Tuesday 11 December 2018

BAHAYA LEMAK TEPU


Jumlah lemak tepu berlebihan dalam diet anda boleh menyebabkan penyakit jantung dan strok. Menurut WHO, penyakit jantung koronari dan strok menuntut lebih daripada 14.1 juta nyawa setahun.

Lemak tepu adalah lemak yang berasal dari lemak haiwan atau dari anggota haiwan. Lemak tepu adalah makanan berlemak yang padat pada suhu bilik.

Minyak lemak, krim, dan keju adalah beberapa contoh makanan dengan lemak tepu.

Lemak tepu menjejaskan tubuh dengan meningkatkan jumlah kolesterol jahat atau LDL di dalamnya. Tahap tinggi lemak tepu dari burger, pizza, mentega, lemak haiwan, dan sebagainya mengarah kepadanya.

Kolesterol LDL akan didepositkan di dinding arteri, dengan itu menghalang aliran bebas darah ke dan dari jantung ke pelbagai bahagian badan. Sekiranya tahap kolesterol LDL tidak dipantau, ia boleh menyebabkan arteri tersumbat yang boleh menyebabkan serangan sakit jantung.

Sebenarnya tidak salah makan makanan yang ada lemak tepu. Namun, yang disarankan ialah mengawal kadar pengambilannya. Memang di kalangan rakyat Malaysia amat gemar memakan jenis menu dari sumber daging dalam jumlah yang banyak.

Berhati-hati dalam soal pengambilan makanan. Jangan ikut hati nanti mati. Jangan ikut rasa nanti badan binasa. Kalau ikut nafsu akan jadi lesu.

Makanlah dalam kuantiti sederhana dan sekadar memenuhi keperluan untuk kesihatan.

No comments:

Post a Comment