Oleh sebab itu Allah SWT
berfirman yang bermaksud: “Dan jangan kamu menghampiri zina, sesungguhnya zina
adalah perbuatan yang keji dan jalan yang jahat (yang membawa kerosakan).”
(Surah al-Isra, ayat 32)
Larangan zina yang
digunakan dalam al-Quran seperti, “Jangan kamu mendekati zina” bukan “'Jangan
melakukan zina”, menegaskan bukan hanya perzinaan dilarang, tetapi segala-gala
yang menjadi pintu ke arah perlakuan itu perlu dijauhi.
Perbuatan memandang aurat
wanita, mendengar perkara yang boleh menaikkan nafsu seperti kelunakan suara
melalui rayuan atau pujukan, bergaul bebas antara lelaki dan wanita atau
berdua-duaan dengan bukan mahram adalah antara perkara yang boleh mendekatkan
seseorang kepada zina.
Langkah pencegahan itu
bukan bertujuan mennyekat kebebasan individu, tetapi satu tindakan untuk
menjaga kehormatan diri serta keselamatan wanita. Wanita perlu dilindungi dan bukannya menjadi
alat memuskan nafsu lelaki.
Masalah zina bukan berlaku
di kalangan pasangan belum berkahwin sahaja bahkan turut melibatkan individu
yang telah berkahwin yang mana sama ada suami atau isteri berlaku curang
mencari pasangan seks lain.
Etika berpakaian harus
dititikberatkan untuk mengelak berlakunya zina dan rogol. Pakaian muslimah
wajib memenuhi fungsi dasarnya iaitu menghindarkan seseorang daripada dorongan
berahi kerana aurat yang tidak ditutup dengan sempurna.
Hari ini seakan menjadi
aliran kebanyakan pakaian generasi muda terlalu pendek, ketat dan nipis.
Fenomena seperti itu patut dicegah demi kesejahteraan seluruh masyarakat.
Segala yang dikira boleh
membawa kepada perzinaan seperti rumah pelacuran, disko dan rumah urut perlu
dicegah atau ditutup. Jika tidak, berlaku perkara yang tidak diingini.
Kita amat harian mengapa
wanita yang sudah berkahwin masih lagi ingin berpakaian seksi dan mendedahkan
aurat yang boleh menaikkan nafsu ghairah lelaki lain. Pakaian yang sepatutnya
hanya layak dipakai ketika di rumah bersama suami, digayakan untuk tontonan
umum.
Suami perlu memastikan
isteri sentiasa menutup aurat dan mengelak berhubung dengan lelaki lain yang
bersifat boleh mencetuskan fitnah dan kemesraan yang mencetuskan rasa ghairah.
Suami yang membenarkan
isteri berpakaian mendedahkan aurat sebenar boleh dianggap merelakan isterinya
dizina oleh lelaki lain.
Rasulullah SAW ketika
peristiwa Israk dan Mikraj memberi gambaran seksa bagi lelaki penzina.
Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Kemudian aku melihat beberapa lelaki memegang daging gemuk yang bermutu, di sebelahnya terdapat daging kurus yang sudah busuk. Mereka memakan daging busuk itu dan meninggalkan daging gemuk yang bermutu. Aku bertanya kepada Jibril: Siapakah mereka wahai Jibril? Jibril menjawab: Mereka adalah orang yang meninggalkan wanita yang sudah dihalalkan oleh Allah terhadap mereka (isteri) dan pergi kepada wanita yang diharamkan oleh terhadap mereka.” (Hadis riwayat Ibnu Ishak daripada Said al-Khudri)
Sabda Baginda SAW yang bermaksud: “Kemudian aku melihat beberapa lelaki memegang daging gemuk yang bermutu, di sebelahnya terdapat daging kurus yang sudah busuk. Mereka memakan daging busuk itu dan meninggalkan daging gemuk yang bermutu. Aku bertanya kepada Jibril: Siapakah mereka wahai Jibril? Jibril menjawab: Mereka adalah orang yang meninggalkan wanita yang sudah dihalalkan oleh Allah terhadap mereka (isteri) dan pergi kepada wanita yang diharamkan oleh terhadap mereka.” (Hadis riwayat Ibnu Ishak daripada Said al-Khudri)
Rasulullah SAW turut
memberi gambaran seksaan wanita yang membawa masuk lelaki bukan kalangan anak
dan suami mereka.
Baginda SAW bersabda yang
bermaksud: “Kemudian aku melihat beberapa wanita yang digantung dengan payu
dara mereka. Aku bertanya kepada Jibril: Siapakah mereka wahai Jibril? Jibril
menjawab: Mereka adalah wanita yang membawa masuk lelaki yang bukan daripada
kalangan anak, suami mereka (bukan mahram).” (Hadis riwayat Ibnu Ishak daripada
Said al-Khudri)
Ibnu Ishak berkata:
“Jaafar bin ‘Amru berkata kepadaku dari Qasim bin Muhammad bahawa Rasulullah
SAW bersabda yang bermaksud: “Allah terlalu murka terhadap wanita yang membawa
masuk ke atas ‘kaum’ (rumah tangga suami), lelaki yang bukan daripada kalangan
mereka, kemudian dia memakan harta dan melihat aurat mereka.”
No comments:
Post a Comment