Sad al-zariah adalah sebahagian sumber hukum yang diterima pakai dalam Islam. Pun begitu, Sad al-zariah termasuk dalam kategori sumber hukum yang diperselisihkan. Sad al-zariah berasal dari perkataan sad dan
al-zariah.
Dari segi bahasa, sad memberi maksud
sekat atau halang. Manakala al-zariah bermaksud jalan.
Dari segi istilah mengikut al-Qarrafi, sad al-zariah ialah menghentikan jalan-jalan yang pada kebiasaannya menuju kerosakan. Perkara ini dapat difahami antara lain berdasarkan kepada firman Allah SWT dalam surah al-Anam, ayat 108 yang bermaksud: “Allah melarang mencaci tuhan-tuhan orang kafir supaya mereka tidak mencaci Allah.”
Dari segi istilah mengikut al-Qarrafi, sad al-zariah ialah menghentikan jalan-jalan yang pada kebiasaannya menuju kerosakan. Perkara ini dapat difahami antara lain berdasarkan kepada firman Allah SWT dalam surah al-Anam, ayat 108 yang bermaksud: “Allah melarang mencaci tuhan-tuhan orang kafir supaya mereka tidak mencaci Allah.”
Dengan kata lain, segala perbuatan yang
boleh membawa ke arah mafsadah atau kerosakan, maka ia ditegah dalam
Islam.
Ulama telah membahagikan mafsadah kepada beberapa kategori atau
tahap.
Tahap pertama ialah apa yang ditegah
nyata membawa keburukan mutlak kepada masyarakat, contohnya larangan merosakkan
harta benda orang lain atau awam.
Dalam amalan di Malaysia, kerajaan melarang dilakukan pembalakan haram kerana ia mendatangkan kesan buruk kepada alam sekitar kerana boleh merugikan dan mendatangkan mudarat seperti kesan kekurangan bekalan air apabila hutan yang menjadi tapak tadahan hujan dirosakkan.
Dalam amalan di Malaysia, kerajaan melarang dilakukan pembalakan haram kerana ia mendatangkan kesan buruk kepada alam sekitar kerana boleh merugikan dan mendatangkan mudarat seperti kesan kekurangan bekalan air apabila hutan yang menjadi tapak tadahan hujan dirosakkan.
Tahap kedua ialah perbuatan haram
dilakukan untuk mendapat maksud yang harus, contohnya melakukan jenayah mencuri
untuk diberikan kepada orang lain. Dalam hal ini konsep yang sedemikian boleh
disamakan seperti matlamat menghalalkan cara, sedangkan sebenarnya apapun
matlamat yang ingin dicapai, mastilah berdasarkan cara dan kaedah yang betul.
Kategori ketiga pula ialah perkara yang
ada keburukan, tetapi kemaslahatannya lebih menonjol. Contohnya diharuskan
memakan bangkai sekadar untuk menolak perkara buruk, contohnya maut jika tidak
memakannya disebabkan tidak ada sumber makanan lain.
Inilah antara alasan yang diberikan oleh kerajaan apabila membenarkan penerokaan tanah baru untuk pertanian atau penempatan. Walaupun tindakan itu merosakkan alam semulajadi, tetapi kesan kebaikan perbuatan itu lebih diperlukan.
Inilah antara alasan yang diberikan oleh kerajaan apabila membenarkan penerokaan tanah baru untuk pertanian atau penempatan. Walaupun tindakan itu merosakkan alam semulajadi, tetapi kesan kebaikan perbuatan itu lebih diperlukan.
Manakala tahap keempat pula ialah
perkara yang ada unsur masalahah, namun unsur keburukannya adalah lebih banyak.
Contohnya, seseorang yang ditegah memandu laju biarpun kebaikan akan
menyebabkan cepat sampai, tetapi perbuatan itu boleh membahayakan diri sendiri
dan orang lain.
Maka perbuatan itu ditegah atau haram. Oleh sebab itu, di Malaysia terdapat had laju ditetapkan berdasarkan kepada kesesuaian di sesuatu tempat.
Maka perbuatan itu ditegah atau haram. Oleh sebab itu, di Malaysia terdapat had laju ditetapkan berdasarkan kepada kesesuaian di sesuatu tempat.
Perbahasan mengenai sad al-zariah
berdasarkan kepada dua perkara utama;
Tujuan mencapai
natijah yang halal atau haram.
Penelitian terhadap faktor pendorong dijadikan kepada hujah
penerimaan atau penolakan sesuatu perbuatan. Contohnya seorang lelaki yang
melaksanakan sesuatu kontrak melakukan nikah cina buta, tetapi sebenarnya
tidak mempunyai niat untuk melaksanakan tugasan yang perlu dilakukan
(cina buta) iaitu menceraikan isterinya itu.
Maksudnya, dia berpura-pura melakukan cina buta, sedangkan dia berniat sebaliknya, iaitu tidak mahu menceraikan isterinya yang bakal dikahwini ini. Dalam situasi itu, perkahwinan tersebut dikira sah. Pun, lelaki itu menanggung dosa disebabkan ada niat menipu tugas yang membawa kepada perkahwinan itu.
