Di
Malaysia terdapat dua badan yang berkuasa membantuk, menggubal atau membuat undang-undang
iaitu di peringkat kerajaan Pusat melalui Perlimen dan kerajaan Negeri di Dewan
Undangan Negeri.
Inilah keunikan sisterm pemerintahan Melaysia yang memberi bidang kuasa kepada pusat dan negeri untuk membentuk undang-undang berdasarkan bidang tugas masing-masing. Terdapat hal yang terletak dalam bidang kuasa Persekutuan dan ada perkara dalam bidang kuasa negeri.
Inilah keunikan sisterm pemerintahan Melaysia yang memberi bidang kuasa kepada pusat dan negeri untuk membentuk undang-undang berdasarkan bidang tugas masing-masing. Terdapat hal yang terletak dalam bidang kuasa Persekutuan dan ada perkara dalam bidang kuasa negeri.
Perkara
75 menyebut mana-mana undang-undang negeri yang bertentangan dengan
Perlembagaan Persekutuan adalah terbatal, setakat mana ia berlawanan dengan
undang-undang Persekutuan itu.
Peruntukan itu memberi garis panduan kepada pihak yang bertanggungjawab menggubal undang-undang peringkat negeri agar tidak melakukan sesuatu yang bertentangan dengan mana-mana Perkara dalam Perlembagaan Persekutuan.
Peruntukan itu memberi garis panduan kepada pihak yang bertanggungjawab menggubal undang-undang peringkat negeri agar tidak melakukan sesuatu yang bertentangan dengan mana-mana Perkara dalam Perlembagaan Persekutuan.
Kerajaan
negeri diberi hak membuat undang-undang sendiri untuk dikuatkuasakan di negeri
masing-masing dalam hal yang berada dalam bidang kuasanya, contohnya
undang-undang berkaitan tanah dan agama.
Biarpun hal ini berada di bawah bidang kuasa negeri, undang-undang itu tidak boleh bertentangan dengan apa yang ditetapkan oleh Perlembagaan Persekutuan. Kawalan ini membei hak kepada pusat untuk memastikan negeri mematuhi roh Perlembagaan Persekutuan.
Biarpun hal ini berada di bawah bidang kuasa negeri, undang-undang itu tidak boleh bertentangan dengan apa yang ditetapkan oleh Perlembagaan Persekutuan. Kawalan ini membei hak kepada pusat untuk memastikan negeri mematuhi roh Perlembagaan Persekutuan.
Konsep
pembahagian kuasa selari dengan kedudukan Malaysia sebagai Negara Persekutuan
yang mengamalkan sistem demokrasi berparlimen.
Dalam sistem negara (Kerajaan) Persekutuan, Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri berkongsi kuasa pemerintahan dan perundangan. Selain Malaysia, negara lain yang turut mengamalkan sistem Kerajaan Persekutuan ialah Amerika Syarikat (AS), Kanada, Australia, India dan Brazil.
Dalam sistem negara (Kerajaan) Persekutuan, Kerajaan Pusat dan Kerajaan Negeri berkongsi kuasa pemerintahan dan perundangan. Selain Malaysia, negara lain yang turut mengamalkan sistem Kerajaan Persekutuan ialah Amerika Syarikat (AS), Kanada, Australia, India dan Brazil.
Di
negara kita perlembagaan mengiktiraf dan menjamin hak asasi manusia. Ini
bermakna perlembagaan negara mendukung prinsip hak kebebasan seperti yang
terkandung dalam Bahagian 2: Kebebasan Asasi (Perkara 5-13) Perlembagaan
Persekutuan.
Hak-hak
Asasi tersebut selari dengan Perisytiharan Hak-hak Asasi Manusia Sejagat (HAM)
1948, iaitu dalam Artikel 19, 20 dan 21 (HAM) yang menekankan setiap individu
memiliki hak kepada pendapat dan penyuaraan, kebebasan berhimpun dan
berpersatuan, hak untuk mengambil bahagian dalam negara secara langsung atau
wakil yang dipilih secara bebas serta hak terhadap khidmat awam dan negara.
Isu
berkaitan hak asasi memang sering menjadi polimik bukan saja di Malysia, bahkan
lebih-lebih lagi di negara Barat. Perjuangan kumpulan hak asasi dan kebebasan
manusia ini mengguna maksud 'hak dan bebas' untuk melakukan apa saja yang
diingini.
Justeru, apabila apa yang ingin dilakukan dihalang oleh undang-undang, maka mereka akan memprotes dan membawa kes ke mahkamah atas alasan untuk mendapat keadilan.
Di kebanyakan negara Barat, kumpulan hak asasi manusia ini membentuk kuasa mendesak yang kuat sehingga banyak permintaan mereka ditunai atau diluluskan, termasuk dalam perkara yang bertentangan dengan tabie manusia seperti perkahwinan sejenis.
