Islam walaupun menggalakkan sektor pertanian,
namun jika kegiatan itu meragukan atau tidak sah menurut Islam, ia
hendaklah dilarang. Dalam kitab fikah klasik, ulama membincangkan kedudukan
sama ada boleh atau tidak seseorang menjual anggur yang ditanamnya kepada
seseorang yang diketahui akan atau lumrahnya menggunakannya bagi membuat
minuman keras.
Mereka berpendapat adalah haram orang berkenaan menjual anggurnya kepada pembeli berkenaan. Menanam anggur pada asasnya diharuskan, tetapi apabila hasilnya akan digunakan untuk tujuan tidak sah, maka petani perlu berhati-hati ketika menjualnya.
Begitulah, kedudukannya hasil pertanian dan ternakan lain, prinsip ini hendaklah dipegang demi memastikan bahan itu tidak disalahgunakan bagi tujuan tidak sah.
Begitu juga Islam melarang pengeluaran dan penjualan bahan memudaratkan manusia seperti penanaman ganja serta tumbuhan lain yang mengandungi racun.
Larangan ini, termasuk penternakan haiwan yang haram dimakan oleh orang Islam seperti anjing dan babi. Bagaimanapun, masyarakat bukan Islam dibenarkan menternak haiwan itu dengan kadar yang sesuai.
Perkara ini kerana ia tidak haram di sisi agama mereka, dengan syarat kegiatan itu tidak memudaratkan kepentingan awam dan menjejaskan keselesaan umum serta alam semula jadi.
Perbincangan di atas jelas menggambarkan bahawa Islam memberi perhatian kepada sektor pertanian. Islam juga sangat menggalakkan, malah ingin memastikan kegiatan pertanian dari mula projek hingga proses pemasaran dan jualan dilaksanakan mengikut garis panduan yang jelas dan adil. Hal itu dapat mengelakkan perbalahan.
Begitu pun, perhatian tidak seharusnya diberikannya hanya kepada sektor itu dengan mengabaikan kepentingan sektor lain. Perkara itu kerana matlamat utama kita adalah mencapai keseimbangan dalam segala bidang demi memenuhi tuntutan fardu kifayah dalam rangka membangunkan negara dan ummah.
Sabda Rasulullah saw yang bermaksud:
"Carilah rezeki dari khazanah bumi" (Hadis riwayat Tabrani). Rasulullah SAW
amat menitik beratkan umat-umatnya supaya menceburi bidang pertanian dan
penternakan dan Baginda sendiri sebagai contoh bagi umatnya dalam bidang ini.
Baginda terlibat dengan aktiviti penternakan
sejak kecil lagi di mana baginda adalah seorang pengembala kambing. Beliau
pernah menyebut saat-saat yang dialaminya sewaktu mengembala karnbing itu,
iaitu: "Nabi-Nabi yang diutuskan Allah itu gembala kambing". Dan
sabda Baginda lagi: "Musa diutus dia gembala kambing, Daud diutus dia
gembala kambing, aku diutus juga gembala kambing keluargaku di
Ajyad".
Firman Allah SWT yang bermaksud: "Kami
menjadikan (di atas muka bumi ini tempat yang sesuai untuk dibuat)
ladang-ladang kurma dan anggur. Kami pancarkan banyak mata air (di situ).
Tujuannya supaya mereka boleh mendapat rezeki daripada hasil tanaman tersebut
dan tanaman-tanaman lain yang mereka usahakan. Adakah mereka berasa tidak perlu
bersyukur?" (Surah Yasin, ayat 34-35)
Di dalam Islam, pertanian merupakan salah
satu daripada pekerjaan yang mulia dan amat digalakkan oleh Allah SAW dan
Rasulullah SAW. Banyak ayat al-Quran yang menyebut tentang hasil tanaman dan
buah buahan yang pelbagai.
Dari segi akidah pula, bidang pertanian dapat
mendekatkan diri seseorang hamba kepada Allah SWT. Ini kerana tanda kebesaran
Allah SWT dapat dilihat dengah jelas dalam proses kejadian tumbuh-tumbuhan atau
tanaman.
Apabila seseorang itu melakukan aktiviti
pertanian, ia akan lebih membuatkan seseorang itu memahami hakikat sebenar
bertawakkal kepada Allah swt yang berkuasa menghidup dan mematikan.
