Ketika
berkomunikasi perlu dipastikan tidak ada halangan yang dapat mengganggu untuk
mencapai matlamat. Sebab itu, walaupun komunikasi nampak mudah, tetapi pada
hakikatnya perlu ada kemahiran untuk menjayakan komunikasi berkesan.
Dalam
perniagaan terdapat empat bentuk komunikasi iaitu komunikasi operasi dalaman
yang melibatkan hubungan sesama pengurusan atau pekerja. Komunikasi ini penting
bagi memastikan segala operasi organiasi dapat berjalan lancar.
Bentuk komunikasi kedua ialah komunikasi operasi luaran yang melibatkan hubungan dengan phak luar. Ia penting terutama organisasi yang memasarkan barangan atau perkhidmatan.
Bentuk komunikasi kedua ialah komunikasi operasi luaran yang melibatkan hubungan dengan phak luar. Ia penting terutama organisasi yang memasarkan barangan atau perkhidmatan.
Ketiganya
ialah komunikasi tidak formal di luar, yakni hubungan dengan pihak yang tidak
ada kaitan secara langsung dengan organisasi. Namun, komunikasi ini tetap perlu
kerana ia melibatkan nama baik organisasi.
Manakala komunikasi personal pula melibatkan hubungan secara peribadi antara individu. Komunikasi ini banyak pengaruhi cara hidup dan kejayaan seseorang. Maka itu, ia tidak patut dipandang mudah.
Manakala komunikasi personal pula melibatkan hubungan secara peribadi antara individu. Komunikasi ini banyak pengaruhi cara hidup dan kejayaan seseorang. Maka itu, ia tidak patut dipandang mudah.
Komunikasi
di dalam atau di antara kumpulan amat penting kerana ia melibatkan kepentingan
kumpulan. Antara kepentingan komunikasi dalam kumpulan ialah untuk membentuk
kerjasama dan kerja dalam kumpulan.
Tanpa wujud komunikasi sudah tentu tidak ada kerjasama dan kerja dalam kumpulan. Jika tidak ada maklumat disampaikan atau diterima, mana mungkin mereka dapat melakukan sesuatu secara bersama.
Tanpa wujud komunikasi sudah tentu tidak ada kerjasama dan kerja dalam kumpulan. Jika tidak ada maklumat disampaikan atau diterima, mana mungkin mereka dapat melakukan sesuatu secara bersama.
Maklumat
atau tujuan organisasi hanya dapat disampaikan kepada ahli jika berlaku komunikasi.
Pengurusan perlu memilih cara yang sesuai untuk berkomunikasi dengan ahli agar
berkesan, terutama organisasi yang mempunyai banyak ahli dan berada di tempat
yang jauh.
Melalui
komunikasi juga membolehkan berlaku perbincangan dan seterusnya membuat
keputusan. Perbiancangan perlu dilakukan dengan berhemah dan masing-masing
berfikiran terbuka.
Maklumat
yang tersebar melalui komunikasi dapat mewujudkan persaingan sihat di kalangan
ahli. Mereka mengetahui mengenai tawaran atau ganjaran yang disediakan oleh
organisasi, terutama dari segi peluang kenaikan pangkat dan gaji.
Memang
untuk komunikasi yang berjaya bukan perkara mudah. Ia memerlukan pengalaman,
keyakinan diri, maklumat dan sebagainya. Maka, untuk memperbaiki komunikasi,
antara perkara yang perlu ditekankan ilah meningkatkan keyakinan diri.
Keyakinan diri banyak membantu untuk melancarkan komunikasi dapat disampaikan dan diterima dengan baik.
Keyakinan diri banyak membantu untuk melancarkan komunikasi dapat disampaikan dan diterima dengan baik.
Untuk
memperbaiki komunikasi juga perlukan kepada wujudnya hubungan mesra. Dengan
terbinanya kemesraan, akan memberi keyakinan dan membaiki komunikasi. Mereka
tidak akan rasa tertekan, bahkan bersedia dengan senyuman untuk berkomunikasi.
Komunikasi
juga dapat diperbaiki jika ia dilakukan tanpa prejudis dan prasyarat.
Komunikasi yang terbuka dan tidak ada perasaan ragu dapat berlaku dengan lancar
dan masing-masing secara jujur menyampaikan dan menerima maklumat.
No comments:
Post a Comment