Peperangan ini dikenali 'Khandak' atau
parit kerana umat Islam telah menggali parit di sekeliling Madinah sebagai kubu.
Perang Khandak berlaku pada bulan Syawal tahun 5 Hijrah.
Peperangan ini berpunca dari hasutan
kaum Bani Nadir. Mereka berpakat dengan kaum Quraish Makkah untuk menyerang
orang Islam Madinah.
Pakatan di kalangan suku-suku Yahudi
dan tentera Quraish Makkah ini menyebabkan Perang Khandak juga dikenali Perang
Ahzab yang bermaksud bersekutu atau gabungan.
Permulaan kepada perancangan menyerang
umat Islam di Madinah berlaku pada awal tahun 627 M. Bani Nadhir diketuai Huyayy
ibn Akhtab bersama pemimpin lain dari Khaibar, pergi ke Makkah bagi membuat
perjanjian dengan Safwan.
Sebahagian besar tentera Gabungan
dikumpulkan musyrik Makkah diketuai Abu Sufyan dengan membawa 4,000 tentera
infantri (berjalan kaki), 300 tentera berkuda, dan antara 1,000 ke 1,500 orang
yang menunggang unta.
Bani Nadhir pula mula menghasut nomad
di bahagian timur Semanjung Arab (Najed). Pihak Nadhir juga berjaya membawa
Bani Ghatafan bersama menyertai mereka, dengan menyogok Ghatafan separuh hasil
tanaman mereka. Kumpulan ini kedua terbesar, menambahkan kekuatan seramai lebih
kurang 2,000 orang dan 300 kuda, diketuai oleh Unaina bin Hasan Fazari.
Bani Assad yang diketuai oleh Tuleha
Asadi juga bersetuju menyertai pihak Nadhir dan Gabungan. Bani Nadhir juga
mendapat 700 orang daripada Bani Sulaim walaupun kelompok ini, jika tidak
terdapat beberapa orang besarnya yang menyenangi Islam, mungkin lebih besar
kekuatannya.
Bani Amir, yang ada membuat perjanjian
dengan Nabi Muhammad, enggan turut serta. Suku-suku lain termasuk Bani Murrah,
dengan kekutan 400 orang dipimpin Hars ibn Auf Murri dan Bani Shuja, dengan 700
orang yang dipimpin Sufyan ibn Abd Shams.
Jumlah keseluruhan tentera Gabungan,
dianggarkan seramai lebih kurang 10,000 orang infantri dan 600 orang berkuda.
Pada akhir Mac 627 M tentera ini yang
diketuai Abu Sufyan, bergerak mara ke Madinah. Bertepatan dengan perancangan
yang dibuat, tentera-tentera yang terkumpul bergerak mara ke Madinah, orang
Makkah dari arah selatan (di kawasan pesisiran pantai) sementara yang lain dari
arah timur.
Pada masa sama, penunggang kuda
daripada Bani Khazaah berangkat ke Madinah dengan tujuan memberi amaran kepada
orang Islam tentang gerakan tentera kafir ke arah mereka.
Penunggan kuda Khuzaah sampai di
Madinah dalam masa empat hari, dan memberi amaran kepada Nabi Muhammad bahawa
tentera Gabungan dijangka sampai di Madinah dalam masa seminggu.
Rasulullah SAW mengumpulkan orang
Madinah bagi membincangkan strategi terbaik menangkis serangan musuh yang bakal
menyerang.
Bertemu dan bertempur di tanah lapang
(yang membawa kepada kemenangan di Badar), dan menunggu mereka di dalam bandar
(pengajaran daripada Uhud) turut dibincangkan.
Akhirnya, orang Islam yang kurang
bilangan daripada musuh memilih peperangan pertahanan dengan menggali parit
dalam yang dapat menjadi rintangan kepada musuh di kawasan utara Madinah.
Taktik ini dicadangkan oleh Salman
al-Farisi. Setiap Muslim di Madinah, termasuk Nabi Muhammad, mula menggali
parit besar yang selesai digali dalam tempoh enam hari.
Parit digali pada bahagian utara
Madinah sahaja memandangkan wilayah lain Madinah dikelilingi gunung berbatu dan
kawasan berpokok, yang sukar direntasi ketumbukan tentera besar (khususnya
pasukan berkuda).
Dari segi taktik, ini bermakna
serangan musuh dalam bilangan yang besar hanya boleh dilakukan dari arah utara.
