Kaabah
ada pintu untuk memasuki ke dalamnya. Maka itu ada kunci yang dibuat untuk
mengelak orang tidak bertanggungjawab memasukinya. Kunci pintu Kaabah diamanahkan
kepada individu tertentu menjaganya.
Golongan yang menjadi penjaga atau memegang kunci Kaabah amat disegani dan dihormati. Oleh itu, sejarah telah mencatatkan pernah berlaku perselisihan dan rebutan bagi memegang kunci Kaabah.
Golongan yang menjadi penjaga atau memegang kunci Kaabah amat disegani dan dihormati. Oleh itu, sejarah telah mencatatkan pernah berlaku perselisihan dan rebutan bagi memegang kunci Kaabah.
Kaabah
dibangunkan oleh Nabi Ibrahim dengan dibantu anaknya Nabi Ismail. Penjaga
pertama adalah Nabi Ismail kerana Nabi Ibrahim tidak tinggal di Makkah. Ia
kemudian dijaga oleh anak Nabi Ismail, Thabit, diikuti Mudad bin Amrul Jurhumi
dan datuk Thabit sebelah ibunya.
Kaabah
kemudian dijaga oleh puak Jurhum, puak Khuzanah, Qusai bin Kilab dan seterusnya
dipegang oleh keturunan Bani Syaibah turun temurun hingga hari ini.
Mengikut
catatan sejarah, Qusai bin Kilab iaitu moyang Rasulullah SAW yang hidup ketika
zaman Khuzaah. Beliau menguasai Makkah dan hak sebagai penjaga Makkah adalah di
tangan mereka.
Qusai
amat dihormati pengikutnya daripada orang Quraiys iaitu keturunan Nabi Ismail. Qusai
berkahwin dengan seorang gadis daripada puak Khuzaah, iaitu anak kepada
pemegang kunci Kaabah ketika itu. Sebelum meninggal dunia, beliau mewasiatkan
supaya kunci itu diserahkan kepada anaknya, iaitu isteri Qusai. Namun
permintaan itu ditolak kerana beliau seorang perempuan.
Kunci
itu sebaliknya diserahkan kepada seorang lelaki daripada puak Khuzaah bernama
Abu Ghubshan, seorang kaki arak. Ketika dalam keadaan mabuk, Abu Ghubshan
menjual anak kunci itu kepada kaum Quraiys sebagai pertukaran bagi mendapatkan
arak.
Apabila
menyedai anak kunci Kaabah terlepas daripada tangan mereka, puak Khuzaah
memerangi Qusai dari puak Quraiys. Namun puak Khuzaah ditewaskan dan dihalau
keluar dari Makkah oleh Qusai dibantu dan disokong oleh orang Quraiys.
Sejak
itulah, penghormatan sebagai pemegang anak kunci dan penjaga Kaabah berada di
tangan Qusai dan diwarisi turun termurun.
Ketika
Makkah ditawan tentera Islam pada tahun kelapan Hijrah atau dikenali tahun
Pembukaan Makkah, pemegang kunci Kaabah ketika itu ialah Usman Abi Talhah yang
ketika itu belum memeluk Islam.
Bagi
membolehkan Rasulullah SAW memasuki Kaabah, Ali Abi Talib mengambil kunci itu
secara paksa daripada tangan Usman. Tindakan itu dibantah oleh Usman dengan
katanya: “Kalau aku mengakui kerasulan Muhammad, sudah tentu aku sendiri yang
akan menyerahkannya ke tangan beliau.”
Namun
bantahan itu tidak diendahkan. Kunci itu diambil secara paksa. Apabila dicuba
membuka pintu Kaabah menggunakn kunci itu, itu tidak berjaya, sedangkan itulah
kunci yang biasa digunakan ketika itu untuk membukanya.
Ketika
para sahabat terus berusaha untuk membukanya, lalu Jibrail turun menemui
Rasulullah SAW dan menyampaikan wahyu yang bermaksud: 'Sesungguhnya Allah
menyuruh kamu menyampaikan amanat kepada yang berhak menerimanya, dan apabila
menetapkan hukum antara manusia supaya kamu menetapkan dengan adil.” (Surah
an-Nisa, ayat 58)
Lalu
Rasulullah SAW segera mengembalikan kunci itu ke tangan Usman yang menyambutnya
dengan penuh kehairanan lantas bertanya: “Kenapa pulangkan kunci ini, walhal
engkau telah berkuasa dan kota ini sepenuhnya berada di bawah kekuasaan
engkau.”
Lalu
dijawab oleh Rasulullah SAW dengan membaca firman Allah SWT yang baru diterima
dari Jibrail itu.
Tertarik
dengan keadilan yang ditunjukkan oleh Rasulullah SAW dan mengakui bahawa apa
yang didengar itu benar dari Allah SWT, Usman segera memeluk Islam dan menerima
kembali kunci itu daripada tangan Rasulullah SAW. Rasulullah SAW kemudian
bersabda: “Peganglah kunci itu untuk selama-lamanya.”
Turut
menyertai Usman memeluk Islam ialah seluruh ahli keluarganya. Maka itu, kunci pintu
Kaabah terus dipegang oleh keturunan Bani Syaibah sehingga sekarang.
Hanya
terdapat sebuah pintu untuk memasuki Kaabah dan ia dikatakan diperbuat daripada
emas tulen seberat 8 tan (8,000 kilogram).
Di dalam Kaabah masih ada lampu yang digunakan pada zaman nabi dahulu. Zaman Kerajaan Umaiyyah ditukar lampu lain seterusnya zaman Kerajaan Abasiyah juga tukar lampu. Apabila lampu ditukar, lampu yang lama disimpan di dalam Kaabah. Jadi, banyak lampu lama disimpan di dalam Kaabah.
Di dalam Kaabah masih ada lampu yang digunakan pada zaman nabi dahulu. Zaman Kerajaan Umaiyyah ditukar lampu lain seterusnya zaman Kerajaan Abasiyah juga tukar lampu. Apabila lampu ditukar, lampu yang lama disimpan di dalam Kaabah. Jadi, banyak lampu lama disimpan di dalam Kaabah.
Kaabah
dimandikan dua kali setahun, yakni pada 15 Muharam dan permulaan bulan Syaaban.
Acara ini biasanya dihadiri oleh raja Arab Saudi dan pembesar lain.
Lantai
Kaabah dari granit berwarna putih dan sebahagian dindingnya juga dilapisi
granit. Di dalamnya terdapat sebuah hijab berwarna hijau, emas dan perhiasan.
Kain
penutup Kaabah (Kiswah) awalnya dibuat di Mesir. Namun setelah terbentuknya
kerajaan Arab Saudi yang berdaulat, raja pertama Abdul Aziz memerintahkan agar
pembuatan Kiswah dibuat di negara itu sendiri.
No comments:
Post a Comment