Saturday 7 October 2017

Pegang bendera sehingga mati

Bendera lambang kedaulatan negara. Kisah tentera yang masih memegang atau mengilik panji-panji biarpun kedua-dua tangannya telah terpotong dilibas tentera musuh menjadi contoh betapa bendera yang menjadi maruah negara perlu dipertahankan sehingga ke titisan darah terakhir.

Kisah Musab Bin Umair yang menjadi pembawa bendera muslim dalam dua peperangan melibatkan tentera Islam dengan tentera Quraisy memberi pengajaran besar untuk diteladani.

Musab telah diberi amanah oleh Rasulullah SAW untuk memegang bendera tentera muslimin di medan Badar yang dimenangi tentera Islam. Pada Perang Uhud, sekali lagi Musab dipertanggungjawabkan membawa panji-panji tentera Islam.

Ketika Perang Badar, apabila Hamzah syahid musuh mula melihat ada ruang untuk merebahkan bendera tentera muslimin yang ditegakkan oleh Musab. Serangan mula dihalakan kepada beliau.

Ketika keadaan menjadi semakin sengit dan kelam kabut, akibat salah anggap para sahabat terhadap arahan Baginda, maka Musab berperanan menyusun kembali pasukan tentera untuk menyerang musuh. 
 
Namun Ibnu Qumaiah panglima Quraisy telah memerhatikan Musab dan meluru kepadanya dengan kuda lalu melibas tangan Musab yang sedang memegang bendera muslimin.

Tangan Musab putus dan Musab melaungkan dengan kuat seraya berkata: “Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sebelumnya telah didahului oleh beberapa Rasul.”

Lalu Musab memegang bendera muslimin dengan tangannya yang sebelah lagi sambil membongkok melindunginya. 
 
Tangan beliau yang sebelah itu kemudiannya dilibas sehingga putus pula oleh Ibnu Qumaiah namun beliau tetap berusaha memegang bendera dengan lengannya dan merapatkan ke dadanya sambil melaungkan: “Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sebelumnya telah didahului oleh beberapa Rasul.”

Ibnu Qumaiah datang dengan tombak dan menerjah ke dada Musab sehingga patah tombak tersebut. Gugurlah Musab sebagai pahlawan muslim dengan iman dan keyakinan kepada Islam yang tidak sedikit sumbangannya kepada seruan dakwah pada waktu Islam mula didakwahkan. 
 
Bendera muslimin dirangkul seterusnya oleh Ali Bin Abi Talib atas arahan Rasulullah SAW.

Apa yang dilakukan Musab membuktikan betapa panji-panji atau bendera perlu ditegapkan untuk menaikkan semangat tentera yang berjuang dan sebagai bukti sesuatu pasukan belum mengaku kalah. 

No comments:

Post a Comment