Seiring dengan kerja menggali parit,
Madinah juga mengalami kekurangan makanan. Kaum wanita dan kanak-kanak ditempatkan
di pusat bandar Madinah. Orang Madinah menuai tanaman mereka awal agar
tentera Gabungan terpaksa bergantung kepada bekalan makanan mereka sendiri.
Nabi Muhammad menubuhkan markas
baginda di sebuah bukit kecil digelar Sala dan tentera Islam diatur di sana.
Kedudukan ini memberi pihak Muslim kelebihan sekirannya tentera Kafir berjaya
menyeberangi parit.
Kekuatan keseluran tentera Islam yang
mempertahankan Madinah daripada serangan musuh terdiri daripada 3,000 orang,
dan melibatakn semua penduduk yang berumur 15 tahun ke atas, melainkan Bani
Quraizah (Quraizah ada membekalkan orang Islam dengan alat penggali parit).
Pengepungan Madinah bermula pada 31
Mac 627 M dan berlanjutan selama 27 hari. Memandangkan peperangan
pengepungan jarang berlaku, pihak bergabung yang tiba di Madinah mendapati
dirinya tidak bersedia menangani parit yang digali.
Tentera Gabungan cuba menyerang dengan
penunggang kuda dengan harapan mencari laluan, tetapi pihak Muslim dalam
kedudukan kukuh dan dapat mematahkan setiap cubaan.
Kedua-dua bala tentera berkumpul pada
dua belah parit dan menghabiskan masa dua atau tiga minggu menghamburkan
penghinaan dalam bentuk syair terhadap masing-masing, diiringi dengan anak
panah yang dilepaskan dari jarak jauh.
Para veteran Quraisy mula berasa bosan
dengan kegagalan dan sekumpulan yang diketuai Amr ibn Wudd dan Ikrimah ibn Abu
Jahal cuba menggempur melalui parit.
Mereka berjaya merentasi parit dan
mara ke kawasan paya berdekatan bukit Sala. Amr mencabar Muslim berperang
tanding. Sayidina Ali Abi Talib menerima cabaran tersebut dan
selepas pergelutuan pendek, Amr dibunuh Sayidina Ali. Kemudian teriakan 'Allahu
Akbar' kedengaran.
Selepas pembunuhan Amr pasukan kecil
Gabungan berundur dalam keadaan kelam kabut. Kendatipun pihak Gabungan hanya
kehilangan tiga orang pejuang, mereka gagal mencapai apa-apa matlamat.
Pasukan Gabungan cuba beberapa kali melintasi
parit pada waktu malam tetapi gagal. Walaupun pihak Gabungan mampu mengatur
anggota mereka di sepanjang parit, mereka agak keberatan untuk bertempur
berdepan-depan dengan orang Islam kerana pejuang Muslim dianggap lebih cekap
dalam pertempuran berdepan-depan.
Oleh sebab tentera Islam dalam
kedudukan kukuh di belakang tebing parit yang dibina daripada tanah dan
bersedia melontarkan batu dan anak panah sekiranya sesiapa cuba menyeberang
parit, apa jua gerakan menyeberang akan menyebabkan ramai korban.
Pihak Gabungan cuba menyerang secara
serentak. Dalam satu percubaan khususnya, mereka memujuk Bani Quraizah
menyerang dari selatan. Quraizah tinggal dalam Madinah dan penempatan mereka
terletak di selatan Madinah.
Huyayy ibn Akhtab, berusaha mendapatkan
sokongan Quraizah. Namun Bani Quraizah mengambil kedudukan berkecuali kerana mematuhi
perjanjian dengan Nabi Muhammad.
Malah ketua mereka enggan menerima
Huyayy ibn Akhtab apabila Huyayy datang berjumpa buat kali pertama. Namun,
Huyayy ibn Akhtab akhirnya berjaya bertemu Quraizah dan meyakinkan mereka
bahawa orang Islam sudah tentu akan ditewaskan.
Quraizah dapat melihat ketumbukan
tentera Gabungan yang besar, yang bergerak di merata tempat dengan ramai
anggota tentera berjalan kaki dan yang berkuda, dan akhirnya Quarizah bertukar
fikiran dan menyertai Gabungan.
Berita yang kononnya Quraizah telah
belot mula tersebar dan Umar al-Khattab dengan cepat memaklumi Nabi Muhammad.
