Friday 20 September 2019

MENGAPA SUKAR MENDAPAT BUAH KERANJI

Pokok keranji merupakan pokok liar di dalam hutan kini kategorikan sebagai pokok atau buah nadir. Bilangan pokok keranji semakin berkurangan kerana turut menjadi mangsa pembalakan. 

Pokok keranji yang berbatang keras dan boleh mencapai ketinggian melebihi 50 meter turut menjadi mangsa pembalak sama ada haram mahupun berlesen. 
 
Pembalak tidak mementingkan fungsi pokok itu untuk mengeluarkan buah kerana yang lebih dipentingkan ialah batangnya yang dijadikan balak.

Terdapat penduduk di kawasan tertentu yang menjadikan mencari dan memunggut buah keranji sebagai sumber pendapatan apabila tiba masa buah masak. 

Mereka yang mahir di dalam hutan dan mengetahui di mana pokok keranji berada akan melakukan tugas itu secara berkumpulan sehingga lima atau enam orang bagi memudahkan kerja-kerja itu.

Memandangkan pokok keranji tinggi, untuk memanjatnya bukan perkara mudah. Mereka perlu membuat tangga menggunakan sumber hutan seperti akar, rotan dan kayu-kayu kecil. 

Kerja memetik buah keranji ternyata memerlukan kesabaran, kecekalan dan kemahiran yang amat tinggi kerana kelalaian yang sedikit terutama ketika memanjat pokok menyebabkan nyawa sendiri menjadi taruhan.

Buah keranji yang digugurkan oleh pemanjat yang memotong bahagian ranting akan dikumpul dan dipantahkan tangkainya untuk dimasukkan ke dalam guni. 
 
Ada kalanya buah itu dilurut atau diasingkan terus dari tangkai untuk memudahkan dan lebih ringan untuk dibawa balik. 

Ini amat perlu kerana ada kalanya jarak masa yang perlu ditempuh hingga berjam-jam berjalan kaki melalui kawasan hutan berbukit. 
 
Maka tidak hairanlah jika buah keranji kini bernilai tinggi. Jangan terkejut nilai buah keranji boleh mencecah hingga berpuluh-puluh ringgit untuk sekilogram.

Jika dibeli runcit, harganya boleh mencecah hingga RM10 untuk setiap 100 gram atau RM100 untuk setiap kilogram.

Bagaimanapun harganya berbeza-beza di setiap tempat. Mungkin di tempat yang buah itu mudah ditemui dan tidak sukar untuk memanjat pokoknya, serta jumlahnya agak banyak, harganya untuk setiap 100 gram mungkin hanya sekitar RM5 saja.

Biarpun harganya mahal, bagi peminat buah keranji, terutama golongan tua, mereka sanggup membelinya. Mereka akan makan bersama akan dan cucu untuk berkongsi rasa dan pengalaman. 

1 comment:

  1. Muhammad Iman Nashriq, berumur 2tahun mengidap penyakit lelah atau asma sejak berumur 5bulan. Adik ni berulang alik ke hospital sejak umur 5bulan sebanyak 3minggu sekali untuk buat rawatan sehinggalah dia berumur 2tahun. Tapi tetap tak nampak apa2 perubahan makin sembuh ke atau makin baik,tetap sama saja. Ibu cuba memberi rawatan tradisional lain tapi tak ada juga perubahan, keadaan anaknya masih sama. Beliau bersyukur sangat apabila bertemu jus ni daripada seorang kawan, Iman tak perlu lagi dah pergi hospital buat rawatan. Batuk2 biasa ada tapi yang ketaranya Iman dah tak ada semput-semput dan sesak nafas macam dulu lagi. Kalau dulu 3kali sebulan kena pergi sedut gas, sekarang tak perlu lagi. Alhamdulillah.
    ..........................................................................
    Dan ramai lg psakit2 yg gunakan produk ni sembuh dari masalah lutut kronik,kanser dan lain2 yg guna produk jutawan herbs ni. Ini kenyataan bkn rekaan untuk melariskan produk semata2. Benda elok harus dikongsi agar sama2 dapat manfaat,okay.

    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap lambat balas(biasa nya sebab ramai yg wasap dia.)
    Tp nanti dia akn blas jugak yer..
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring

    ReplyDelete