Di media sosial kerap dijadikan medan mereka
tidak berpuashati untuk menularkan mengenai harga mahal yang dikenakan peniaga atau
pengusaha terhadap pembeli.
Dari segi lojik, peniaga berkenaan pasti
gulung tikar apabila tiada lagi pembeli yang sudi membeli setelah harga mahal dikenakan
itu diketahui ramai.
Namun, dalam banyak kes, semakin tular
kes itu, peniaga mendapat pelanggan lebih ramai. Tentu sekali keadaan itu pelik.
Mengapa pembeli masih sanggup membeli dengan harga yang mahal.
Ada beberapa sebab pembeli suka membeli
dengan harga mahal. Pertama kerana ia adalah lambang kemegahan. Kedua, mereka ingin
tahu adalah ia benar mahal atau sekadar sikap tidak bertanggungjawab individu yang
membuat pos di media sosial. Ketiga, mereka berpendapat yang lebih mahal itu lebih
berkualiti atau lebih baik.
Seorang pengusaha ada membuat catatan di
Muka Buku mengenai sikap pengguna. Tulis pengusaha itu:
Kami pernah buat promosi harga
termurah untuk bekam muka 7 cup RM30 dengan bonus tanpa lebam TETAPI kurang
dapat sambutan.
Lepas tu buat lagi promosi bekam muka
7 cup RM50, dengan bonus tanpa lebam HASILNYA lebih banyak dapat sambutan.
Bila kami buat “promosi” bekam muka 8
cup RM100, sambutannya sangatlah menggalakkan.
Pelik ke apa ni? Rupanya orang lebih
suka yg lebih mahal. Padahal kami buat semuanya sama. Layanan, kualiti, teknik,
bahan-bahan farmasi yg digunakan semunaya sama. Jarum je lain-lain.
No comments:
Post a Comment