Wednesday 28 November 2018

PERIBAHASA BAGAI KERA MENDAPAT KERETA

Peribahasa, bagai kera mendapat bunga bermaksud seseorang yang tidak menghargai pemberian orang lain. Bagaimana pula jika diubah menjadi bagai kera mendapat kereta? Biarpun mendapat kereta, tetapi mana mungkin kera dapat memandu kereta. Kera tidak tahupun hendak duduk di dalam kereta.

Sifat kera ialah suka untuk 'menyerang' dan 'menguasai' sesuatu. Dalam kelompok yang terdapat banyak ekor kera, biasa akan terjadi kera akan menyerang dan menguasai sesuatu. Keadaan ini biasanya dikuasai oleh ketua kera yang lebih dominan dalam kumpulan kera itu.

Apa yang menariknya, apa yang diingini itu akan dikuasai dan menjadi seperti milik kelompok kera itu. Namun, setelah 'puas' dan tidak mendapat manfaat, kumpulan kera itu akan meninggalkannya.

Sifat kera itu seperti samseng. Hendak tunjuk 'pongoh' atau bengis. Kononnya aku yang berkuasa.

Sifat seperti kera ini juga ada pada manusia. Sikap ingin tunjuk lagak dan berkuasa. Dengan dipimpin oleh abang long, mereka akan melakukan sesuatu di luar kawalan. Apa jadi pun tidak kisah. Kewarasan fikiran tidak lagi jadi pertimbangan.

Apabila yang diingini diperolehi atau dikuasai, mereka tidak tahu hendak buat apa. Tugas yang perlu dilakukan diabaikan. Kegagalan diri sendiri akan diletakkan pada bahu pihak lain.

Golongan seperti kera ini tidak layak diberikan sebarang amanah kepada mereka. 

No comments:

Post a Comment