TABUNG
Kewangan Antarabangsa (International Monetary Fund, IMF) melalui Special Data
Dissemination Standard (SDDS) telah melaporkan data dan statistik serta butiran
terperinci mengenai jumlah rizab antarabangsa sesebuah negara termasuk
Malaysia.
Antara data yang dilaporkan adalah berkenaan
saiz, komposisi dan kebolehgunaan rizab serta aset mata wang asing lain. Selain
itu, maklumat seperti jangkaan dan prospek aliran masuk dan keluar pertukaran
asing bagi Kerajaan Persekutuan dan Bank Negara Malaysia untuk tempoh 12 bulan
akan datang juga dipaparkan untuk tatapan umum.
Butiran
terperinci rizab antarabangsa yang dilaporkan itu sebenarnya mempunyai empat
jadual iaitu Jadual I, II, III dan IV. Maklumat di dalam Jadual I adalah
berkenaan aset rizab rasmi Malaysia yang berjumlah AS$104,405.0 juta manakala
aset mata wang asing lain berjumlah AS$120.3 juta, jumlah pada akhir Ogos 2018.
Di dalam Jadual II ada menunjukkan aliran keluar jangka pendek yang telah
dikenal pasti bagi pinjaman dalam mata wang asing.
Aliran
keluar ini disebabkan oleh pembayaran balik berjadual pinjaman luar negeri oleh
kerajaan sebanyak AS$241.0 juta untuk tempoh 12 bulan akan datang. Nilai ini
menunjukkan pengurusan mudah tunai ringgit dalam pasaran kewangan.
Selaras
dengan amalan yang digunakan mulai April 2006, data ini tidak melaporkan
unjuran aliran masuk mata wang asing daripada pendapatan faedah dan pengeluaran
pinjaman projek berjumlah AS$2,618.5 juta untuk tempoh 12 bulan ke hadapan.
Di
dalam Jadual III ada menunjukkan satu-satunya saluran keluar bersih jangka
pendek aset mata wang asing luar jangka adalah jaminan kerajaan bagi hutang
luar negeri dalam mata wang asing yang akan matang dalam tempoh satu tahun, dan
ia dilaporkan berjumlah AS$108.6 juta.
Rizab
antarabangsa Malaysia juga tidak mempunyai pinjaman dalam mata wang asing yang
terkandung opsyen, kemudahan kredit belum digunakan dan kemudahan kredit tanpa
syarat yang diberikan oleh atau kepada bank pusat lain, organisasi
antarabangsa, serta bank dan institusi kewangan lain. Bank Negara Malaysia juga
tidak terlibat dalam urus niaga opsyen mata wang asing terhadap ringgit.
Bank
Dunia berpendapat bahawa paras hutang Malaysia tidak akan menyebabkan Malaysia
terjerumus kepada krisis. Malah risiko kewangan yang dihadapi oleh Malaysia
juga didapati masih dalam keadaan terkawal. Merujuk kepada kenyataan Ketua
Ekonomi Bank Dunia, Dr. Richard Record, sebanyak 97.7 peratus hutang Malaysia
adalah dalam denominasi ringgit.
Ini
menunjukkan risiko yang terhad kepada kerajaan apabila terdedah kepada
pertukaran asing. Hampir 70 peratus daripada hutang itu adalah jangka sederhana
dengan tempoh matang melebihi tiga tahun dan mempunyai risiko terhad
berdasarkan terma rollover atau pulang ganti.
Pun begitu, kerajaan baharu sudah tentu akan memastikan hutang terus ditangani dengan telus, waspada serta berhati-hati selain melaksanakan pengurusan yang lebih berhemat.
Pun begitu, kerajaan baharu sudah tentu akan memastikan hutang terus ditangani dengan telus, waspada serta berhati-hati selain melaksanakan pengurusan yang lebih berhemat.
Kenyataan
Ketua Ekonomi Bank Dunia itu dibuat ketika beliau membentangkan laporan
Pemantauan Ekonomi Malaysia Edisi Ke-18 Bank Dunia yang lalu. Laporan
Pemantauan Ekonomi Malaysia mengunjurkan ekonomi Malaysia dijangka kekal
berkembang pada paras 5.4 peratus untuk 2018 disokong asas makroekonomi dan
permintaan eksport yang kukuh.
Malaysia
sebenarnya masih mampu mengekalkan pertumbuhan yang kukuh dan dapat memberikan
asas mampan untuk kerajaan terus melaksanakan agendanya. Malaysia adalah sebuah
negara yang berjaya kerana mempunyai ekonomi yang kukuh dan bergerak ke arah
pendapatan tinggi.
