orang lain atau keadaan. Usaha yang dilakukan ada kehendak dan ditentukan sendiri.  Jika gagal, jangan salah orang lain. 

Sekiranya, peraturan yang dicadangkan ini dipatuhi, tidak ada alasan anda akan gagal melangsingkan badan.  Bak kata pepatah, hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih.  Selamat mencuba.