Sunday, 26 August 2018

Perang Khandak kemenangan hasil strategi gerak saraf

Peperangan ini dikenali 'Khandak' atau parit kerana umat Islam telah menggali parit di sekeliling Madinah sebagai kubu. Perang Khandak berlaku pada bulan Syawal tahun 5 Hijrah.

Peperangan ini berpunca dari hasutan kaum Bani Nadir. Mereka berpakat dengan kaum Quraish Makkah untuk menyerang orang Islam Madinah.

Pakatan di kalangan suku-suku Yahudi dan tentera Quraish Makkah ini menyebabkan Perang Khandak juga dikenali Perang Ahzab yang bermaksud bersekutu atau gabungan.

Permulaan kepada perancangan menyerang umat Islam di Madinah berlaku pada awal tahun 627 M. Bani Nadhir diketuai Huyayy ibn Akhtab bersama pemimpin lain dari Khaibar, pergi ke Makkah bagi membuat perjanjian dengan Safwan.

Sebahagian besar tentera Gabungan dikumpulkan musyrik Makkah diketuai Abu Sufyan dengan membawa 4,000 tentera infantri (berjalan kaki), 300 tentera berkuda, dan antara 1,000 ke 1,500 orang yang menunggang unta.

Bani Nadhir pula mula menghasut nomad di bahagian timur Semanjung Arab (Najed). Pihak Nadhir juga berjaya membawa Bani Ghatafan bersama menyertai mereka, dengan menyogok Ghatafan separuh hasil tanaman mereka. Kumpulan ini kedua terbesar, menambahkan kekuatan seramai lebih kurang 2,000 orang dan 300 kuda, diketuai oleh Unaina bin Hasan Fazari.

Bani Assad yang diketuai oleh Tuleha Asadi juga bersetuju menyertai pihak Nadhir dan Gabungan. Bani Nadhir juga mendapat 700 orang daripada Bani Sulaim walaupun kelompok ini, jika tidak terdapat beberapa orang besarnya yang menyenangi Islam, mungkin lebih besar kekuatannya.

Bani Amir, yang ada membuat perjanjian dengan Nabi Muhammad, enggan turut serta. Suku-suku lain termasuk Bani Murrah, dengan kekutan 400 orang dipimpin Hars ibn Auf Murri dan Bani Shuja, dengan 700 orang yang dipimpin Sufyan ibn Abd Shams.

Jumlah keseluruhan tentera Gabungan, dianggarkan seramai lebih kurang 10,000 orang infantri dan 600 orang berkuda.

Pada akhir Mac 627 M tentera ini yang diketuai Abu Sufyan, bergerak mara ke Madinah. Bertepatan dengan perancangan yang dibuat, tentera-tentera yang terkumpul bergerak mara ke Madinah, orang Makkah dari arah selatan (di kawasan pesisiran pantai) sementara yang lain dari arah timur.

Pada masa sama, penunggang kuda daripada Bani Khazaah berangkat ke Madinah dengan tujuan memberi amaran kepada orang Islam tentang gerakan tentera kafir ke arah mereka.

Penunggan kuda Khuzaah sampai di Madinah dalam masa empat hari, dan memberi amaran kepada Nabi Muhammad bahawa tentera Gabungan dijangka sampai di Madinah dalam masa seminggu.

Rasulullah SAW mengumpulkan orang Madinah bagi membincangkan strategi terbaik menangkis serangan musuh yang bakal menyerang.

Bertemu dan bertempur di tanah lapang (yang membawa kepada kemenangan di Badar), dan menunggu mereka di dalam bandar (pengajaran daripada Uhud) turut dibincangkan. 

Akhirnya, orang Islam yang kurang bilangan daripada musuh memilih peperangan pertahanan dengan menggali parit dalam yang dapat menjadi rintangan kepada musuh di kawasan utara Madinah.

Taktik ini dicadangkan oleh Salman al-Farisi. Setiap Muslim di Madinah, termasuk Nabi Muhammad, mula menggali parit besar yang selesai digali dalam tempoh enam hari.

Parit digali pada bahagian utara Madinah sahaja memandangkan wilayah lain Madinah dikelilingi gunung berbatu dan kawasan berpokok, yang sukar direntasi ketumbukan tentera besar (khususnya pasukan berkuda).

