Terdapat empat bentuk komunikasi dalam
perniagaan.
Komunikasi Operasi Dalaman.
Bentuk komunikasi ini melibatkan hubungan
sesama pekerja untuk melakukan tugasan bersama, serta antara pekerja atasan
dengan bawahan.
Bagi organisasi besar, hubungan antara
cawangan, jabatan atau sektor juga sebahagian komunikasi operasi dalaman.
Komunikasi bentuk ini penting untuk
melicinkan perjalanan operasi. Komunikasi dalam bentuk suara melalui percakapan
biasa meliputi perbincangan, arahan, maklumat atau sebagainya yang boleh
berlaku secara bersemuka dan kemudahan komunikasi seperti telefon.
Bentuk komunikasi lain ialah seperti memo,
laporan bertulis dan surat. Komunikasi bentuk ini biasanya lebih rasmi yang
mana penghantar maklumat menggunakan kaedah bertulis.
Bermesyuarat atau berbincang juga menjadi
sebahagian daripada bentuk komunikasi operasi dalaman. Mesyuarat bertujuan
untuk berbincang dan seterusnya mengambil keputusan berkaitan sesuatu
perkara.
Komunikasi Operasi Luaran.
Komunikasi operasi luaran adalah satu bentu
komunikasi dengan pihak yang berada di luar organisasi. Pelbagai bentuk
komunikasi operasi luaran seperti melalui surat, iklan, surat edaran, email,
panggilan telefon dan laman web, selain pertemuan bersemuka.
Komunikasi operasi luar amat penting kerana
terpaksa berdepan dengan pelbagai peringkat pelanggan. Mereka mempunyai
macam-macam ragam dan sukar untuk diuruskan.
Keberkesanan komunikasi operasi luar
menentukan kejayaan oerganisasi, terutama yang melibatkan hubungan dengan
pelanggan. Kejayaan menjual atau memasarkan sesuatu produk bergantung bagaimana
komunikasi dilakukan untuk menyakinkan pelanggan.
Dalam industri yang mempunyai banyak
persaingan, cara berkomunikasi amat penting untuk menjalin hubungan. Sebab
itu, iklan dan pelbagai bentuk hubungan lain perlu diteruskan dari masa ke
semasa.
Komunikasi Tidak Formal Di Luar.
Komunikasi tidak formal di luar adalah
bentuk hubungan pekerja dengan masyarakat luar. Walaupun komunikasi itu bukan
dalam bentu rasmi sebagai pekerja, ia tetap membawa imej atau hubungan dengan
syarikat.
Komunikasi bentuk ini sebenarnya berlaku
tidak mengira waktu, tempat dan suasana. Maka sebab itu, mereka yang terlibat
perlu bersedia untuk menjayakan komunikasi ini. Walaupun tidak formal dan
berlaku pada luar waktu tugas, hakikatnya ia dianggap sebagai lambang atau
mewakili organisasi.
Komunikasi bentuk ini berlaku mungkin
melibatkan jiran, kenalan atau sesiapa saja yang mempunyai minat untuk
membincangkan atau mengetahui mengenai organisasi yang kita wakili.
Komunikasi Personal.
Ia perhubungan secara peribadi di antara
individu dengan individu lain atau dengan organisai lain. Hubungan ini berlaku
apabila perlu menyampaikan sesuatu maklumat atau mendapatkan maklumat.
Hubungan juga terbentuk sebagai satu
hubungan sosial. Manusia tidak dapat hidup dengan sempurna tanpa menjalin
hubungan dengan individu atau kelopok manusia lain.
Mereka yang tidak mampu berkomunikasi
dengan baik tidak akan mempunyai banyak kawan disebabkan wujud halangan seperti
gagal memahami perasaan orang lain, mementingkan diri, sombong dan tidak dapat
menerima teguran.
Kegagalan membentuk komunikasi personal
yang baik akan menyebabkan hidup rasa terasing dan tidak ada kawan. Ia memberi
imej yang buruk terhadap diri sendiri dan mungkin turut melibatkan organisasi.
No comments:
Post a Comment