Monday 30 September 2019

CARA MOTIVASI DIRI CARI PERHATIAN


Satu situasi yang pasti berlaku dalam kehidupan seorang manusia ialah sama ada dia ‘mencari perhatian’ atau ‘memberi perhatian’.

Seseorang yang dipilih sama ada dalam menjalinkan silaturahim, dalam pekerjaan atau dalam berumah tangga kerana kepandaian atau rupa paras yang tampan serta seumpamanya, mungkin ia sesuatu yang membanggakan.

Namun, harus diingat bahawa kebanggaan itu tidak akan kekal lama. Alangkah eloknya jika kita dipilih dalam setiap itu kerana akhlak dan kebaikan.

Yang sering berlaku, orang yang ‘mencari perhatian’ suka melihat dan menilai orang. Sibuk memperbetulkan sikap orang tetapi tidak suka melihat dan menilai diri sendiri. Gemar menyebar aib orang tetapi menutup aib diri sendiri.

Orang yang ‘mencari perhatian’ sentiasa hidup dalam mimpi, tidak berpijak di bumi nyata, terpesona dengan puji-pujian orang. Sesungguhnya ‘bermimpi dalam hidup’ itu lumrah tetapi ‘hidup dalam mimpi’ itulah yang salah.

Sebab itulah perubahan yang berlaku dalam sistem pendidikan negara daripada tadika hingga universiti yang menekankan bahawa belajar bukan untuk menjadi pandai tetapi belajar untuk menjadi baik sangat dialu-alukan.

Oleh itu besarlah harapan kita sebagai warga Malaysia sistem pendidikan negara memberi tumpuan melahirkan generasi bermoral dan beretika yang akhirnya akan membentuk masyarakat baik dan berkasih sayang, tanpa mengira warna kulit.

Petikan tulisan: Prof. Datuk Dr Muhaya Mohamad

No comments:

Post a Comment