Tuesday 18 June 2019

JAGA KEBERSIHAN PASAR MALAM

Menjaga kebersihan tuntutan Islam. Malang sekali yang orang mengaku Islam, tetapi membuang sampah merata-rata atau melakukan perbuatan yang menyebabkan pencemaran.

Mengapa perkara ini terjadi? Puncanya apabila tidak menghayati tuntutan Islam atau Islam hanya pada nama dan hebat pada sesuatu yang bersifat ritual atau adat.

Orang Islam nampak hebat apabila menyambut perayaan. Sambutan Aidilfitri dirayakan sebulan. Hebat benar. Sambutan Hari Raya perlu ditukar kepada sambutan Bulan Raya.

Sambutan raya sebulan adalah ritual atau sesuatu yang dikaitkan dengan agama sedangkan perkara itu bukan perkara yang disuruh. Ia hanya adat dan lebih bersifat untuk bergembira. Namun, ia bukan perkara yang ditegah dilakukan.

Umat Islam sepatutnya lebih mementingkan apa yang disuruh atau diutamakan dalam Islam. Menjaga kebersihan adalah perkara yang dituntut.

Marilah kita menjaga kebersihan. Amalkan ajaran Islam yang sebenar. Imej umat Islam lebih dihormati jika mengamalkan menjaga kebersihan.

Gambar di atas dirakamkan di pasar malam di sebuah negeri yang majoriti penduduknya Islam. Bukan bertujuan untuk mengaibkan, tetapi satu peringatan untuk semua.

No comments:

Post a Comment