Aku bukan
siapa-siapa. Bukan pegawai kerajaan
berpangkat tinggi atau ahli politik berstatus menteri. Aku hanya rakyat biasa yang meneruskan
khidmat bakti kepada agama, bangsa dan negara dengan cara sendiri.
Dulu aku pernah jadi sebahagian pejawat di satu kementerian, tapi tidak lama. Genap Tempoh
Tamat Perkhidmatan, aku tidak sambung. Bukan tidak minat tugas itu, tetapi aku berasa ingin
berkhidmat dalam bidang lain.
Pada akhir September
2016, aku diminta oleh sebuah jabatan kerajaan agar mengemukakan surat
pengesahan perkhidmatan. Lalu aku hantar
salinan buku perkhidmatan. Namun
pegawai di jabataan berkenaan mengatakan maklumat yang diperlukan tidak langkap
dan memberi contoh surat yang dikeluarkan oleh kementerian kepada bekas anggota lain.
Aku tidak pasti adakah
buku perkhidmatan ada pindaan terbaru. Jika tidak
ada perubahan, ini bermakna masih banyak kekurangan maklumat yang tercatat di
situ perlu penambahan.
Untuk berhubung
dengan bekas kementerian aku pernah bekerja dulu, aku meminta pertolongan rakan yang masih berkhidmat untuk mendapat nombor telefon. Maka, aku diberikan dua cadangan untuk
berhubung.
Aku memilih berhubung
dengan seorang pegawai melalui whatsapp. Pegawai itu
kemudian memberi nombor seorang pegawai lain.
Aku kemudian berhubung
dengan pegawai berkenaan melalui whatsapp. Dia sedia membantu dan melesaikan apa yang diperlukan.
Setelah beberapa hari
berlalu dan beberapa kali berwhatsapp, pegawai berkenaan mengatakan permohonan
tidak dapat diproses. Aku perlu menulis
surat permohonan untuk mendapat surat pengesahan itu. Surat itu sama ada ditulis sendiri atau
melalui satu badan yang dipertanggungjawabkan mengurus kebajikan bekas anggota.
Aku akur dengan keperluan itu. Memang tidak patut dikeluarkan surat berkenaan tanpa apa-apa permintaan
rasmi.
Namun peliknya, mengapa
hanya beberapa hari berlalu, baru keperluan itu dinyatakan. Adakah jabatan tidak ada tatacara yang ditetapkan
dalam perkara berkenaan? Adakah ini kali
pertama ada bekas pekerja yang minta surat pengesahan perkhidmatan?
Memandangkan perlukan
segera surat itu, aku pergi kementerian di Kuala Lumpur. Ini kali pertama
setelah kali terakhir kira-kira 16 tahun aku ke sana. Aku hadir di jabatan dan bertemu dengan kerani.
Mengikut penjelasan kerani itu, surat itu tidak boleh disediakan serta merta kerana perlu melalui beberapa
proese dan mungkin mengambil masa kira-kira seminggu atau paling cepat dalam
tiga hari. Dia memberi nombor telefon untuk aku hubungi dalam
tempoh tiga hari untuk mengetahui perkembangannya.
Aku menghubungi nombor
tersebut setelah tiga hari. Malangnya
nombor tersebut tiada dalam perkhidmatan. Pelik. Bagaimana nombor yang dicatatkan
sendiri oleh kerani itu tidak ada dalam perkhidmatan. Tidak mungkin nombor itu dipotong kerana tidak
bayar bil!
Aku kemudian
menghubungi rakan yang masih bertugas di kementerian untuk mendapat nombor lain. Dia berikan nombor seorang pegawai. Terima kasih rakan yang sentiasa membantu.
Namun, lepas difikirkan
berapa banyak pegawai yang perlu aku hubungi, yang mungkin disuruh berhubung
dengan pegawai lain pula, aku mengambil keputusan untuk tidak menghubungi
pegawai berkenaan.
Ada sahabat ingin
menolong ingin menelefon terus kepada Menteri atau pegawai di
kementerian. Namun aku tidak setuju berbuat
demikian. Ini urusan kecil saja biarpun
penting bagiku. Menteri ada urusan lain
lebih besar perlu diselesaikan. Kalau
semua perkara perlu diselesaikan melalui menteri, baik tidak perlu ada pegawai
lain.
Kisah ini hanya secebis
pengalaman berurusan dengan kementerian atau jabatan kerajaan. Sudah banyak pengalaman didengar berkaitan kesukaran seperti itu.
Sebab itu, ada bekas
pejawat kerajaan tidak mahu lagi berurusan dengan bekas majikan mereka. Lalu tanggapan buruk dilempar dan mereka jadi
anti kepada kerajaan.
Dan, aku sendiri tidak peduli
lagi dengan permohonan untuk mendapatkan surat pengesahan perkhidmatan itu. Mungkin aku perlu melupakan bahawa aku pernah berkhidmat dengan kerajaan.