Dari segi taktik, ini bermakna serangan musuh dalam bilangan yang besar hanya boleh dilakukan dari arah utara.

Seiring dengan kerja menggali parit, Madinah juga mengalami kekurangan makanan. Kaum wanita dan kanak-kanak ditempatkan di pusat bandar Madinah. Orang Madinah menuai tanaman mereka awal agar tentera Gabungan terpaksa bergantung kepada bekalan makanan mereka sendiri.

Nabi Muhammad menubuhkan markas baginda di sebuah bukit kecil digelar Sala dan tentera Islam diatur di sana. Kedudukan ini memberi pihak Muslim kelebihan sekirannya tentera Kafir berjaya menyeberangi parit.

Kekuatan keseluran tentera Islam yang mempertahankan Madinah daripada serangan musuh terdiri daripada 3,000 orang, dan melibatakn semua penduduk yang berumur 15 tahun ke atas, melainkan Bani Quraizah (Quraizah ada membekalkan orang Islam dengan alat penggali parit).

Pengepungan Madinah bermula pada 31 Mac 627 M dan berlanjutan selama 27 hari. Memandangkan peperangan pengepungan jarang berlaku, pihak bergabung yang tiba di Madinah mendapati dirinya tidak bersedia menangani parit yang digali.

Tentera Gabungan cuba menyerang dengan penunggang kuda dengan harapan mencari laluan, tetapi pihak Muslim dalam kedudukan kukuh dan dapat mematahkan setiap cubaan.

Kedua-dua bala tentera berkumpul pada dua belah parit dan menghabiskan masa dua atau tiga minggu menghamburkan penghinaan dalam bentuk syair terhadap masing-masing, diiringi dengan anak panah yang dilepaskan dari jarak jauh.

Para veteran Quraisy mula berasa bosan dengan kegagalan dan sekumpulan yang diketuai Amr ibn Wudd dan Ikrimah ibn Abu Jahal cuba menggempur melalui parit.

Mereka berjaya merentasi parit dan mara ke kawasan paya berdekatan bukit Sala. Amr mencabar Muslim berperang tanding. Sayidina Ali Abi Talib  menerima cabaran tersebut dan selepas pergelutuan pendek, Amr dibunuh Sayidina Ali. Kemudian teriakan 'Allahu Akbar' kedengaran.

Selepas pembunuhan Amr pasukan kecil Gabungan berundur dalam keadaan kelam kabut. Kendatipun pihak Gabungan hanya kehilangan tiga orang pejuang, mereka gagal mencapai apa-apa matlamat.

Pasukan Gabungan cuba beberapa kali melintasi parit pada waktu malam tetapi gagal. Walaupun pihak Gabungan mampu mengatur anggota mereka di sepanjang parit, mereka agak keberatan untuk bertempur berdepan-depan dengan orang Islam kerana pejuang Muslim dianggap lebih cekap dalam pertempuran berdepan-depan.  

Oleh sebab tentera Islam dalam kedudukan kukuh di belakang tebing parit yang dibina daripada tanah dan bersedia melontarkan batu dan anak panah sekiranya sesiapa cuba menyeberang parit, apa jua gerakan menyeberang akan menyebabkan ramai korban.

Pihak Gabungan cuba menyerang secara serentak. Dalam satu percubaan khususnya, mereka memujuk Bani Quraizah menyerang dari selatan. Quraizah tinggal dalam Madinah dan penempatan mereka terletak di selatan Madinah.

Huyayy ibn Akhtab, berusaha mendapatkan sokongan Quraizah. Namun Bani Quraizah mengambil kedudukan berkecuali kerana mematuhi perjanjian dengan Nabi Muhammad.

Malah ketua mereka enggan menerima Huyayy ibn Akhtab apabila Huyayy datang berjumpa buat kali pertama. Namun, Huyayy ibn Akhtab akhirnya berjaya bertemu Quraizah dan meyakinkan mereka bahawa orang Islam sudah tentu akan ditewaskan.

