Sunday 27 January 2019

MAKAN LEWAT MALAM PUNCA PENYAKIT


Rakyat Malaysia suka makan tanpa mengira waktu, termasuk lewat tengah malam. Kesan amalan tidak sihat menyebabkan individu terdedah kepada penyakit tidak berjangkit (NCD) seperti penyakit jantung, kencing manis (diabetes), kegemukan, kanser, tekanan darah tinggi, strok, gangguan sistem pernafasan dan diabetes Jenis 2.

Budaya makan malam menyumbang pengambilan sajian berlebihan menyebabkan tubuh tidak menggunakan kalori berlebihan dan disimpan sebagai lemak dalam badan.

Tabiat makan berlebihan antara punca obesiti yang semakin meningkat dalam kalangan rakyat di negara ini. Keadaan itu membimbangkan dan sudah menjadi perkara yang biasa dan trend masa kini.

Kesannya pada kesihatan apabila organ penghadaman dibebankan untuk proses pencernaan. Proses penghadaman tidak sempurna menyebabkan pertambahan lemah sekali gus meningkatkan berat badan.

Untuk mengelak budaya makan lewat malam, kerajaan perlu mengawal waktu operasi kedai makan dan restoran. Dicadangkan restoran hanya dibenarkan beroperasi sehingga jam 12 tengah malam.

Dianggarkan 17.5 peratus atau 3.6 juta penduduk Malaysia berusia 18 tahun dan ke atas menghidap diabetes.

No comments:

Post a Comment