Sunah bermaksud jalan. Ia juga bererti
"peraturan sesuatu amalan yang dilakukan berulang kali." Di
dalam istilah syarak, sunah atau hadis bermaksud 'sesuatu yang terbit dari Nabi
Muhammad SAW selain dari al-Quran, sama ada perkataan, perbuatan atau perakuan."
Imam Ibn Hajar mendefinisikan hadis
sebagai: "Sunah ialah apa-apa yang disandarkan kepada Rasulullah SAW". Manakala
Ali al-Qari dalam Syarh Nukhbah al-Fikir telah mentakrifkan
hadis sebagai "Apa yang disandarkan kepada Nabi SAW daripada perkataan, perbuatan,
taqrir, gerak dan diam, sama ada semasa jaga atau tidur."
Biarpun terdapat perbezaan definisi
diberikan pakar hadis, hakikatnya ia membawa kepada maksud yang sama dalam
menjelaskan mengenai sunah atau hadis.
Sesuai kedudukan Nabi Muhammad SAW sebagai
pembawa rahmat dan pemimpin ulung, setiap apa yang dilakukan oleh baginda
sentiasa diperhati dan dicontohi oleh para sahabat.
Pakar sejarah
menyatakan tidak ada manusia di dunia ini yang mana setiap apa yang dilakukan,
dicakap maupun ketika diamnya diperhati oleh orang lain untuk dijadikan ikutan.
Kenyakinan penuh yang tidak berbelah bahagi
para sahabat bahawa Nabi Muhammad SAW adalah utusan Allah SWT yang membawa
rahmat dan kesejahteraan hidup manusia di dunia dan
akhirat menjadikan mereka tidak mahu terlepas satupun apa yang
dilakukan oleh baginda untuk diikuti.
Hal ini bertepatan dengan perintah Allah
SWT seperti mana tercatat dalam al-Quran surah al-Hasyr ayat 7 yang bermaksud:
"Apa yang diberikan Rasul kepadamu maka terimalah serta amalkan dan apa
yang dilarangnya bagimu tinggalkannya."
Sunah berkait rapat dengan Rasulullah
SAW. Malah, Rasulullah SAW dipertanggungjawab oleh Allah SWT sebagai
penjelas atau pentafsir kepada al-Quran.
Firman Allah SWT dalam surah an-Nahal, ayat
44 yang bermaksud: "Dan Kami turunkan kepadamu (wahai Muhammad) al-Quran
supaya kamu menerangkan kepada umat manusia akan apa yang telah diturunkan
kepada mereka."
Kepentingan al-Quran dan sunah digabungkan
bersama sebagai panduan umat Islam sehingga ke hari kiamat tidak dapat
disangkal lagi.
Sabda Rasulullah SAW bermaksud: "Aku
tinggalkan kepadamu dua perkara tidak akan sesat selama mana kamu berpegang
dengan keduanya: Kitab Allah dan Sunnah Nabi-Nya." (Hadis riwayat Malik).
Sunah dibahagikan kepada bahagian berbeza. Dari
aspek hakikat, para ulama membahagikan sunah kepada tiga kategori. Pertamanya,
sunah qawliyyah, iaitu merujuk kepada ucapan Rasulullah. Contoh hadis kategori
inilah ialah penjelasan Rasulullah SAW berkaitan niat. Sabda Rasululla
SAW bermaksud: "Sesungguhnya (segala) amalan bergantung kepada
niat."
Kategori kedua ialah sunah filiyyah, yakni
merujuk kepada perbuatan dilakukan oleh baginda seperti ketika menunaikan
sembahyang, haji dan puasa. Manakala sunnah taqaririyyah pula merujuk
kepada perakuan atau persetujuan Rasulullah terhadap perbuatan sesetengah sahabatnya. Contohnya
Rasulullah melarang Abu Bakar daripada menghentikan persembahan hiburan pada
satu majlis perkahwinan.
Sementara itu, sunnah dibahagikan kepada
dua kategori berbeza dari segi aspek jumlah perawi. Hadis mutawatir adalah
hadis sahih yang diriwayat di setiap peringkat oleh sekumpulan ramai perawi
yang mustahil pada akal dan adat, mereka berpakat untuk berdusta dari awal
sanad hingga ke akhirnya.
Hadis Ahad pula adalah hadis yang tidak
memenuhi syarat hadis mutawatir. Satu lagi tingkat hadis ialah Gharib yang mana
hadis itu hanya diriwayatkan oleh seorang perawi dalam seluruh sanadnya atau
sesetengahnya.
Dari segi kekuatan dan kelemahan, hadis
dibahagi kepada dua iaitu diterima dan ditolak. Di antara jenis hadis yang
diterima ialah hadis sahih. Satu lagi hadis ialah hadis daif, yakni yang
tidak memenuhi sifat-sifat hadis yang diterima.
Manakala satu lagi jenis hadis ialah hadis
mawdhu, yakni yang direka atau diadakan-adakan terhadap Rasulullah. Pada
hakikatnya, hadis mawdhu sebenarnya bukanlah hadis kerana ia bukan daripada
Rasulullah. Namun, ia tetap dinamai 'hadis mawdhu' sebagai satu kategori
untuk dijadikan peringatan kepada umat Islam agar tidak keliru dan
dikelirukan. Ia tidak boleh diterima atau digunakan untuk apa tujuan
sekalipun berkaitan hukum.
Contoh hadis mawdhu ialah: "Sesiapa
yang memandu seorang buta sejauh 40 langkah, Allah akan memperuntukkan
kepadanya syurga." Ungkapan itu sebenarnya dicipta oleh
Muhammad bin Abd Malik yang cacat penglihatan, untuk kepentingan peribadinya.
No comments:
Post a Comment