Telahan berkaitan pembelotan Quraizah diperkuat dengan pergerakan tentera
Gabungan ke arah penempatan dan kubu kuat Quraizah.
Timbul perasaan risau pada Nabi Muhammad tentang pergerakan mereka dan Nabi Muhammad menyedari bahawa Quraizah menimbulkan keadaan amat berbahaya kepada orang Islam.
Timbul perasaan risau pada Nabi Muhammad tentang pergerakan mereka dan Nabi Muhammad menyedari bahawa Quraizah menimbulkan keadaan amat berbahaya kepada orang Islam.
Nabi tidak membuat persiapan rapi terhadap
pertahanan di perbatasan Madinah (di arah selatan) dengan kaum tersebut kerana
berpegang kepada perjanjian antara baginda dan Bani Quraizah. Tambahan pula
Quraizah memiliki senjata: 1,500 pedang, 2,000 lembing, 300 baju besi dan 500
perisai.
Nabi Muhammad menghantar tiga orang
sahabat meninjau perkembangan terkini Quraizah. Baginda menasihati mereka agar
memberikan pendapat mereka secara terbuka sekiranya Bani Quraizah masih taat,
kerana ini boleh mengekalkan semangat pejuang Islam.
Namun, baginda juga menasihati mereka
agar tidak menyebarkan berita tentang pembelotan sekiranya benar kerana ini
boleh menimbulkan perasaaan cemas dan kelam kabut di kalangan Muslim.
Para sahabat mendapati sesungguhnya
Quraizah telah melanggar perjanjian. Usaha meyakinkan mereka agar berpegang
kepada perjanjian damai tidak diendahkan.
Nabi Muhammad cuba menyorokkan
maklumat yang baginda terima. Namun, khabar angin tentang serangan
besar-besaran dari arah penempatan Quraizah ke atas Madinah mula tersebar
secara meluas. Khabar ingin ini menjejaskan orang Islam dan melemahkan semangat
mereka.
Penduduk Muslim Madinah mendapati
keadaan mereka bertambah buruk selang hari. Bekalan makanan menyusut dan malam
bertambah sejuk. Mereka kekurangan tidur dan ini juga menjejaskan mereka.
Keadaan menjadi genting dan dilaporkan
buat kali pertamanya solat berjemaah hanya dilakukan pada malam hari. Pada waktu
ini keadaan menjadi amat serius dan perasaan takut dirasai di mana sahaja.
Nabi Muhammad menghantar 100 orang
Islam ke pusat bandar Madinah bagi pertahankan sebaik sahaja baginda mendengar
berita angin tentang pembelotan Bani Quraizah.
Kemudian baginda menghantar 300 orang askar berkuda (askar berkuda tidak diperlukan di parit) juga bagi mempertahankan Madinah. Namun dalam keadaan cemas ini suara kuat para tentera Islam semasa menunaikan solat berjamaah di malam hari memberikan gambaran seolah-olah mereka ramai dan kuat.
Kemudian baginda menghantar 300 orang askar berkuda (askar berkuda tidak diperlukan di parit) juga bagi mempertahankan Madinah. Namun dalam keadaan cemas ini suara kuat para tentera Islam semasa menunaikan solat berjamaah di malam hari memberikan gambaran seolah-olah mereka ramai dan kuat.
Krisis ini menunjukkan Nabi Muhammad
bahawa ramai anggota tentera baginda sudah hampir hilang daya. Baginda
menghubungi Ghatafan (suku Badwi) dan cuba memujuk mereka menyertai tentera
Islam dengan menawarkan mereka sepertiga hasil tanaman buah kurma Madinah
sekiranya mereka berundur.
Walaupun Ghatafan meminta dibayar
setengah hasil kurma, pada akhirnya selepas berunding dengan Nabi Muhammad,
mereka bersetuju. Walau bagaimanapun, Nabi Muhammad telah bermesyuarat
terdahulu dengan ketua-ketua Madinah sebelum membuat perjanjian.
Pembesar-pembesar Madinah membantah
dan tidak bersetuju akan syarat-syarat perjanjian, dengan alasan Madinah tidak
pernah jatuh ke tahap itu.
Justeru rundingan dengan Ghatafan
dihentikan. Mahupun Ghatafan tidak berundur, mereka telah mengundang kecurigaan
sekutu lain kerana mereka telah mengadakan rundingan dengan pihak Islam. Ekoran
itu, pertelagahan dalaman Gabungan bertambah runcing.