Maksudnya, dia berpura-pura melakukan cina buta, sedangkan dia berniat sebaliknya, iaitu tidak mahu menceraikan isterinya yang bakal dikahwini ini. Dalam situasi itu, perkahwinan tersebut dikira sah. Pun, lelaki itu menanggung dosa disebabkan ada niat menipu tugas yang membawa kepada perkahwinan itu.
Namun perlu dingatkan, sekiranya lelaki
yang melakukan cina buta itu memang ingin melaksanakan kontrak atau tugas itu,
yang ditetapkan tarikh atau pengakhiran terhadap perkahwinan itu, maka
perbuatan itu dianggap sebagai perkahwinan kontrak yang tidak diterima oleh
syarak.
Maka perkahwinan itu biarpun nampak sah kerana menepati syarat dan rukun nikah, ia tidak boleh diterima sebagai perkara yang sah kerana niatnya atau faktor pendorong perkahwinan ini hanya bertujuan untuk membolehkan isterinya itu berkahwin semula dengan bekas suaminya apabila diceraikan oleh suami baru itu.
Maka perkahwinan itu biarpun nampak sah kerana menepati syarat dan rukun nikah, ia tidak boleh diterima sebagai perkara yang sah kerana niatnya atau faktor pendorong perkahwinan ini hanya bertujuan untuk membolehkan isterinya itu berkahwin semula dengan bekas suaminya apabila diceraikan oleh suami baru itu.
Al-Imam Al-Muzani berkata: 'Telah sah bahwa nikah mutaah dulu
pernah dibolehkan pada awal Islam. Kemudian datang hadis-hadis yang sahih
bahawa nikah tersebut tidak dibolehkan lagi. Kesepakatan ulama telah menyatakan
keharaman nikah tersebut.' (Syarah Sahih Muslim karya An-Nawawi).
Penelitian terhadap natijah dan kesan kepada sesuatu perbuatan
tanpa dilihat apa faktor pendorongnya atau niat pelakunya.
Jika kesan perbuatan yang dilakukan itu membawa kepada kebaikan,
maka amalan itu diterima atau dibolehkan. Namun, biarpun diniatkan untuk
kebaikan, tetapi kesannya buruk, maka perkara itu tetap ditegah, contohnya
mencuri untuk membantu orang lain dengan hasil curian itu.
Para ulama berselisih pendapat mengenai kehujahan sad al-zariah
untuk diterima sebagai sumber hukum. Imam Malik dan Imam Ahmad mengakui kaedah
ini boleh diterima sebagai dalil hukum. Kedua-dua mereka sering menggunakan
sumber sad al-zariah sebagai dalil hukum.
Al-Syatibi seorang ulama Mazahab Maliki mengatakan bahawa: Melihat kepada hasil sesuatu perbuatan menjadi objektif syarak. Manakala Ibn Qayyim seorang ahli usul Mazahab Hanbali dalam kitabnya I’lam al-Muwaqqi’in menegaskan bahawa “Bab sad al-zariah berjumlah satu perempat daripada keseluruhan taklif.
Al-Syatibi seorang ulama Mazahab Maliki mengatakan bahawa: Melihat kepada hasil sesuatu perbuatan menjadi objektif syarak. Manakala Ibn Qayyim seorang ahli usul Mazahab Hanbali dalam kitabnya I’lam al-Muwaqqi’in menegaskan bahawa “Bab sad al-zariah berjumlah satu perempat daripada keseluruhan taklif.
Manakala Imam Abu Hanifah dan Imam Syafie pada zahirnya tidak
mengakui atau tidak menerima sad al-zariah sebagai hujah dalam hukum syarak.
Oleh sebab itu, buku-buku dihasilkan oleh pendokong kedua-dua mazahab tersebut
tidak menunjukkan sebarang kenyataan tentang pendapat mereka mengenai sad
al-zariah.
Namun, bagi al-Syatibi berpendapat kedua-dua mazahab tersebut
pada hakikatnya tidak menolak kehujahan sad al-zariah berdasarkan amalan yang
pernah dilakukan.
Contohnya, Syafie pernah menghukum harus meninggalkan korban sebagai suatu pemberitahuan bahawa korban itu tidak wajib. Begitu juga Abu Hanifah mengharuskan hilah dalam urusan jualan bertangguh. Kedua-dua hukum itu tidak ada dalil yang jelas dari al-Quran atau al-Sunah, cuma merupakan amalan sekumpulan sahabat sahaja.
Contohnya, Syafie pernah menghukum harus meninggalkan korban sebagai suatu pemberitahuan bahawa korban itu tidak wajib. Begitu juga Abu Hanifah mengharuskan hilah dalam urusan jualan bertangguh. Kedua-dua hukum itu tidak ada dalil yang jelas dari al-Quran atau al-Sunah, cuma merupakan amalan sekumpulan sahabat sahaja.
Berdasarkan kepada
itu, al-Syatibi menyimpulkan bahawa sad al-zariiah satu kaedah yang disepakati
dan diakui oleh imam-imam yang empat.
No comments:
Post a Comment