Negara ialah satu konsep yang merujuk kepada
kawasan yang mempunyai tanah, penduduk, sistem politik dan undang-undang. Dalam
istilah Bahasa Arab, negara disebut ‘daulah’ dan istilah ‘dar’ pula digunakan dalam
rujukan awal karya sarjana Muslim yang terdahulu.
Pembentukan negara Islam adalah suatu
tuntutan fardu kifayah. Ianya berkaitan dengan perlaksanaan syariah dan
tidak dapat dilaksanakan tanpa wujudnya sebuah negara dan politik. Manakala
tuntutan syariah pula menjadi kewajipan ke atas setiap muslim dan mewujudkan
negara Islam juga adalah suatu yang
wajib.
Apabila satu negara menegakkan hukum Islam dan
diperintah oleh orang-orang muslim maka secara automatiknya negara itu akan
diktiraf sebagai sebuah negara Islam walaupun majoriti penduduknya adalah bukan
muslim.
Bukti
secara jelas di sini berlaku pada zaman Rasulullah SAW yang mana sebelum
berlakunya penghijrahan baginda ke Madinah, Makkah dan seluruh dunia adalah sebuah darul kufur.
Selepas Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya berhijrah ke Madinah dan menegakkan Daulah Islamiyyah, maka wujudlah sebuah negara Islam yang pertama dalam sejarah kaum muslim.
Selepas Nabi Muhammad SAW dan para sahabatnya berhijrah ke Madinah dan menegakkan Daulah Islamiyyah, maka wujudlah sebuah negara Islam yang pertama dalam sejarah kaum muslim.
Rasulullah
sendiri telah dilantik sebagai ketua negara dan hukum-hukum Islam telah
diterapkan secara jelas dan jaminan keselamatan dalam dan luar negeri berada di
bawah tangan kaum Muslim.
Selain
itu terdapat sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sulaiman Ibnu Buraidah, bahawa
Nabi SAW bersabda yang bermaksud: “Serulah mereka pada Islam. Jika mereka
menyambutnya, terimalah mereka, dan hentikanlah peperangan atas mereka,
kemudian ajaklah mereka berpindah dari negerinya (darul kufur) ke Darul
Muhajirin (Darul Islam, yang berpusat di Madinah), dan beritahukanlah kepada
mereka bahawa jika mereka telah melakukan semua itu maka mereka akan
mendapatkan hak yang sama sebagaimana yang dimiliki kaum muhajirin, dan juga
kewajiban yang sama seperti halnya kewajiban kaum Muhajirin (Hadis riwayat Muslim).
Istilah
negara Islam atau dikenali sebagai “al-Dawlah Islamiyyah” didapati tiada
penggunaannya di dalam al-Quran. Takrif negara Islam tidak diberikan oleh ulama
tradisional dan topik perbincangan mereka adalah sekitar ciri-cirinya seperti
perbincangan tentang ketua negara, syarat-syaratnya, cara pemilihannya,
tugasnya dan perkara yang berkaitan dengan pentadbiran negara.
Namun
begitu kebelakangan ini terdapat
cendekiawan Islam yang cuba memberi definisi tentang negara Islam. Istilah ini
mula diperkenalkan oleh Muhammad Rashid Rida dalam bukunya Al-Khilafah wa
al-Imamah. Di dalam al-Quran terdapat istilah lain yang boleh menjadi asas
kepada persoalan ini seperti istilah khalifah, khulaf atau khalaif.
Sayyid
Qutb dalam Fi Zilal al-Quran (1994) ketika membicarakan persoalan ini berkata
bahawa negara Islam ialah sebuah negara yang menjalankan undang-undang Islam
serta berhukum dengan syariat Islam sama ada penduduknya semua muslim atau
muslim dengan ahli zimmah.
Abu
Zahrah (1995) dalam membincangkan konsep negara Islam dan bukan Islam membawa
beberapa pandangan ulama yang terkenal antaranya pandangan Abu Hanifah yang
berpendapat bahawa negara bukan Islam ialah ada tiga syarat iaitu: Hukum bukan
Islam dilaksanakan di negeri tersebut seperti amalan riba, arak, judi dan babi,
negeri itu tidak ada perhubungan langsung dengan orang Islam. Malah di segi geografinya
terhalang daripada negara Islam. Kalau
kawasan bukan Islam itu ada hubungan dan dikelilingi oleh kawasan Islam ia
bukannya Dar-al-harb. Tidak ada di sana seorang Islam pun yang boleh hidup
dalam keamanan sebagaimana keamanan Muslim awal (al-Muhajirin) dengan
pengikut-pengikutnya.
Di
sini Abu Hanifah berpendapat bahawa negara Islam ialah negara yang melaksanakan
hukum Islam atau orang Islam atau dhimmi berada di bawah pemerintahan Islam
atau pemerintah Islam.
Berdasarkan
huraian di atas Abu Zahrah membuat kesimpulan bahawa pentafsiran fuqaha tentang
negara Islam dan bukan Islam terdapat dua iaitu
negara Islam diasaskan kepada perjalanan dan perlaksanaan hukum Islam
dan sistemnya.
Ibn
Qaiyim berpendapat bahawa kebanyakan ulama menyatakan bahawa negara Islam ialah
negara yang diduduki oleh kaum muslimin dan menjalankan undang-undang Islam,
jika tidak menjalankan undang-undang Islam maka ianya bukanlah sebuah negara
Islam. Fuqaha telah bersepakat menyatakan negara Islam itu mestilah wujud
kekuasaan politik pemerintahan di tangan orang Islam.
Di
dalam kitab Nazariyat al-Islam wa Hadyuhu (hal.35) Maududi mentakrifkan negara
Islam ialah negara yang kuasa mutlaknya pada Allah SWT yang menentukan syariat
itu dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.
No comments:
Post a Comment