Pada ketika itu, Nabi Muhammad
didatangi Nuaim ibn Masud, seorang kenamaan Arab yang dihormati orang Gabungan,
yang telah memeluk Islam secara rahsia.
Pada pertemuan itu Nabi Muhammad
meminta Nuaim membantu mengakhirkan pengepungan dengan menanam rasa curiga di
kalangan pihak Gabungan.
Nuaim telah pergi menemui Bani
Quraizah dan memberi amaran kepada mereka tentang niat ahli Gabungan yang lain.
Kata beliau, sekiranya pengepungan itu gagal, pihak Gabungan tidak akan
ragu-ragu meninggalkan orang Yahudi di tangan Nabi Muhammad.
Justeru, Quraizah harus meminta
Gabungan memberi beberapa orang jaminan sebagai tawanan bagi memastikan
kerjasama berterusan Quraizah. Nasihat Nuaim ini menimbulkan kerisauan di
kalangan orang Quraizah yang sememangnya sudah mula berasa curiga.
Kemudian Nuaim pergi bertemu Abu
Sufyan, ketua Gabungan, dan memberitahunya bahawa kaum Quraizah sudah berpaling
tadah dan menyertai Nabi Muhammad kembali.
Beliau menyatakan bahawa kaum Yahudi
itu berniat meminta jaminan tawanan daripada pihak Gabungan, kononnya sebagai
balasan kerjasama yang diberikan mereka, tetapi sebenarnya akan diserah
Quraizah kepada Nabi Muhammad.
Justeru, pihak Gabungan tidak
sepatutnya memberikan mahu seorang pun jaminan tawanan kepada Quraizah. Dan
Nuaim mengulangi ceritanya kepada kaum-kaum Gabungan yang lain.
Strategi Nuaim berkesan. Setelah
berunding, ketua-ketua Gabungan menyuruh Ikrimah ibn Abu Jahal pergi ke
Quraizah sebagai isyarat serangan bersatu terhadap Madinah.
Sebaliknya, Quraizah berkeras meminta
orang tebusan sebagai jaminan yang pihak Gabungan tidak akan meninggalkan Bani
Quraizah sekerianya pengepungan gagal.
Pihak Gabungan pula berfikiran bahawa
Quraizah akan menyerahkan jaminan tawanan tersebut kepada Nabi Muhammad dan
seterusnya enggan memberi orang tebusan. Perutusan dihantar pergi balik antara
kedua belah pihak, namun tidak ada yang mahu berganjak.
Abu Sufyan memanggil Huyayy ibn
Akhtab, dan memaklumkannya tentang sambutan Quraizah. Huyayy tersentak dan Abu
Sufyan menuduhnya sebagai 'pengkhianat'. Risau akan keselamatannya, Huyayy
melarikan diri ke kubu kuat Quraizah di selatan Madinah.
Puak Badwi, kaum Ghatafan, dan
puak-puak lain Gabungan pula terjejas dengan rundingan yang diadakan mereka
dengan Nabi Muhammad. Mereka menyertai gabungan hanya dengan harapan mendapat
hasil rampasan perang dan bukan kerana membenci Islam.
Mereka putus harapan kerana
pengepungan memakan masa lama (mereka tidak biasa dengan kaedah peperangan
berbentuk pengepungan) dan oleh sebab itu berasa kurang minat meneruskan
pengepungan.
Kedua-dua kelompok pihak Gabungan ini
pada kesudahannya mula menuding jari dan saling mencurigai pihak yang lagi
satu.
Pada masa yang sama bekalan pihak
Gubungan juga menyusut. Kuda dan unta mati akibat kebuluran dan kecederaan.
Cuaca pula amat sejuk dan hujan turun buat beberapa hari. Angin kencang bertiup
dan memadamkan unggun api, sekaligus menghilangkan punca haba anggota Gabungan.
Sebaliknya, penempatan Muslim
terlindung daripada angin. Khemah-khemah tentera Gabungan ranap ditiup angin,
unggun api padam, hujan dan pasir memercik muka mereka; mereka menjadi
ketakutan akan keadaan mereka.
Kesemua ini mereka anggap sebagai
petanda sesuatu yang buruk yang akan melanda mereka. Kesatuan mereka sudah
berkecai. Akhirnya mereka mula berundur pada waktu malam dan pada keesokan
harinya medan perang menjadi kosong.
No comments:
Post a Comment