Quraizah dapat melihat ketumbukan tentera Gabungan yang besar, yang bergerak di merata tempat dengan ramai anggota tentera berjalan kaki dan yang berkuda, dan akhirnya Quarizah bertukar fikiran dan menyertai Gabungan.

Berita yang kononnya Quraizah telah belot mula tersebar dan Umar al-Khattab dengan cepat memaklumi Nabi Muhammad. Telahan berkaitan pembelotan Quraizah diperkuat dengan pergerakan tentera Gabungan ke arah penempatan dan kubu kuat Quraizah.

Timbul perasaan risau pada Nabi Muhammad tentang pergerakan mereka dan Nabi Muhammad menyedari bahawa Quraizah menimbulkan keadaan amat berbahaya kepada orang Islam.

Nabi tidak membuat persiapan rapi terhadap pertahanan di perbatasan Madinah (di arah selatan) dengan kaum tersebut kerana berpegang kepada perjanjian antara baginda dan Bani Quraizah. Tambahan pula Quraizah memiliki senjata: 1,500 pedang, 2,000 lembing, 300 baju besi dan 500 perisai.

Nabi Muhammad menghantar tiga orang sahabat meninjau perkembangan terkini Quraizah. Baginda menasihati mereka agar memberikan pendapat mereka secara terbuka sekiranya Bani Quraizah masih taat, kerana ini boleh mengekalkan semangat pejuang Islam.

Namun, baginda juga menasihati mereka agar tidak menyebarkan berita tentang pembelotan sekiranya benar kerana ini boleh menimbulkan perasaaan cemas dan kelam kabut di kalangan Muslim.

Para sahabat mendapati sesungguhnya Quraizah telah melanggar perjanjian. Usaha meyakinkan mereka agar berpegang kepada perjanjian damai tidak diendahkan.

Nabi Muhammad cuba menyorokkan maklumat yang baginda terima. Namun, khabar angin tentang serangan besar-besaran dari arah penempatan Quraizah ke atas Madinah mula tersebar secara meluas. Khabar ingin ini menjejaskan orang Islam dan melemahkan semangat mereka.

Penduduk Muslim Madinah mendapati keadaan mereka bertambah buruk selang hari. Bekalan makanan menyusut dan malam bertambah sejuk. Mereka kekurangan tidur dan ini juga menjejaskan mereka.

Keadaan menjadi genting dan dilaporkan buat kali pertamanya solat berjemaah hanya dilakukan pada malam hari. Pada waktu ini keadaan menjadi amat serius dan perasaan takut dirasai di mana sahaja.

Nabi Muhammad menghantar 100 orang Islam ke pusat bandar Madinah bagi pertahankan sebaik sahaja baginda mendengar berita angin tentang pembelotan Bani Quraizah.

Kemudian baginda menghantar 300 orang askar berkuda (askar berkuda tidak diperlukan di parit) juga bagi mempertahankan Madinah. Namun dalam keadaan cemas ini suara kuat para tentera Islam semasa menunaikan solat berjamaah di malam hari memberikan gambaran seolah-olah mereka ramai dan kuat.

Krisis ini menunjukkan Nabi Muhammad bahawa ramai anggota tentera baginda sudah hampir hilang daya. Baginda menghubungi Ghatafan (suku Badwi) dan cuba memujuk mereka menyertai tentera Islam dengan menawarkan mereka sepertiga hasil tanaman buah kurma Madinah sekiranya mereka berundur.

Walaupun Ghatafan meminta dibayar setengah hasil kurma, pada akhirnya selepas berunding dengan Nabi Muhammad, mereka bersetuju. Walau bagaimanapun, Nabi Muhammad telah bermesyuarat terdahulu dengan ketua-ketua Madinah sebelum membuat perjanjian.

Pembesar-pembesar Madinah membantah dan tidak bersetuju akan syarat-syarat perjanjian, dengan alasan Madinah tidak pernah jatuh ke tahap itu.

Justeru rundingan dengan Ghatafan dihentikan. Mahupun Ghatafan tidak berundur, mereka telah mengundang kecurigaan sekutu lain kerana mereka telah mengadakan rundingan dengan pihak Islam. Ekoran itu, pertelagahan dalaman Gabungan bertambah runcing.