Catatan senja.
-------------------------
Setelah catatan di atas dikongsikan di group whatsapp, banyak pandangan dan perkongsian diperoleh. Bukan niat untuk mempersalahkan sesiapa, tetapi catatan itu untuk dijadikan pengajaran dan perhatian kepada semua.
Rupanya bukan aku
seorang berdepan situasi ini. Ada juga
bekas rakan sejawat yang mengalami pengalaman yang lebih teruk. Dan tidak kurang juga yang mendapat
pengalaman yang baik.
Ini bukan soal
pengalaman baik dan buruk. Bukan juga
berkaitan nasib baik atau buruk. Inilah
realiti yang perlu dilalui.
Berkongsi pengalaman
buruk bukan untuk menambah lagi keburukan. Itu sikap orang busuk hati. Sebaliknya, perkongsian itu untuk mengubah keadaan tidak menyenangkan
kepada perkara lebih baik. Biar kita
sama-sama berhijrah. Mencari dan
mencipta kebaikan.
Bukan apa, jika tidak
dikongsi yang tidak menyenangkan itu, takut nanti perkara itu berterusan. Mungkin bukan niat pihak berkaitan untuk
menyusahkan. Mereka telah berusaha yang
terbaik, tetapi tidak sedar pada masa sama telah berlaku perkara yang tidak
disenangi pihak lain.
Atas dasar itu, aku
membuat catatan di atas agar sesuatu yang lebih baik akan dirasai orang
lain.
Perlu diperjelaskan,
bukan niat aku ingin menyusahkan sesiapa. Begitu juga rasanya bekas pejawat
yang lain. Bagi aku, habuan untuk aku
sepanjang berkhidmat dulu telah dijelaskan melalui gaji dan kemudahan yang
diberikan pada masa berkhidmat dulu. Itu
sudah cukup.
Jadi, aku tidak
mengharapkan apa-apa lagi dengan kementerian atas dasar aku bekas pekerja. Sebab itu, setelah menamatkan
perkhidmatan lebih 16 tahun, baru kali ini aku berhubung dengan kementerian. Itupun bukan aku yang ingin, tetapi atas
keperluan ditetapkan pihak lain.
Namun, yang pertama
kali ini aku sudah berdepan masalah. Bukan besar manapun, tetapi masalah itu tidak sepatutnya berlaku.
Aku buat catatan ini
kerana ingin memberi peringatan dan pengajaran kepada yang berkenaan. Jangan pandang perkara kecil sebagai tidak
penting. Melazimkan ambil mudah dan
tidak pandang sesuatu itu penting, akan menjadi barah merosakkan seluruh
organisasi.
Catatan ini bukan yang
berkaitan kementerian berkenaan, tetapi yang lain. Jangan pandang mudah apabila ada orang datang mengadu. Ada sesuatu yang mereka amat perlukan. Kalau tidak, tentu sekali mereka tidak akan
datang.
Apa yang aku catatkan
bukan hendak menyalahkan pegawai berkenaan semata-mata. Aku tahu dia telah berusaha melakukan yang
terbaik. Namun perkara ini berlaku (pada pandangan aku) disebabkan sikap dan
amalan dalam organisasi.
Ia berkaitan urustadbir
yang lemah dan tidak melihat sesuatu perkara itu penting. Dalam organisasi
bukan seorang individu saja perlu dipertanggungjawabkan dalam sesuatu
tugas. Ia perlu ada urutan pemerintahan
atau ketanggunjawaban. Jika pergawai
berkenaan tidak berkesempatan melakukan apa yang perlu dilakukan, tidak kira
apa alasan, sepatutnya ada pegawai lain boleh mengambilalih tugas itu
sementara.
Dalam kes aku, bukan
hendak kelulusan atau melibatkan dasar, kewangan atau kesan besar jika sesuatu
tidak kena. Ia hanya berkaitan dengan
surat pengesahan perkhidmatan yang hanya perlu disalin daripada rekod sedia
ada. Tugas menaip boleh dilakukan oleh
kerani dan kemudian disahkan oleh pegawai. Tidak perlu dibawa masuk dalam mesyuarat atau
kena tunggu belanjawan tahunan. Jauh
sama sekali kena kelulusan menteri atau Ketua Setiausaha Negara.
Tetapi mengapa masalah
berlaku? Sebabnya organisasi tidak buat transformasi. Tidak mahu berubah. Jadi, ini bukan masalah pegawai berkenaan
saja. Ini masalah organisasi. Jadi, semua yang terlibat dalam organisasi
berkenaan perlu berubah. Perlu
dipertanggungjawabkan dalam perkara ini.
Tidak perlu mencari
salah siapa, tetapi sama-sama memperbaikinya untuk kebaikan. Pada aku, masalah aku telah selesai dan tutup
kes, biarpun hakikatnya apa yang aku perlukan belum tertunai. Jika ada yang sudi membantu, terlebih dahulu
diucapkan terima kasih.
