Sunday 18 November 2018

PENGUSAHA UDANG KERING ABAI KEBERSIHAN


Gambar di atas menunjukkan udang kecil sedang dijemur untuk dibuat udang kering. Di dalam gambar itu, kelihatan tiga ekor anjing memijak atau berada di atas udang yang sedang dijemur.

Pengusaha perlu mengutamakan kebersihan makanan. Kalau sudah anjing memijak dan berada di atas makanan yang dijemur, tentu sekali kebersihannya tidak terjamin. Anjing mungkin kencing dan membuang najis di atas udang-udang itu.

Sepatutnya, udang dijemur di tempat tinggi untuk lebih menjamin kebersihan. Para atau tempat tinggi perlu dibuat untuk menjemur udang itu.

Ini bukan soal perkauman atau sikap untuk memburuk-burukan mana-mana pihak. Kalau di kawasan itu terdapat anjing, maka 99 peratus boleh dikatakan pengusahaan udang kering itu dibuat oleh orang Cina.

Isu pengusaha Cina tidak sensitif soal kebersihan dan berkaitan halal haram orang Islam sentiasa dibangkitkan. Namun, perkara ini nampak tidak memberi kesan kepada pengusaha Cina. Mereka masih buat tidak kisah dan anggap tidak perlu memberi perhatian dalam soal kebersihan makanan.

No comments:

Post a Comment