Isu tindakan Majlis
Perbandaran Kota Bharu Bandar Raya Islam (MPKB-BRI) mengunci atau mengapit tayar
kenderaan telah berlarutan. Beberapa tahun lalu, MPKB-BRI telah diperintahkan
oleh mahkamah membayar sejumlah gantirugi kepada pemilik kenderaan yang tayar
keretanya telah dikunci.
Manakala
seorang peguam pada 21 Febuari 2019 memfailkan saman di Mahkamah Tinggi Kota
Bharu menerusi Tetuan Yeap dan Ang terhadap MPKB-BRI susulan tindakan pihak
berkuasa tempatan itu mengunci tayar keretanya.
Plaintif
berpendapat bahawa pihak MPKB-BRI tidak mempunyai kuasa di bawah undang-undang
untuk mengunci tayar kereta terhadap kesalahan meletak kereta di luar petak
sedangkan kompaun boleh dikeluarkan.
Polimik kunci tayar ini
semakin mendapat perhatian apabila MPKB-BRI telah
menyerahkan sepenuhnya pengurusan sistem letak kereta di bandar ini kepada
sebuah syarikat swasta yang pekerja syarikat
tersebut bertindak tegas dan didakwa tidak boleh bertolak ansur dalam
menjalankan tindakan mengapit tayar.
Isu menjadi lebih menarik
apabila tindakan mengunci atau mengapit tayar kenderaan itu didakawa menyalahi
bidang kuasa atau undang-undang yang berkaitan.
MPKB-BRI kena tengok semula dengan teliti
peruntukan dalam Akta Pengangkutan Jalan 1987 kerana kita meragui apa yang
mereka buat selama ini iaitu mengunci tayar kenderaan pemilik yang tidak
membayar caj atau mempunyai saman tertunggak sebenarnya melangkaui kuasa yang
ada.
Seorang peguam, Majdah Muhamad mendakwa
MPKB-BRI tidak berhak untuk mengunci tayar kenderaan sama ada di dalam
atau luar kotak disediakan walaupun pemiliknya tidak membayar caj dikenakan
atau mempunyai saman tertunggak.
Majdah dilaporkan berkata, dari segi
perundangan, kriteria untuk mengunci tayar kenderaan perlu dirujuk pada Akta
Pengangkutan Jalan 1987 Seksyen 48, 64, 65 dan 66(1) (rr) di mana ia hendaklah
dibaca bersama-sama dengan kaedah-kaedah pengangkutan jalan (fi bagi
pengapitan, pengalihan dan penahanan kenderaan motor) 2012.
Beliau berkata, hanya dalam tiga keadaan
boleh dikunci tayar iaitu gangguan kepada laluam trafik, kuasa untuk sita
kereta dan kenderaan ditinggalkan begitu sahaja.
Seharusnya MPKB-BRI dan syarikat berkenaan mengkaji kembali aspek perundangan
agar tindakan mereka tidak dipertikaikan oleh rakyat.
No comments:
Post a Comment