Monday 10 December 2018

BAGAI SEPERTI ANJING DENGAN KUCING

Pepatah atau peribahasa  'seperti anjing dengan kucing' bermaksud dua orang atau kumpulan yang sentiasa bertengkar. Kedua-dua pihak tidak mahu mengaku kalah dan berlagak sebagai jaguh. Kedua-duanya tidak boleh berada dekat, pasti akan berlaku perlawanan dan saling menguji menunjukkan kekuatan.

Namun, pepatah itu seakan tidak tepat lagi. Secara realitinya kini anjing dan kucing semakin akrab. Malah dalam banyak situasi, anjing dan kucing boleh dianggap kawan rapat. Boleh tinggal di tempat atau persekitaran yang sama, berkongsi tempat makan dan saling mesra dengan aksi masing-masing.

Kalau binatang boleh berubah pada sikap dan tingkahlaku disebabkan dibiasakan hidup bersama, mengapa pula manusia yang dikurniakan akal tidak boleh bersatu.

Kalau dahulu bergaduh dan saling berlawan, mengapa sekarang tidak boleh bersama demi untuk kebaikan. Sebenarnya, pergaduhan tidak mendatangkan manfaat.

Bak kata pepatah, menang jadi arang, kalah jadi abu. Kedua-dua pihak mengalami kerugian. Pihak lain pula yang mengambil kesempatan mendapat keuntungan.  

No comments:

Post a Comment