Islam
adalah agama akhlak yang mengajar tentang kasih sayang, kesetiaan, tolak ansur,
tolong menolong dan nilai-nilai murni lain.
Malangnya,
wajah umat Islam bukan menunjukkan demikian. Orang lebih melihat dunia Islam
dan masyarakatnya sentiasa dalam keadaan saling bermusuhan, tikam belakang,
mementingkan diri dan ekstrem. Maka itu, imej dan kedudukan Islam dipandang
serong.
Justeru,
orang Islam perlu menginsafi peranan serta amanah yang mereka pikul dalam soal
mencerminkan Islam dengan sebenar-benarnya.
Sehubungan
dengan itu, peristiwa yang membawa kepada penurunan ayat 110 Surah al-Isra amat
sesuai untuk dijadikan bahan renungan. Menjadi kebiasaan Rasulullah membaca
dengan kuat apabila bersembahyang dengan para sahabat Baginda. Perbuatan itu
bagaimanapun tidak disenangi oleh masyarakat bukan Islam sehingga sebahagian
mereka mencerca al-Quran, dan Tuhan yang menurunkannya.
Lalu
ayat di atas diturunkan: “...dan janganlah membaca terlalu kuat dalam
sembahyangmu dan janganlah pula terlalu perlahan; Carilah jalan tengah antara
keduanya.”
Teguran
yang terkandung dalam ayat ini mencerminkan sifat agama Islam itu sendiri yang
tegas mempertahankan hak-hak sesiapa sahaja termasuk orang- orang bukan Islam.
Walau dalam mengerjakan ibadat kepada Allah sekalipun hak-hak itu tidak boleh
diabaikan.
Perbuatan
membaca al-Quran dengan kuat adalah pencerobohan terhadap hak orang bukan Islam
yang mungkin terganggu dengan perbuatan itu. Ia juga memberikan akibat
sampingan yang tidak baik apabila al-Quran dan Allah sendiri akhirnya menjadi
bahan cercaan.
Nampaknya
banyak pihak khususnya pada hari ini terlepas pandang terhadap teguran ini dan
pengajaran yang sepatutnya diambil daripadanya.
Kita
mesti faham batasan perbuatan melampau batas kerana ia mendatangkan fitnah
kepada agama Islam yang maha suci. Rasulullah pernah memarahi seorang sahabat
yang membaca surah yang panjang ketika mengimamkan sembahyang kerana perbuatan
itu dikhuatiri mendatangkan fitnah terhadap agama.
Jangan
kita fikir perbuatan melampau itu terhad kepada perbuatan bersifat militan
semata-mata. Perbuatan yang bersifat militan boleh menyebabkan kehilangan nyawa
dan kerosakan harta benda.
Perbuatan
melampau dalam kehidupan dan amalan beragama boleh menghilangkan rasa hormat
dan kagum kepada agama.
Pokok
pangkal persoalan ini ialah kerosakan ilmu dan amal. Amalan yang salah,
menyeleweng, dan melampau berpunca daripada kefahaman yang salah, menyeleweng,
dan melampau. Amalan yang betul zahir dan batin tidak boleh tidak mesti
berpunca daripada ilmu dan kefahaman yang benar terhadap zahir dan batin agama.
Kita
nyatakan ‘zahir’ dan ‘batin’ kerana keelokan dan kesempurnaan penghayatan agama
bergantung kepada keseimbangan kedua-dua unsur ini. Perbuatan melampau berlaku
apabila unsur zahir diberatkan dan unsur batin dikesampingkan, ataupun
sebaliknya.
Kefahaman
yang sebenar merujuk kepada kefahaman terhadap agama secara keseluruhan,
merangkumi yang zahir dan batin.
Perbuatan
yang kononnya bersifat keagamaan tetapi mendatangkan keluh-kesah, fitnah,
kesusahan, dan kebencian masyarakat pastinya bukan datang daripada kefahaman
sebenar terhadap agama kerana tiada kelihatan kebaikannya sebagai natijahnya.
Yang kelihatan sebaliknya ialah kerosakan.
Apabila
institusi-institusi agama dipimpin oleh orang-orang yang tiada kelayakan
memimpin, yang kefahaman dan kelakuannya masih pada tahap kedusunan, kesucian
dan keindahan agama Islam akan tercemar.
Pasti
tidak akan kelihatan sifat kesejagatan risalah Islam itu ditampilkan. Mereka
adalah ibarat cermin-cermin yang kotor dan berdebu. Mereka tidak boleh
diharapkan bagi menayangkan rupa sebenar agama Islam.
No comments:
Post a Comment