Berdasarkan Perlembagaan Persekutuan, Perkara 32.
Ketua Utama Negara bagi Persekutuan, dan Isterinya. (1) Maka hendaklah ada seorang Ketua Utama Negara bagi
Persekutuan, digelar Yang di-Pertuan Agong, yang hendaklah diberi keutamaan
daripada segala orang di dalam Persekutuan dan yang tidak boleh dikenakan
apa-apa jua pun prosiding di dalam mana-mana mahkamah kecuali di dalam Mahkamah
Khas yang ditubuhkan di bawah Bahagian XV.
Perkara
32 (3) - Yang di-Pertuan Agong hendaklah dipilih oleh Majlis Raja-Raja bagi
tempoh lima tahun, tetapi boleh pada bila-bila masa meletakkan jawatannya
melalui surat yang ditandatangani sendiri olehnya yang ditujukan kepada Majlis
Raja-Raja atau boleh dipecat daripada jawatannya oleh Majlis Raja-Raja, dan
hendaklah berhenti memegang jawatan apabila terhenti menjadi Raja.
Proses pemilihan Yang di-Pertuan Agong
baharu perlu dibuat apabila akan berlaku kekosongan akibat tamat tempoh lima
tahun, kemangkatan atau seperti dinyatakan Perkara 32 (3).
Apabila terdapat kekosongan pada
jawatan Yang di-Pertuan Agong, Majlis Raja-raja akan menjalankan fungsinya
sepertimana dalam Perkara 38(6)(a) Perlembagaan Persekutuan untuk memilih Yang
di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang di-Pertuan Agong.
Hanya sembilan Raja Melayu yang
menjadi ahli Majlis Raja-Raja akan membuat pemilihan itu pada mesyuarat khas
yang ditetapkan.
Cara pemilihan itu dilakukan adalah
seperti berikut:
Bahagian Pertama, Jadual Ketiga
Perlembagaan Persekutuan menyatakan seorang Raja layak dipilih menjadi Yang
di-Pertuan Agong kecuali Raja itu belum dewasa atau seseorang Raja itu tidak
berhasrat dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong.
Seseorang Raja juga tidak layak untuk
dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong sekiranya Majlis Raja-raja mengambil
ketetapan melalui undi sulit bahawa Raja itu tidak sesuai untuk menjalankan
fungsi Yang di-Pertuan Agong disebabkan oleh kelemahan akal atau tubuhnya, atau
kerana apa-apa sebab lain.
Majlis Raja-raja bertindak menurut
budi bicara berhubung peranan memilih Yang di-Pertuan Agong dan Timbalan Yang
di-Pertuan Agong atau memecat Yang di-Pertuan Agong daripada jawatannya.
Berkaitan proses pemilihan Yang
di-Pertuan Agong, Seksyen 2, Jadual Ketiga Perlembagaan Persekutuan, Majlis
Raja-raja hendaklah menawarkan jawatan Yang di-Pertuan Agong kepada Raja yang
layak dipilih, yang negerinya ialah yang pertama dalam senarai pemilihan.
Jika Raja itu tidak menerima tawaran
tersebut, Majlis Raja-raja akan menawarkan jawatan itu kepada Raja yang negeri
berikutnya dalam senarai pemilihan itu dan demikianlah seterusnya sehingga
seorang Raja menerima jawatan tersebut.
Susunan penggiliran pertama pelantikan
Yang di-Pertuan Agong dilakukan di atas persetujuan Raja negeri-negeri mengikut
kekananan dari segi tempoh pemerintahan yang dimulakan dengan Negeri Sembilan,
Selangor, Perlis, Terengganu, Kedah, Kelantan, Pahang, Johor dan Perak.
Senarai pemilihan tersebut dinyatakan
dalam Seksyen 4 yang bermaksud, pada pemilihan pusingan pertama, senarainya
adalah mengikut pengiktirafan keutamaan antara raja-raja sendiri.
Namun, bagi pemilihan pusingan selepas
itu, senarai pemilihan adalah mengikut kedudukan Negeri di dalam senarai yang
disusun mengikut raja di negeri-negeri yang mana, mana-mana raja yang telah
menerima jawatan Yang di-Pertuan Agong akan dipindahkan ke hujung senarai
pemilihan.
Pada Seksyen 4(2)(b), Jadual Ketiga
Perlembagaan Persekutuan, ada dinyatakan “apabila ada sesuatu perubahan Raja
sesuatu Negeri yang ada dalam senarai ketika itu, Negeri itu hendaklah
dipindahkan ke hujung senarai itu.
Laman web rasmi Majlis Raja-raja turut
mengandungi maklumat prosedur bagaimana pengundian dijalankan.
Sekiranya Raja atau Sultan negeri
tersebut berada dalam senarai teratas dan bersetuju untuk dicalonkan, baginda
boleh diundi secara sulit oleh Majlis Raja-raja.
Kertas undi yang digunakan tidak
bernombor serta ditandakan dengan pen dan dakwat sama. Kemudiannya kertas undi
akan dimasukkan ke dalam peti serta dimusnahkan sama ada dibakar atau dirincih
di hadapan Raja-raja sebaik sahaja keputusan undian diumumkan.
Raja yang paling muda dari segi
pemerintahan dan tidak tersenarai sebagai calon Yang di-Pertuan Agong dan
Timbalan Yang di-Pertuan Agong dipilih untuk mengira kertas undi bersama-sama
dengan Penyimpan Mohor Besar Raja-raja.
Dalam mesyuarat pemilihan itu, hanya
Raja-raja, Penyimpan Mohor Besar Raja-raja dan Penolong Setiausaha Majlis
Raja-raja sahaja yang terlibat dalam proses pemilihan itu.
Semasa pemilihan, Penyimpan Mohor
Besar Raja-raja akan membekalkan satu kertas undi pada setiap Raja dan setiap
Raja diminta menandakan pendapatnya sama ada Raja yang paling kanan (satu nama
sahaja) adalah sesuai atau tidak sesuai dipilih sebagai Yang di-Pertuan Agong.
Calon mestilah mendapat majoriti lima
undi sebelum Raja yang mempengerusikan Mesyuarat Pemilihan menawarkan jawatan
Yang di-Pertuan Agong kepada baginda.
Jika Raja yang berjaya tidak menerima
tawaran ataupun raja itu gagal memperoleh undi majoriti maka proses pengundian
semula akan dijalankan iaitu dengan mencalonkan nama Raja yang kedua dalam
senarai kekananan yang layak dipilih untuk diundi.
Proses hanya akan selesai selepas
Baginda menerima tawaran jawatan Yang di-Pertuan Agong.
Selepas itu, barulah Majlis Raja-raja
mengisytiharkan Baginda sebagai Yang di-Pertuan Agong dan memegang jawatan itu
bagi tempoh lima tahun.
No comments:
Post a Comment