Projek Central Spine Road (CSR) adalah projek "jalan utama tengah"
yang kini juga digelarkan "Lebuh Raya Utama Tengah". Projek ini telah
lama diilhamkan oleh para jurutera jalan di Malaysia untuk menghubungkan
Kelantan dengan Negeri Sembilan melalui Pahang.
Ilham ini ini telah diketengahkan
sekitar tahun 1990an lagi selari dengan pembukaan jalan menghubungkan Gua
Musang dengan Kuala Lipis sekitar tahun 1986.
Namun, kekangan kewangan dan tiada
keperluan mendesak, maka projek itu sekadar menjadi satu kerangka kepada
perlaksanaan jangka panjang.
Pembinaan jalan raya secara
berperingkat berdasarkan kepada kerangka utama itu dilaksanakan. Contohnya permbinaan
jalan dari Kuala Lipis ke Raub adalah sebahagian daripada projek tersebut.
Begitu juga jalan dari Raub menuju ke Bentong.
Asalnya jalan itu ingin dibina empat
lorong, namun hanya dibina dua lorong disebabkan kengkangan kewangan, tetapi
lebih lebar dan lurus berbanding jalan sebelumnya.
Pembinaan projek CSR lebih ketara dan
dirasakan kewujudannya apabila kerajaan meluluskan pembinaan 'Lebuh raya Merapoh
- Chegar Perah" dengan konsep empat lorong membelah hutan belantara. Laluan lebih lurus dan 'jauh' dari laluan asal.
Peruntukan pembinaan tersebut
dilakukan pada era pemerintahan Tun Abdullah Badwi yang melihat ada keperluan
terdesak memandangkan kawasan itu sering berlaku kemalangan maut.
Lebuh raya ini pula kemudian
disambungkan dari Merapoh - Mentara dan bakal menuju ke Gua Musang.
Projek lain sebahagian CSR yang bakal
siap ialah Persimpangan Bentong.
Biarpun projek CSR sekarang ini
sekadar menyebut menghubungkan antara Kuala Krai di Kelantan dengan Simpang
Pelangai di Pahang yang bersempadan dengan Negeri Sembilan, ialah boleh
dianggap sebagai projek menghubungkan Kota Bharu Kelantan dengan Kuala Pilah Negeri
Sembilan.
Ini kerana penghujung utara dan
selatan projek CSR itu memberi sambungan rangkaian jalan raya yang terus kepada
kedua-dua bandar tersebut.
Di Kelantan, Lebuh raya Kota Bharu -
Kuala Krai dibina secara berperingkat-peringkat. Peringkat pertama dari Pasir Hor
ke Kadok telah dibuka kepada lalu lintas. Menanti dalam masa terdekat untuk
dibuka ialah pakej Kadok ke Ketereh. Pakej dari Ketereh ke Kok Lanas juga giat
dijalankan.
Pembinaan Lebuh Raya Kota Bharu - Kuala
Krai diluluskan pada era pemerintahan Datuk Seri Najib Razak. Majlis pecah tanah
projek telah dilaksanakan pada April 2014 oleh Tan Sri Muhyiddin Yasin, Timbalan
Perdana Menteri pada ketika itu.
Biarpun Lebuh Raya Kota Bharu - Kuala
Krai tidak disebut sebagai projek CSR, hakikatnya ia adalah sebahagian kerangka
utama jalan raya semasa ia diilhamkan dahulu.
No comments:
Post a Comment