Laporan
itu juga menekankan kepentingan melihat kepada kualiti pertumbuhan secara
keseluruhan dan bagaimana setiap rakyat Malaysia boleh memanfaatkan kejayaan
ekonomi yang telah dicapai.
Saban
tahun hutang negara telah dilaporkan mengikut piawaian IMF iaitu format SDDS
ini. SDDS merupakan panduan kepada negara anggota IMF dalam penyebaran
statistik dan data negara kepada orang ramai.
Mengikut laporan SDDS, hutang Malaysia pada 31 Disember 2017 adalah RM686.8 bilion dan liabiliti luar jangka pula adalah RM238 bilion. Angka ini terbuka dan boleh didapati di laman web Bank Negara, Jabatan Perbendaharaan Negara, Jabatan Perakaunan Negara dan Jabatan Audit Negara.
Mengikut laporan SDDS, hutang Malaysia pada 31 Disember 2017 adalah RM686.8 bilion dan liabiliti luar jangka pula adalah RM238 bilion. Angka ini terbuka dan boleh didapati di laman web Bank Negara, Jabatan Perbendaharaan Negara, Jabatan Perakaunan Negara dan Jabatan Audit Negara.
Baru-baru
ini kerajaan telah menambah angka baharu kepada jumlah tersebut termasuk
komitmen seperti pembayaran pajakan dan bayaran penyelenggaraan terhadap hutang
kerajaan dan liabiliti luar jangka yang berjumlah RM201.4 bilion.
Oleh
kerana pertambahan itulah yang telah menunjukkan jumlah keseluruhan hutang
negara berada pada nilai mendekati RM1 trilion. Ia sebenarnya bermaksud jumlah
hutang dan liabiliti adalah sebanyak RM1 trilion.
Secara
teknikalnya, ini adalah angka yang benar kerana Malaysia mempunyai liabiliti
lebih daripada RM1 trilion, di mana RM686.8 bilion adalah dalam bentuk sekuriti
hutang.
Kerajaan
lain di dunia juga menggunakan SDDS dan melaporkan hutang sekuriti tertunggak
mereka sebagai hutang negara, yang tidak termasuk tanggungan luar jangka. Tiada
kerajaan di dunia mengambil kira komitmen pajakan dalam laporan hutang negara
mereka.
Bayaran
sewa pula adalah semua perbelanjaan barangan namun ia bukanlah hutang barang.
Jika kita memasukkan nilai ini, maka semua perbelanjaan kerajaan seperti gaji
pegawai kerajaan, pencen dan subsidi dalam jumlah hutang negara juga perlu
dimasukkan ke dalam laporan.
Piawai
kiraan yang digunakan adalah seperti yang ditetapkan oleh badan kewangan
antarabangsa dalam melaporkan hutang negara, dan angka-angka ini boleh
diperoleh dengan mudah menerusi laman web Jabatan Negara,
Perbendaharaan,
Jabatan Perakaunan dan Jabatan Audit Negara. Ia merupakan laporan yang tepat
dan telus yang dilaporkan dari semasa ke semasa.
Malah
agensi penarafan, komuniti pelaburan dan institusi kewangan juga memahami dan
menyedari akan kewujudan ke semua angka tersebut kerana ia tidak pernah
disembunyikan. Bahkan, agensi penarafan sentiasa mengadakan mesyuarat dengan
pegawai EPU dan MOF dan laporan sentiasa dikemas kini secara kerap.
Perkembangan
ekonomi memungkinkan kerajaan untuk mencari lebih banyak sumber pendapatan
sekaligus meningkatkan keupayaan negara untuk menyerap lebih banyak hutang.
Untuk rekod, setakat ini, Malaysia tidak pernah culas menunaikan tanggungjawab
membayar komitmen yang telah diambil.
Pun
begitu, ia bukanlah hanya berkisar kepada jumlah hutang yang kita punyai namun
apakah sebenarnya yang boleh dilakukan dengan hutang tersebut dan keupayaan
negara untuk melunaskannya.
Ini
kerana apabila kita pandai berhutang, kita juga perlulah bertanggungjawab untuk
membuat bayaran dan menyelesaikan hutang tersebut. Semoga negara ini akan terus
maju dan berupaya untuk terus melangsaikan hutang.
Oleh:
Suhana Mohamed
PENULIS ialah Pensyarah
Kanan Kewangan, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, UiTM Kampus Pasir Gudang,
Johor.
No comments:
Post a Comment