Pada ketika itu, Nabi Muhammad didatangi Nuaim ibn Masud, seorang kenamaan Arab yang dihormati orang Gabungan, yang telah memeluk Islam secara rahsia.

Pada pertemuan itu Nabi Muhammad meminta Nuaim membantu mengakhirkan pengepungan dengan menanam rasa curiga di kalangan pihak Gabungan.

Nuaim telah pergi menemui Bani Quraizah dan memberi amaran kepada mereka tentang niat ahli Gabungan yang lain. Kata beliau, sekiranya pengepungan itu gagal, pihak Gabungan tidak akan ragu-ragu meninggalkan orang Yahudi di tangan Nabi Muhammad.

Justeru, Quraizah harus meminta Gabungan memberi beberapa orang jaminan sebagai tawanan bagi memastikan kerjasama berterusan Quraizah. Nasihat Nuaim ini menimbulkan kerisauan di kalangan orang Quraizah yang sememangnya sudah mula berasa curiga.

Kemudian Nuaim pergi bertemu Abu Sufyan, ketua Gabungan, dan memberitahunya bahawa kaum Quraizah sudah berpaling tadah dan menyertai Nabi Muhammad kembali.

Beliau menyatakan bahawa kaum Yahudi itu berniat meminta jaminan tawanan daripada pihak Gabungan, kononnya sebagai balasan kerjasama yang diberikan mereka, tetapi sebenarnya akan diserah Quraizah kepada Nabi Muhammad.

Justeru, pihak Gabungan tidak sepatutnya memberikan mahu seorang pun jaminan tawanan kepada Quraizah. Dan Nuaim mengulangi ceritanya kepada kaum-kaum Gabungan yang lain.

Strategi Nuaim berkesan. Setelah berunding, ketua-ketua Gabungan menyuruh Ikrimah ibn Abu Jahal pergi ke Quraizah sebagai isyarat serangan bersatu terhadap Madinah.

Sebaliknya, Quraizah berkeras meminta orang tebusan sebagai jaminan yang pihak Gabungan tidak akan meninggalkan Bani Quraizah sekerianya pengepungan gagal.

Pihak Gabungan pula berfikiran bahawa Quraizah akan menyerahkan jaminan tawanan tersebut kepada Nabi Muhammad dan seterusnya enggan memberi orang tebusan. Perutusan dihantar pergi balik antara kedua belah pihak, namun tidak ada yang mahu berganjak.

Abu Sufyan memanggil Huyayy ibn Akhtab, dan memaklumkannya tentang sambutan Quraizah. Huyayy tersentak dan Abu Sufyan menuduhnya sebagai 'pengkhianat'. Risau akan keselamatannya, Huyayy melarikan diri ke kubu kuat Quraizah di selatan Madinah.

Puak Badwi, kaum Ghatafan, dan puak-puak lain Gabungan pula terjejas dengan rundingan yang diadakan mereka dengan Nabi Muhammad. Mereka menyertai gabungan hanya dengan harapan mendapat hasil rampasan perang dan bukan kerana membenci Islam.

Mereka putus harapan kerana pengepungan memakan masa lama (mereka tidak biasa dengan kaedah peperangan berbentuk pengepungan) dan oleh sebab itu berasa kurang minat meneruskan pengepungan.

Kedua-dua kelompok pihak Gabungan ini pada kesudahannya mula menuding jari dan saling mencurigai pihak yang lagi satu.

Pada masa yang sama bekalan pihak Gubungan juga menyusut. Kuda dan unta mati akibat kebuluran dan kecederaan. Cuaca pula amat sejuk dan hujan turun buat beberapa hari. Angin kencang bertiup dan memadamkan unggun api, sekaligus menghilangkan punca haba anggota Gabungan.

Sebaliknya, penempatan Muslim terlindung daripada angin. Khemah-khemah tentera Gabungan ranap ditiup angin, unggun api padam, hujan dan pasir memercik muka mereka; mereka menjadi ketakutan akan keadaan mereka.

Kesemua ini mereka anggap sebagai petanda sesuatu yang buruk yang akan melanda mereka. Kesatuan mereka sudah berkecai. Akhirnya mereka mula berundur pada waktu malam dan pada keesokan harinya medan perang menjadi kosong.

No comments:

Post a Comment