Monday 25 February 2019

KEPERLUAN WARGA TUA


Golongan tua perlu membuat perubahan dalam meneruskan hidup secara lebih menyakinkan. Untuk mewujudkan suasana yang lebih menyeluruh melibatkan majoriti golongan tua memerlukan tindakan semua pihak.

Kerajaan perlu mempromosikan polisi dan program yang menyokong suasana yang lebih baik untuk golongan tua. Golongan tua masih bersemangat memberi sumbangan kepada keluarga dan negara jika diberi peluang mengikut apa yang mampu dilakukan.

Dalam kes golongan tua yang tidak mampu lagi aktif dan memerlukan sokongan ahli keluarga, di sinilah peranan ahli keluarga amat penting. Untuk memberi perhatian terbaik kepada golongan tua, kesediaan ahli keluarga menjalankan tanggungjawab amat penting.

Keutamaan perlu diberikan untuk membentuk sistem sokongan untuk meningkatkan kemampuan keluarga untuk menjaga warga tua di rumah masing-masing. Kemudahan khusus terutama yang berkaitan dengan sokongan kesihatan dan perubatan perlu disediakan semampunya.   

Golongan tua wajar terus tinggal di rumah masing-masing dan tempat yang sudah menjadi kebiasaan kepada mereka untuk mengekalkan kesinambungan kehidupan pada hari tua. 

Sikap anak menghantar ibu bapa ke rumah kebajikan wajar dihentikan, melainkan dalam keadaan terpaksa dan memberi keselesaan kepada golongan tua itu sendiri.

Anak sepatutnya merasa berbangga mempunyai ibu bapa yang dapat hidup sehingga usia tua yang memberi peluang kepada mereka untuk berbakti kepada ibu bapa di dunia ini.

No comments:

Post a Comment