Tuesday 26 February 2019

UTAMA LAKSANA TUGAS


Mengutamakan perlaksanaan tugas oleh setiap pekerja adalah suatu yang wajib dan perlu dilaksanakan tanpa bertangguh-tangguh atau lepas tangan. Setiap pekerja mempunyai bidang tugas masing-masing yang perlu dilakukan, agar seluruh sistem kehidupan ini berjalan lancar.

Firman Allah bermaksud: “Kemudian setelah selesai sembahyang, maka bertaburanlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah dari apa yang kamu hajati daripada limpah kurnia Allah dan ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan) supaya kamu berjaya di dunia dan akhirat.” (Surah al-Jumaah, ayat 10).

Jelas sekali setiap orang perlu mengutamakan tanggungjawab untuk mencari rezeki halal dan urusan untuk kesejahteraan hidup. Namun, ini tidak bermakna manusia boleh melupakan tanggungjawab melakukan ibadat. 

Sesungguhnya, setiap pekerja menanggung amanah berat yang perlu dilaksanakan tugas mengikut kemampuan tertinggi dan berterusan sepanjang tugasnya. Amanah tersebut bukan sekadar hubungan sesama manusia dan majikan, tetapi hubungan dengan Allah. 

Melaksanakan amanah samalah menunaikan janji yang wajib ditunaikan berdasarkan perjanjian menyerah tugas oleh majikan dan penerimaan tugas oleh pekerja.

Pihak yang melantik pekerja telah memilih calon terbaik untuk melaksanakan sesuatu tugas. Calon terpilih itu mungkin daripada beribu-ribu calon lain yang turut memohon.  Dengan kata lain, pemilihan calon itu ialah dengan satu harapan dia dapat menjadi pekerja terbaik.

Firman Allah bermaksud: “Sesungguhnya Allah menyuruh kamu menyerahkan amanah kepada yang berhak menerimanya, dan (menyuruh kamu) apabila menetapkan hukum di antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil.  Sesungguhnya Allah memberi pengajaran yang sebaik-baiknya kepada kamu.” - (Surah an-Nisa, ayat 58).

Malah, calon pekerja juga secara konseptual juga telah bersedia menerima tanggungjawab sebagai pekerja. Dia memohon jawatan itu, sudah tentu bersedia untuk melaksanakan tugas yang terbaik. Pekerjaan itu adalah pilihannya, jadi kenalah membuktikan dia sukakan tugas itu.   

Tetapi, ramai yang memohon kerja sebenarnya bukan hendak bekerja, tetapi mengharapkan gaji. Inilah punca ramai pekerja apabila bekerja tidak melakukan tugas dengan sempurna. Sesiapa menerima amanah, sedangkan tidak mempunyai kesediaan untuk melakukan yang terbaik, maka padanya ada tanda-tanda sifat munafik.

Sabda Rasulullah bermaksud: “Tanda-tanda munafik itu tiga perkara, pertama apabila seseorang itu bercakap dia sentiasa berbohong, apabila berjanji tidak pernah ditunaikan dan apabila diamanahkan dia khianati.” - (Hadis riwayat Bukhari, Muslim, Tarmizi dan Nasai).

No comments:

Post a Comment