Saturday 19 January 2019

TETAP ISTIQAMAH DENGAN IMAN

Alkisah seekor rusa betina sedang sarat mengandung. Ketika hampir detik-detik melahirkan kandungannya, rusa ini pergi ke suatu tempat yang jauh di tepi hutan yang berdekatan dengan sungai.

Tiba-tiba sesuatu yang tidak dibayangkan terjadi!

Terdengar suara gemuruh dari langit dan tiba-tiba nampak kilat yang menyambar permukaan bumi. Hutan kering ini terbakar akibat percikan api dari petir tersebut.

Ketika rusa ini menoleh ke kiri, kelihatan seorang pemburu telah siap menghala anak panah ke arahnya.

Apabila menoleh ke kanan, si rusa terkejut melihat seekor singa lapar yang siap untuk menerkamnya.

Maka tiada pilihan bagi rusa ini selain:
- Mati dibaham singa.
- Mati terkena panah.
- Mati terbakar.
- Atau mati lemas melompat ke sungai.

Yang pasti, bahaya mengancam dari berbagai penjuru dan tidak ada lagi kesempatan untuk berlari. Apa yang harus dilakukan si rusa? Bersedih dan merintih? Menangis dan menjerit? Atau berlari ketika keadaan begitu lemah?
Atau menyerah pada keadaan?

Maka, rusa pun pasrah. Dia hanya fokus untuk melahirkan bayinya. Lalu apa yang terjadi?

Kilat-kilat yang menyambar mengganggu pandangan si pemburu. Akhirnya panah yang dilepaskan meleset dan mengenai si singa lapar. Singa malang itu mati serta merta.

Tiba-tiba hujan turun dengan lebat memadamkan kebakaran di hutan tersebut. Pemburu pula lari mencari tempat berteduh dan tidak fokus lagi kepada si rusa.

Rusa pun melahirkan dengan selamat! Alhamdulillah.

Sahabatku,
Segala kesulitan menyerbumu dari segala arah. Masalah datang bertubi-tubi seakan tak memberimu kesempatan untuk bernafas lega. Bebanan di tempat bekerja. Masalah di rumah, itu tidak termasuk soal kewangan. Segala masalah itu membuatkan seperti tiada peluang untuk diselesaikan.

Kalau begitu, apa yang harus dilakukan? Jadilah seperti si rusa. Biarkan semuanya berjalan apa adanya. Lakukan sesuatu yang mampu dilakukan!
Selebihnya serahkan kepada Allah. Hakikatnya Allah yang mengatur jalan kehidupanmu.

Sungguh Allah menyayangi hamba-Nya melebihi kasih sayang ibu pada anaknya. Dia yang akan menyelesaikan semua masalahmu. Tetapkan istiqamah dengan iman ini.

No comments:

Post a Comment