Sunday 26 August 2018

JENIS ALAT TIMBANG ZAMAN DAHULU

Pernahkah mendengar atau menggunakan peralatan timbang yang menggunakan unit kati, tahil atau pikul? Itu adalah unit timbang yang digunakan di negara kita pada masa dahulu.

Sejak zaman dahulu masyarakat sudah mula menggunakan pelbagai jenis peralatan timbang dan sukat dalam aktiviti harian mereka. 
 
Penggunaan alat timbang dan sukat tradisional ini sememangnya sinonim dengan masyarakat dahulu terutama untuk aktiviti harian dan perniagaan mereka.

Penggunaan kaedah timbang sukat adalah dari sistem imperal tempatan kemudian berubah kepada sistem metrik yang lebih tepat serta seragam mengikut piawaian sejagat menggunakan sistem unit antarabangsa (SI) bermula 1 Januari 1982.

Sistem timbang pada zaman dahulu masyarakat telah lama digunakan. Bagaimanapun tidak dapat dipastikan tarikh sebenar bila kaedah tersebut mula digunakan di alam Melayu. 
 
Semasa zaman Kesultanan Melayu Melaka, sistem timbang seperti kati, tahil dan bahara digunakan.

Ketika itu, sistem kati dan tahil digunakan untuk menimbang emas, perak, bahan wangian, kapur dan batu permata. Manakala, sistem bahara pula digunakan untuk menimbang rempah, lada, bunga cengkih dan jagung.

Genarasi hari ini mungkin sudah tidak mengetahui alatan penimbang seperti itu. Kalau mendengarnya pun tidak pernah, apatah lagi melihatnya dan menggunakannya.  

Apabila sistem metrik secara rasmi bermula pada 1 Januari 1982, semua timbangan menggunakan unit gram. Maka rakyat diperkenalkan dengan istilah miligram, kilogram dan tan. 
 
Maka itu hilanglah unit timbangan pikul, koyan, tahil, kati, auns dan paun yang biasa digunakan sebelum itu. Satu gram bersamaan dengan 0.03 auns atau 0.002 paun atau 0.001 kati. Satu kati lebih kurang 600 gram.

4 comments: