Monday 14 October 2019

SEJARAH PENUBUHAN BANK BUMIPUTRA

Kongres Ekonomi Bumiputra, yang dianjurkan oleh Kementerian Pembangunan Negara dan Luar Bandar telah diadakan di Kuala Lumpur selama 3 hari dari 4 hingga 6 Jun 1965.

Kongres yang berlangsung di Dewan Tunku Abdul Rahman, Jalan Ampang, Kuala Lumpur itu bertujuan mencari kaedah bagaimana di kalangan orang Melayu dan bumiputra untuk menyertai perdagangan dan industri.

Sebanyak 69 resolusi dicapai dalam kongres tersebut. Satu satu resolusi tersebut ialah penubuhan sebuah bank dengan modal permulaan yang akan disediakan oleh Kerajaan Malaysia. Pemilikan bank yang ditubuhkan itu akhirnya akan dijual kepada orang ramai melalui saham.

Pada 15 Julai 1956, Tun Abdul Razak, ketika itu Timbalan Perdana Menteri Malaysia mengumumkan bahawa Kerajaan telah bersetuju untuk membentuk Bank tempatan ("Bank Bumiputra").

Tun Abdul Razak mengumumkan Kerajaan bersetuju untuk memberi RM5 juta sebagai modal permulaan untuk Bank Bumiputra.

Bank Bumiputra Malaysia Berhad secara rasmi dilancarkan oleh Tun Abdul Razak pada 1 Oktober 1965 dengan modal dibenarkan sebanyak RM25 juta, berbanding RM5 juta yang diumumkan sebelum itu.

10 Mac 1966 Perasmian Pembukaan Bank Bumiputra Malaysia Berhad yang terletak di Lebuh Ampang, Kuala Lumpur telah dilakukan oleh YTM Tunku Abdul Rahman Putra.

Pengurusan kanan diketuai oleh Mohd Raslan bin Dato 'Abdullah (Pengarah Urusan), bekas Ketua Akauntan Negara dan Tengku Razaleigh (Pengarah Eksekutif). Ahli lembaga lain adalah S.O.K. Ubaidulla (Presiden Dewan Perniagaan United), L.E Osman (seorang peguam), K. Mushir Ariff (penilai yang diperbadankan), Wan Yahya bin Haji Mohamad (ahli perniagaan dari Terengganu), K.D. Eu (pengarah syarikat, dan Kuok Hock Nien (pengarah syarikat).

Pengurus Besar Bank adalah Wong Aun Pui, seorang bank tempatan yang terkenal dengan pengalaman dan pengarah syarikat selama lebih 20 tahun.

Bank Bumiputera telah digabungkan dengan Rashid Hussain Berhad yang menguasai Development and Commerce Bank di bawah skim penggabungan bank-bank.

Pada tahun 1999, bank ini bergabung dengan Commerce-Asset Holdings Berhad (CAHB) dan kemudiannya dikenali sebagai Bumiputra-Commerce Holdings Berhad (BCHB).

Pada tahun 2004, hasil gabungan Bank Bumiputra-Commerce dan Southern Bank dengan Commerce International Merchant Bankers (CIMB), ia kini dikenali sebagai CIMB Bank.

 

1 comment:

  1. Silap ni. Bank bumiputra bukan berganung dgn Rashid Hussein. Tetapi Bank of commerce. Rashid hussein bank bergabung dgn UMBC. Sblm tu, D&C bank bergabung dgn Kwong Yik bank, maka jadilah Rashid Hussein Bank.

    ReplyDelete