Tuesday 30 October 2018

CHAMPS M KENAPA ANAK PERLU MULTIVITAMIN TAMBAHAN


Adakah anda perlu memberikan makanan tambahan vitamin kepada anak anda atau menggalakkannya mengambil makanan berkhasiat semulajadi?

Pemakanan yang seimbang dan berkhasiat adalah penting bagi membina pertumbuhan si kecil. Pada masa kini, terdapat pelbagai jenis produk makanan yang di jual di pasaran. 

Sesetengah produk menawarkan makanan yang berkhasiat semulajadi dan ada
sesetengahnya yang menawarkan produk yang diperkaya dengan khasiat makanan. Namun begitu terdapat juga makanan yang tidak mempunyai beberapa khasiat penting buat si kecil. Pemilihan makanan kanak-kanak adalah bergantung sepenuhnya kepada
ibu bapa mereka sendiri.

Pada masa kini terdapat juga makanan tambahan iaitu dalam bentuk kapsul mahupun cecair yang dijual bagi memenuhi tuntutan dan kehendak para pengguna. Persoalannya, adalah kanak- kanak juga memerlukan makanan tambahan ini. Tidak di nafikan makanan tambahan seperti vitamin C, vitamin B kompleks, Taurina dan lain-lain lagi turut dijual bagi kegunaan kanak-kanak. Namun sejauh manakah anak kecil memerlukan atau bergantung kepada makanan tambahan ini?

Di sini terdapat sedikit panduan buat ibu bapa dalam menggunakan makanan tambahan atau juga dikenali sebagai suplemen oleh Jawatankuasa Nutrisi bagi American Academy of Pediatrics:
- Sekiranya kanak-kanak itu hanya mengambil makanan sayur-sayuran sahaja sebagai sumber makanan, maka dia perlu mengambil suplemen vitamin B12
- Sekiranya kanak-kanak tersebut mempunyai kurang selera makan, maka boleh diberikan makanan tambahan yang terdiri daripada multivitamin. (harus diingat bahawa sukatan makanan tambahan ini adalah tidak melebihi dari sukatan yang disyorkan (RDA)

Pastikan ibu bapa membaca label makanan terdahulu sebelum membeli produk makanan di pasaraya. Ini kerana dengan membaca label makanan, ibu bapa akan dapat mengetahui jenis vitamin dan mineral yang terkandung di dalam produk tersebut. Malahan membeli bahan makanan yang semulajadi berkhasiat juga adalah jauh lebih baik buat si kecil.

Di antara jenis vitamin dan mineral yang diperlukan oleh kanak-kanak ialah:
Jenis vitamin: Vitamin A
Fungsi: Penting bagi mata
Sumber: Lobak merah, telur dan marjerin

Jenis vitamin: Vitamin B1
Fungsi: Penting bagi membekalkan tenaga kepada badan
Sumber: Gandum, daging dan susu

Jenis vitamin: Vitamin B2
Fungsi: Penting bagi membekalkan tenaga kepada badan
Sumber: Susu, daging dan ikan

Jenis vitamin: Vitamin C
Fungsi: Penting bagi meningkatkan pertahanan badan terhadap penyakit
Sumber: sayuran warna hijau dan buah ? buahan sitrus

Jenis mineral: Kalsium
Fungsi: Penting bagi pembentukan tulang dan gigi yang kuat
Sumber: Susu dan keju serta lain-lain produk tenusu

Jenis mineral: Zat besi
Fungsi: Penting bagi pembentukan hemoglobin bagi sel darah merah
Sumber: Ikan, telur dan ayam

Piramid makanan memberikan banyak maklumat mengenai 5 kelas makanan utama. Setiap kelas makanan ini mempunyai jumlah hidangan tertentu yang perlu dinikmati oleh setiap kanak-kanak. Ini penting bagi perkembangan minda dan tubuh mereka.


Semua keperluan multivitamin untuk kanak-kanak mampu dipenuhi dengan pengambilan produk Champs M. 

KLIK DI SINI MAKLUMAT LANJUT  
www.wasap.my/60139395917

No comments:

Post a Comment