Friday 21 June 2019

SEBAR KASIH SAYANG HINDAR KEBENCIAN


Seorang muslim dengan muslim lainnya adalah bersaudara. Maka, tidak sepatutnya ada kebencian yang tertanam dalam diri setiap muslim.

Amalan permusuhan yang bekepanjangan, dan sifat dengki yang menguasai akhlak muslim akan menjadi barah merosakkan pekerti muslim.

Islam adalah rahmat atau kasih sayang. Jadi tiada hari tanpa kasih sayang, dan pengamalan kasih sayang tersebut merupakan amalan hingga ajal menjemput.

Banyak ayt al-Quran dan hadis menyebut mengenai kasih sayang, larangan saling membenci, bermusuhan dan dengki.

Allah SWT berfirman bermaksud: "Sesungguhnya orang-orang Mukmin adalah bersaudara, karena itu damaikanlah antara kedua saudaramu, dan bertaqwalah kepada Allah, supaya kamu mendapat rahmat." (Surah al-Hujurat, ayat 10) 

Allah SWT  juga berfirman bermaksud: "Hai orang-orang yang beriman, barangsiapa di antara kamu, yang murtad dari agamanya, maka kelak Allah akan mendatangkan suatu kaum, yang Allah mencintai mereka, dan mereka pun mencintai-Nya, yang bersikap lemah-lembut terhadap orang-orang mukmin, yang bersikap keras terhadap orang-orang kafir, yang berjihad di jalan Allah, dan yang tidak takut kepada celaan orang, yang suka mencela. Itulah karunia Allah, diberikan-Nya kepada siapa yang dikehendaki-Nya, dan Allah Maha Luas (pemberian-Nya), lagi Maha Mengetahui." (Surah al-Maidah, ayat 54)

Allah SWT berfirman bermaksud: "Muhammad itu adalah utusan Allah, dan orang-orang yang bersama dia (orang-orang beriman), adalah keras terhadap orang-orang kafir, tetapi berkasih sayang sesama mereka." (Surah al-Fath, ayat 29)

Manakala sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Janganlah engkau semua saling benci-membenci, saling dengki-mendengki, saling belakang-membelakangi dan saling putus-memutuskan  ikatan persahabatan atau kekeluargaan dan jadilah engkau semua hai namba-hamba Allah sebagai saudara-saudara. Tidaklah halal bagi seseorang Muslim kalau ia meninggalkan  yakni tidak menyapa saudaranya lebih dari tiga hari." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Allah SWT berfirman, "Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka, sesungguhnya sebagian dari prasangka itu adalah dosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang lain," (Surah al-Hujaraat, ayat 12).

Nabi SAW bersabda, "Kalian telah terjangkiti penyakit umat sebelum kalian, iaitu dengki dan angkara murka yang dapat mencukur (memusnahkan). Aku tidak katakan mencukur rambut, tetap dapat mencukur (memusnahkan) agama. Demi Zat yang jiwaku ada di tangan-Nya, kalian tidak akan masuk ke dalam syurga  hingga kamu beriman dan kamu tidak akan beriman hingga kamu saling menyayangi. Mahukah kalian aku beritahu cara menumbuhkan hal itu? Iaitu  sebarkan salam di antara kalian," (Hadis riwayat Tirmiz, Ahmad dan Bukhari)

Berdasarkan ayat al-Quran dan hadis di atas, ternyata Islam amat mementingkan kasih sayang dan persaudara.  Maka itu dilarang sama sekali sebarang perbuatan atau sikap yang boleh menyebabkan perbalahan dan perpecahan.

Marilah seluruh umat Islam bersatu agar menjadi kuat dan kukuh serta menjadi contoh kepada penganut agama lain.

No comments:

Post a Comment