Institut Kajian
Keselamatan Jalan Raya (MIROS) dan Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) perlu
melakukan kajian kualiti jalan raya di kawasan kemalangan.
Selain melakukan penelitian terhadap kecuaian manusia dan faktor fizikal jalan raya turut diambil kira. Kajian harus dilakukan berikutan kadar kemalangan masih tinggi walaupun kempen keselamatan diperhebat.
Kerajaan juga akan menaik taraf jalan raya berbahaya dari semasa ke semasa. Bagaimanapun lebih 80 peratus kemalangan berpunca daripada kecuaian manusia yang tidak mematuhi undang-undang.
Selain melakukan penelitian terhadap kecuaian manusia dan faktor fizikal jalan raya turut diambil kira. Kajian harus dilakukan berikutan kadar kemalangan masih tinggi walaupun kempen keselamatan diperhebat.
Kerajaan juga akan menaik taraf jalan raya berbahaya dari semasa ke semasa. Bagaimanapun lebih 80 peratus kemalangan berpunca daripada kecuaian manusia yang tidak mematuhi undang-undang.
Kadar
kemalangan masih menakutkan. Saban tahun terutama ketika musim perayaan, banyak
nyawa terkorban.
Pada
logiknya, kadar kemalangan jalan raya akan meningkat berikutan pertambahan
jumlah kenderaan berdaftar di seluruh negara. Justeru, dengan pertambahan
jumlah kenderaan itu semestinya perlu ada perancangan lebih strategik dan
sistematik pada masa depan untuk memastikan kadar serta peratusan kemalangan
jalan raya termasuk kemalangan maut dapat diturunkan pada kadar paling minimum.
Pada
dasarnya, menjadikan jumlah sifar kemalangan jalan raya adalah mustahil dicapai
di negara ini kerana banyak faktor penyumbang kepada kejadian berkenaan
terutama sikap pemandu masih berada pada tahap teruk iaitu 94 peratus
berbanding aspek jalan raya, teknikal, cuaca dan keadaan kenderaan itu sendiri.
Banyak
lagi perlu diperbaiki untuk membentuk pemandu berhemah, berdisiplin, beretika
dan akhirnya membentuk pemandu bertaraf kelas pertama sejajar dengan wawasan
mencapai negara maju menjelang 2020. Penunggang dan pembonceng motosikal terus
mencatat jumlah tertinggi kemalangan maut di negara ini.
Berdasarkan
kajian Institut Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros), penunggang dan
pembonceng motosikal adalah golongan paling tinggi maut dalam kemalangan iaitu
17 kali ganda risiko kematian berbanding kereta kerana ia tidak mempunyai ciri
keselamatan dan sikap buruk pembonceng sendiri.
Cadangan
kerajaan menyediakan laluan khas khusus kepada golongan itu di kawasan tertentu
serta kempen memakai dan mengikat topi keledar dengan betul adalah antara
langkah keselamatan dilakukan bagi mengurangkan risiko kemalangan.
Namun,
sekiranya pembonceng dan penunggang motosikal yang kebanyakan berusia antara 18
hingga 25 tahun masih ego dengan darah muda mereka dan mahu menjadi raja di
jalan raya serta mengabaikan peraturan lalu lintas sedangkan tahap keselamatan
motosikal terlalu rendah, natijahnya, mereka tetap berada pada takuk lama.
Kajian
semula dan rombakan ke atas kurikulum pendidikan keselamatan jalan raya perlu
untuk membentuk pemandu kompeten kelas pertama.
Sudah
sampai masanya, ujian undang-undang keselamatan jalan raya itu yang
dipraktikkan sejak bertahun-tahun lamanya diubah dengan merangkumi semua aspek
khususnya dari segi kemahiran dan pengetahuan mengenai pemanduan.
Berdasarkan
jumlah kemalangan jalan raya, kita sudah dapat menjangka bagaimana tahap
pemandu di negara ini. Ternyata masih teruk dalam pelbagai aspek.
Sudah
pasti, semua agensi penguatkuasa tidak mempunyai kekuatan serta anggota yang
mencukupi bagi menjalankan operasi bersepadu sepanjang masa untuk memantau
pergerakan kenderaan di seluruh negara.
Oleh
itu, sebagai pengguna jalan raya mereka seharusnya bekerjasama mengurangkan
beban penguatkuasa itu dengan mengubah minda menjadi pemandu berhemah yang
mematuhi peraturan lalu lintas.
Kesalahan
biasa yang kerap dilakukan pemandu seperti menggunakan telefon bimbit tanpa
alat bebas tangan, memotong garisan berkembar, melanggar lampu isyarat merah
dan memandu secara melulu serta berbahaya patut dikikis.
Jalan
raya bebas digunakan semua pengguna, namun sikap mereka tidak mahu berubah
pasti gagal membawa sebarang perubahan.
No comments:
Post a Comment