Monday 4 March 2019

BAHAYA KEMISKINAN


Ulama terkemuka, Yusof Qardhawi melihat kemiskinan sebagai sesuatu yang amat berbahaya bukan saja kepada individu bahkan keluarga, bangsa, masyarakat, akidah, kepercayaan dan kebudayaan. 

Beliau berpendapat wajib setiap orang Islam menyatakan perang terhadap kemiskinan dan berusaha keras untuk membendungnya, serta membendung kemungkinan yang dapat menimbulkannya.

Sesungguhnya seluruh umat Islam perlu bangkit sebagai umat terbaik dan menjadi contoh kepada penganut agama lain. Dengan cara itu, Islam akan lebih menarik minat orang mendekatinya. 

Sekiranya penganut Islam menghayati sepenuhnya ajaran Islam, akan menampakkan kelebihan dan kesempurnaan Islam yang sebenarnya. Sedangkan jika tidak diamalkan, maka kesempurnaan Islam hanya menjadi ilusi yang tercatat dalam al-Quran dan hadis. 

Sejarah telah membuktikan bagaimana umat Islam pernah menjadi kuasa terkuat dan menguasai tiga suku dunia. Kejayaan tersebut adalah hasil daripada kesedaran umat Islam pada masa itu tentang penting ilmu dan mencari kekayaan dunia

Dalam surah yang sama firman-Nya bermaksud: “Tidak ada dosa atas kamu untuk mencari rezeki daripada Tuhanmu.” (Surah al-Baqarah, ayat 198).

Rasulullah SAW. bersabda yang bermaksud"Seseorang yang terbiasa dengan meminta-minta, dia akan datang pada hari kiamat tanpa secebis daging pun di wajahnya." (Riwayat Bukhari dan Muslim)

Rezeki yang berkat dapat diraih pada waktu pagi. Nabi SAW bersabda: "Bangunlah pada pagi hari untuk mencari rezeki dan keperluan-keperluanmu. Sesungguhnya pada pagi hari terdapat berkat dan keuntungan." (Riwayat Ath-Thabrani dan Al-Bazzaar).

Ini dijelaskan lagi oleh Nabi SAW dalam sabdanya: "Selesai solat fajar (Subuh) janganlah kamu tidur sehingga melalaikan kamu untuk mencari rezeki." (Hadis riwayat Thabrani). 

No comments:

Post a Comment