Gua
Musang merupakan jajahan paling selatan di Kelantan. Sebelum tahun 1982,
satu-satunya jalan penghubung Gua Musang dengan jajahan lain di Kelantan ialah
melalui kereta api.
Perkhidmatan
kereta api amat berjasa kepada Gua Musang dan guru yang berkhidmat di jajahan
berkenaan. Ramai guru yang berasal dari jajahan lain menggunakn perkhidmatan
kereta api untuk berulang alik.
Pada
ketika itu, satu gurauan yang sering diungkapkan mengenai perkhidmatan kereta
api dari Stesen Kuala Krai ke Stesen Gua Musang ialah perjalanannya mengambil
masa lapan hari lapan malam.
Woi...
jauh benar tu. Bagi mereka yang tidak pernah menggunakan perkhidmatan kereta
api itu pasti akan rasa terkejut. Mana mungkin mengambil masa lapan hari lapan
malam sedangkan jarak perjalanan hanya kira-kira 100 kilometer sahaja.
Sebenarnya
yang dikatakan masa lapan hari lapan malam itu ialah kereta api akan melalui sebanyak
lapan terowong. Setiap kali memasuki terowong yang gelap dikatakan telah masuk malam.
Apabila
keluar terowong keadaan cerah dikatakan hari siang. Jadi, lapan kali masuk keluar
terowong itu dikatakan telah lapan hari lapan malam.
Terowong bermula antara laluan Stesen Manek Urai, Bukit Abu dan Dabong. Terowong itu dipanggil
“Bukit Korek” oleh penduduk tempatan.
Panjang
setiap satu terowong itu antara 50 hingga 750 meter melalui kawasan bukit batu kapur.
No comments:
Post a Comment