Pelbagai
medium digunakan musuh-musuh Islam dari pelbagai sudut untuk menyerang
pemikiran umat Islam. Di antara medium paling berkesan yang dikenalpasti
ialah;
Pengaruh hiburan.
Islam tidak melarang umatnya mendapatkan hiburan kerana ia
sebahagian daripada keperluan rohani. Namun, hiburan yang dibenarkan itu
adalah dalam bentuk tidak melalaikan dan kerterlaluan sehingga menimbulkan
kesan buruk seperti percampuran lelaki perempuan, meninggalkan tugas beribadat,
kurang produktiviti dan sebagainya.
Maka, mengetahui akan kesan buruk yang terdapat di dalam
hiburan, maka pihak kafir telah mencipta sebanyak mungkin bentuk hiburan untuk
dieksport kepada negara-negara Islam. Orang Islam menjadi leka dan
terlibat dengan perkara buruk lain seperti pengaruh dadah, arak dan penzinaan.
Malah, melalui hiburan juga dijadikan platform untuk
menggambarkan orang Islam bodoh dan ketinggalan. Inilah yang digambarkan
melalui filem-filem yang diterbitkan oleh bukan Islam.
Mereka membuat filem yang meramalkan tentang hari kiamat yang
dipercayai oleh orang Islam. Hal ini menyalahi hakikat bahawa tiada siapa
yang mengetahui tentang bilakah berlakunya hari kiamat. Malah melalui filem
juga mereka menghina Rasulullah SAW seperti melalui filem Fitna.
Biarpun filem itu mendapat bantahan umat Islam, perkara itu
tidak menggusarkan pihak kafir kerana sedar bantahan itu tidak mendatangkan
apa-apa kesan kerana orang Islam di seluruh dunia dalam keadaan lemah dan tidak
bersatu.
Melalui Media Massa
Tidak dinafikan bahawa bukan Islam menguasai media massa di
seluruh dunia. Mereka menjadi penerbit akhbar, majalah, buku, filem dan
medium sebarang termasuk paling terkini ialah internet.
Melalui pengaruh media inilah dilakukan serangan pemikiran secara
berperingkat-peringkat yang sebahnagian besarnya kita tidak sedari. Mereka
menggambarkan kehidupan di negara kafir sebagai mewah, maju dan memenuhi
keperluan rakyat, sedangkan di negara Islam digambarkan dalam keadaan miskin,
huru-hara dan jauh ketinggalan dalam segenap aspek kehidupan.
Gambar sekadar hiasan.
No comments:
Post a Comment