Mengambil contoh apa yang berlaku di Barat, terdapat individu dan kumpulan di Malaysia ingin memperjuangan perkara yang sama. Mereka menjadikan alasan peruntukan yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan dan HAM sebagai asas menuntut hak.
Justeru, apabila apa yang ingin dilakukan dihalang oleh undang-undang, maka mereka akan memprotes dan membawa kes ke mahkamah atas alasan untuk mendapat keadilan.
Di kebanyakan negara Barat, kumpulan hak asasi manusia ini membentuk kuasa mendesak yang kuat sehingga banyak permintaan mereka ditunai atau diluluskan, termasuk dalam perkara yang bertentangan dengan tabie manusia seperti perkahwinan sejenis.
Mengambil contoh apa yang berlaku di Barat, terdapat individu dan kumpulan di Malaysia ingin memperjuangan perkara yang sama. Mereka menjadikan alasan peruntukan yang terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan dan HAM sebagai asas menuntut hak.
Contoh
berkaitan kebebasan bercakap dan berhimpun, kumpulan ini merujuk kepada Perkara
10 yang memberi kebebasan bercakap, berhimpun dan menubuhkan persatuan. Namun,
perlu diingatkan, Perkara 10 yang difahami oleh oleh golongan itu seperti apa
yang diterima pakai di Barat.
Perlembagaan Persekutuan kita mempunyai acuan tersediri dan perlu dilihat dari sudut yang jauh berbeza dengan amalan di Barat. Justeru, biar apapun tanggapan dan harapan daripada golongan menuntut kebebasan bercakap dan berhimpun ala Barat dan HAM, Perlembagaan Persekutuan ada pendekatan tersendiri.
Maka, biarpun ada pihak luar mempetikaikan amalan hak kebebasan di negara kita, Perlembagaan Persekutuan tetap mempertahankan amalan yang diterima di Malaysia.
Perlembagaan Persekutuan kita mempunyai acuan tersediri dan perlu dilihat dari sudut yang jauh berbeza dengan amalan di Barat. Justeru, biar apapun tanggapan dan harapan daripada golongan menuntut kebebasan bercakap dan berhimpun ala Barat dan HAM, Perlembagaan Persekutuan ada pendekatan tersendiri.
Maka, biarpun ada pihak luar mempetikaikan amalan hak kebebasan di negara kita, Perlembagaan Persekutuan tetap mempertahankan amalan yang diterima di Malaysia.
Apa
yang diamalkan di Malaysia bertepatan dengan pandangan Lady Wooton, pakar
sosiologi AS menyatakan undang-undang perlu dihadkan kepada perlakuan dan
tindakan yang memberi kesan langsung terhadap kesejahteraan masyarakat dan
negara.
Mana-mana perlakuan yang tidak ada hubungan dengan soal kesejahteraan negara tetapi dilihat tidak selari dengan tatasusila dan nilai peradaban masyarakat perlu diselesaikan dengan 'sanksi' (sanction) masyarakat.
Mana-mana perlakuan yang tidak ada hubungan dengan soal kesejahteraan negara tetapi dilihat tidak selari dengan tatasusila dan nilai peradaban masyarakat perlu diselesaikan dengan 'sanksi' (sanction) masyarakat.
Satu
perkara yang harus difahami ialah, perlembagaan dan undang-undang tidak
sepatutnya dilihat dari aspek takrifan yang literal kepada
peruntukan-peruntukannya semata- mata, tetapi ia juga ia mengandungi dan
mendukung falsafah tertentu.
Kes-kes
mahkamah dalam membincangkan soal kebebasan ini sering merujuk kepada
roh Perlembagaan Persekutuan dalam mempertahakan kepentingan dan
keselamatan rakayat.
Mahkamah membuat interpitasi soal kebebasan berdasarkan kepada kehendak asal Perlembagaan Pesekutuan yang menekankan kepada keadilan sosial di Malaysia dan tidak terikat kepada cara dan pemikiran yang diamalkan di Barat.
Amalan kebebasan di Barat tidak sesuai diamalkan sepenuhnya di Malaysia berdasarkan kepada permasalaan dan kepentingan setempat.
Mahkamah membuat interpitasi soal kebebasan berdasarkan kepada kehendak asal Perlembagaan Pesekutuan yang menekankan kepada keadilan sosial di Malaysia dan tidak terikat kepada cara dan pemikiran yang diamalkan di Barat.
Amalan kebebasan di Barat tidak sesuai diamalkan sepenuhnya di Malaysia berdasarkan kepada permasalaan dan kepentingan setempat.
No comments:
Post a Comment