Monday 29 October 2018

MENU KAMPUNG MESTI ADA ULAM DAN SAMBAL

Menu selera kampung mempunyai ramai peminat. Biarpun menu dan resipi luar negara semakin merasap menyerah lidah dan citarasa rakyat Malaysia, namun menu selera kampung tetap masih menjadi pilihan.

Menu selera kampung biasanya menampilkan resipi yang menggunakan daun atau pucuk ulam, sayur kampung dan buah ulam. Penggunaan ikan air tawar juga menjadi sebahagian menu selera kampung. Ikan digoreng kunyit.

Bila ada ulam maka adalah pencicahnya sama ada sambal lada, sambal hitam buah belimbing buluh, sambal kecupu, budu, cencaluk dan perisa lain untuk dimakan bersama ulam.

Penggunaan santan kelapa mahupun sayur air sebagai kuah menjadikan nasi rasa sekata. Penggunaan lada cili padi turut menjadi tarikan dan cabaran yang tidak pernah ditolak oleh penggemarnya. Kata pepatah, mertua lalu di belakang pun tidak sedar.

Menu selera kampung wajar terus diperkenalkan di hotel dan restoran terkemuka agar turut menjadi hidangan kepada tetamu asing. Mereka pasti merasai pengalaman makan yang paling menarik. 

No comments:

Post a Comment