Thursday 20 June 2019

MAKAN PEDAS BAIK MENINGKATKAN METABOLSIME TUBUH


Bagi sesetengah orang, makanan pedas merupakan antara elemen pembangkit selera. Jika tidak pedas akan hilang selera. Sebab itu, ada yang menangguhkan makan jika tiada lada bersama. Kalau ada lada di laman rumah, mereka sanggup mengutip lada pada waktu malam kalau tiada lada untuk makam malam.

Makanan pedas mengandungi capsaicin yang menambat pada reseptor yang terdapat pada lidah dipanggil TRV1 yang merangsang rasa sakit.

Pedas sebenarnya bukan rasa tetapi kesakitan. Capsaicin juga menyebabkan kerengsaan.

Pengambilan cili yang mengandungi capsaicin boleh menyebabkan inflamasi (radang) dan kerengsaan pada perut serta saluran gastrointestinal manusia.

Jika seseorang telah mempunyai masalah gastritis dan ulser, pengambilan capsaicin akan menyebabkan situasi tersebut bertambah teruk.

Ada orang yang mempunyai reseptor capsaicin yang lebih rendah pada lidahnya, sekali gus menyebabkan mereka kurang sensitif terhadap rasa pedas.

Apabila reseptor ini bergabung dengan capsaicin, otak akan menghantar signal pedas kepada otak melalui saraf trigeminal dan vagus.

Reseptor ini juga wujud pada bahagian membran mukus yang menyebabkan kita boleh mengalirkan air mata serta air hidung apabila makan benda yang kaya dengan capsaicin.

Keupayaan bertahan makan makanan pedas serta penerimaan tahap kepedasan tidak sama bagi setiap orang. Bagi mereka yang tidak biasa makan pedas sejak kecil, ia mungkin boleh memberi kejutan pada tubuh.

Selain itu, penggunaan cili yang tidak dimasak dengan betul juga boleh menyebabkan reaksi sakit perut.

Makanan pedas boleh meningkatkan metabolisme tubuh dan pengambilan makanan pedas yang tidak keterlaluan secara berkala mampu menurunkan gejala refluks gastroesofageal yang mempunyai simptom seperti pedih ulu hati dan dispepsia (seperti senak perut).

No comments:

Post a Comment