Semoga catatan ini
memberi kebaikan, bukannya akan ada yang dipersalahkan atau menerima kesan
buruk. Bersama bermuhasabah dan mencari
titik keberuntungan bersama.
Maaf jika catatan ini
mungkin memberi implikasi buruk kepada individu. Dan jika itu berlaku, bermakna tidak ada kematangan
dan kebertanggungjawaban pihak atasan dalam organisasi. Ini kelemahan organisasi dan semua yang terlibat
perlu bertanggunjawab untuk memperbaikinya dan bukannya mencari kambing hitam untuk
dikorbankan.
Catatan malam.
-----------------------
Catatan pagi.
Catatan malam.
-----------------------
Aku mendapat pesanan
dari bekas rakan sejawat agar berhubung terus dengan seorang lagi pegawai. Lagi besar pangkat tu. Katanya pegawai itu nak tahu nama pegawai
yang aku berurusan.
Terima kasih bekas rakan sejawat yang prihatin membantu. Dan terima kasih kepada pegawai berkenaan yang bertindak segera biarpun pada luar waktu kerja.
Persoalannya, pada aku masalah ini berlaku kerana tidak ada SOP (pada pandangan aku). Maknanya ia lebih berkaitan dengan organisasi. Kelemahan pada pegawai kebiasannya berlaku kerana tiada SOP atau tiada maklumat tepat dari pegawai atasan.
Contohnya, mengapa pegawai itu tidak memberitahu awal mengenai perlu aku tulis surat untuk mendapat surat pengesahan perkhidmatan itu. Keadaan itu berlaku mungkin kerana tiada SOP atau tiada maklumat berkaitannya dari pegawai atasan.
Begitu juga dalam beban tanggungjawab. Pegawai berkenaan menjelaskan dia ada beberapa tugasan luar dan kes kecemasan yang menyebabkan surat itu lambat.
Persoalannya, adakah hanya pegawai itu saja yang layak dan boleh menandatangi surat itu? Bagaimana jika pegawai itu bercuti lama atau ada tugasan luar dalam tempoh masa yang panjang?
Aku bukan hendak tunjuk bijak atau hendak mengajar itik berenang. Tetapi itu satu perkara yang boleh difikir dengan lojik untuk cari jalan penyelesaian.
Kalau hendak dipersalahkan kepada pegawai berkenaan semata-mata, banyak lagi pegawai lain yang akan menerima nasib yang sama. Semakin banyak pegawai yang mengalami tekanan perasaan dan tidak mampu memberi tumpuan semasa bertugas.
Permasalahan ini adalah berkaitan organisasi. Perlu berkerja bersama dan sama-sama bertanggungjawab. Jangan cari kesalahan individu dalam organisasi, tetapi perbaiki organisasi secara keseluruhan. Ikan dalam kolam akan sihat jika airnya bersih dan ada sumber makanan yang cukup.
Terima kasih bekas rakan sejawat yang prihatin membantu. Dan terima kasih kepada pegawai berkenaan yang bertindak segera biarpun pada luar waktu kerja.
Persoalannya, pada aku masalah ini berlaku kerana tidak ada SOP (pada pandangan aku). Maknanya ia lebih berkaitan dengan organisasi. Kelemahan pada pegawai kebiasannya berlaku kerana tiada SOP atau tiada maklumat tepat dari pegawai atasan.
Contohnya, mengapa pegawai itu tidak memberitahu awal mengenai perlu aku tulis surat untuk mendapat surat pengesahan perkhidmatan itu. Keadaan itu berlaku mungkin kerana tiada SOP atau tiada maklumat berkaitannya dari pegawai atasan.
Begitu juga dalam beban tanggungjawab. Pegawai berkenaan menjelaskan dia ada beberapa tugasan luar dan kes kecemasan yang menyebabkan surat itu lambat.
Persoalannya, adakah hanya pegawai itu saja yang layak dan boleh menandatangi surat itu? Bagaimana jika pegawai itu bercuti lama atau ada tugasan luar dalam tempoh masa yang panjang?
Aku bukan hendak tunjuk bijak atau hendak mengajar itik berenang. Tetapi itu satu perkara yang boleh difikir dengan lojik untuk cari jalan penyelesaian.
Kalau hendak dipersalahkan kepada pegawai berkenaan semata-mata, banyak lagi pegawai lain yang akan menerima nasib yang sama. Semakin banyak pegawai yang mengalami tekanan perasaan dan tidak mampu memberi tumpuan semasa bertugas.
Permasalahan ini adalah berkaitan organisasi. Perlu berkerja bersama dan sama-sama bertanggungjawab. Jangan cari kesalahan individu dalam organisasi, tetapi perbaiki organisasi secara keseluruhan. Ikan dalam kolam akan sihat jika airnya bersih dan ada sumber makanan yang cukup.
No comments:
Post a Comment