Jika Allah swt takdirkan sesuatu tanaman itu
hidup, tanaman itu akan hidup dan tidak mengecewakan petani. Namun jika Allah
menginginkan sebaliknya maka itulah ketetapan takdir Allah swt terhadap si
petani itu.
ltulah kekuasaan Allah SWT seperti firman yang
bermaksud: "Dan Dialah yang menurunkan hujan dari langit, lalu kami
tumbuhkan dengan air hujan itu segala jenis tumbuh- tumbuhan, kemudian Kami
keluarkan daripadanya tanaman yang menghijau, Kami keluarkan pula dari tanaman
itu butir-butir (buah-buahan) yang bergugus- gugus dan dari pohon-pohon tamar
(kurma), dan mayang-mayangnya (Kami keluarkan) tandan-tandan buah yang mudah
dicapai dan dipetik; dan (Kami jadikan) kebun-kebun dari anggur dan zaitun
serta delima, yang bersamaan (bentuk, rupa dan rasanya) dan yang tidak
bersamaan. Perhatikanlah kamu pada buahnya apabila ia berubah, dan ketika
masaknya. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi tanda-tanda (yang
menunjukkan kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang beriman" (Surah AI-Anaam, ayat 99).
Jika dengan pertanian sahaja seseorang itu
mampu lakukan untuk mencari nafkah bagi dirinya dan keluarganya maka hukumnya
adalah fardhu ain baginya menceburi pertanian. Jika seseorang itu ada kepakaran
dalam salah satu bidang pertanian dan tiada seorang pun yang pandai maka hukum
dia menceburi bidang pertanian adalah wajib kerana untuk kepentingan orang awam.
Tetapi apabila ada ramai petani yang mampu
melakukan usaha demikian maka menjadi fardhu kifayah kepada sesiapa sahaja yang
melakukannya untuk kepentingan orang awam, petani tersebut perlu mengeluarkan
bekalan yang mencukupi untuk semua. Bidang pertanian menjadi fardhu kifayah
kepada seseorang kerana manafaatnya lebih besar daripada manafaat oeribadi.
Kebanyakan fuqaha Islam berpendapat bahawa
bidang pertanian adalah lebih afdal atau utama di sisi agama Islam berbanding
perniagaan dan perusahaan atau perkilangan. Keadaan ini kerana manfaat
pertanian lebih meluas da kepentingannya tidak dapat dinafikan sebagai bidang
yang terpenting kerana tanpanya atau tidak mencukupi akan huru hara dunia.
Rasulullah SAW menjelaskan kepentingan
pertanian di dalam sabdanya yang bermaksud: "Andainya kiamat tiba dan pada
seseorang daripadanya kamu ada sebatang anak kurma, maka hendaklah dia tanpa
berlengah-lengah lagi menanamnya". (Hadis riwayat Ahmad)
Hadis ini menggambarkan kepada kita terlalu
pentingnya bidang pertanian sehinggakan hampir kiamat pun digalakkan lagi
bercucuk tanam oleh Rasulullah SAW. Ini menunjukkan bidang ini tidak boleh
diabaikan sama sekali kerana ia adalah penyumbang utama kepada kehidupan
manusia.
Bidang pertanian adalah salah satu jalan
untuk mendekatkan diri seseorang hamba itu dengan Allah swt. Bagi mereka yang
menceburi bidang ini, disamping mendapat pendapatan yang halal lagi mulia,
Allah swt juga menjanjikan ganjaran pahala kepada golongan yang mengusahakannya
di atas setiap satu tanaman yang ditanam.
Setiap satu tanaman yang ditanam seseorang
itu akan semakin dekat dengan Allah swt seperti sabda Rasulullah saw yang
bermaksud: "Tiada seorang muslim pun yang bertani lalu hasil pertaniannya
dimakan oleh burung atau manusia atau binatang, melainkan dia akan menerima
pahala di atas hal itu" (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim).
Dalam hadis lain pula Rasulullah saw
bersabda: "Tiada seorang lelaki menanam sesuatu tanaman, melainkan Allah
swt menetapkan baginya ganjaran sebanyak jumlah buah yang dihasilkan oleh
tanaman berkenaan" (Hadis riwayat Ahmad)
Setelah berhijrah ke Madinah, Rasulullah SAW menggalakkan sahabat mengusahakan bidang pertanian. Bumi Madinah yang sememangnya
subur perlu diusahakan dengan lebih bersungguh-sungguh. Kaum muhajirin yang
berhijrah bersama-sama dengan Baginda diaturkan agar bersatu dengan kaum Ansar
iaitu penduduk asal Madinah supaya dapat berganding bahu dalam pelbagai urusan
lebih-lebih lagi dalam mengusahakan kegiatan pertanian terhadap tanah terbiar.
Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda
yang bermaksud: "Sesiapa yang memiliki tanah hendaklah dia
mengusahakannya, namun jika dia tidak berupaya melakukannya, maka hendaklah
diberikan kepada saudaranya (supaya diusahakan) dan janganlah dia
menyewakannya" (Hadis riwayat Abu Daud)
Hadis ini menunjukkan bahawa betapa
pentingnya kegiatan pertanian dalam Islam sehingga banyak dalil dari al-Quran
dan Hadith membicarakannya.
No comments:
Post a Comment