Penggunaan
kalendar Hijrah dalam sistem pentarikhan memberi keadilan dalam melaksanakan
ibadah. Oleh itu, kita berpuasa Ramadan pada semua musim; hujan dan kemarau;
sejuk, panas, bunga dan gugur. Begitu juga pelaksanaan haji dan merayakan hari
kebesaran Islam lain.
Dengan
perkataan lain, sistem ibadah dalam Islam tidak dihadkan pelaksanaannya pada
masa yang tetap dan statik, tapi berubah mengikuti perubahan iklim. Sistem ini
memberikan keadilan kepada semua masa untuk berasakan nuansa keislaman di
dalamnya. Sebagai contoh, jika Ramadan pada Julai saja, tentu kita tidak akan
berasakan keindahan berpuasa pada musim sejuk. Begitu pula sebaliknya, jika
kita tetapkan puasa Ramadan pada Disember saja, tentu kita tidak akan berasa
betapa beratnya berpuasa pada musim panas.
Sistem
pentarikhan pertama diajarkan Nabi Adam kepada anaknya, Nabi Syits yang
bermakna pemberian Allah sebagai pengganti anaknya, Habil yang dibunuh Qabil
dalam peristiwa pembunuhan manusia pertama berpunca daripada kisah pengorbanan.
Kepada
Nabi Syits, Allah turunkan 50 lembaran (suhuf) yang berisi ajaran Allah SWT.
Untuk pengetahuan tambahan, empat kitab suci yang diturunkan Allah ialah
Taurat, Zabur, Injil dan al-Quran, manakala suhuf ialah 104 dan 50 daripadanya
diturunkan kepada Nabi Syits seperti diriwayatkan Ibn Hibban daripada Abu
Darda’ secara marfu’.
Imam
Ibnu Kathir dalam kitabnya Qishashul Anbiya’ (Kisah Nabi) menukil perkataan
Muhammad ibn Ishaq bahawa ketika Nabi Adam mendekati ajalnya, Baginda berpesan
kepada anaknya, Syits dan mengajarkan kepadanya perihal waktu malam dan siang.
Baginda juga mengajarkan ibadah pada waktu berkenaan serta memberitahu
kepadanya taufan yang akan berlaku.
Siang
dan malam adalah tanda kebesaran Allah dengan diputar-Nya matahari dan bulan,
menerusinya kita boleh mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Allah
berfirman maksudnya: “Dialah yang menjadikan matahari bersinar (terang
benderang) dan bulan bercahaya, dan Dialah yang menentukan perjalanan setiap
satu itu (berpindah-pindah) di tempat peredarannya (masing-masing) supaya kamu
dapat mengetahui bilangan tahun dan kiraan masa. Allah tidak menjadikan semua
itu melainkan dengan faedah. Allah menjelaskan ayat-Nya (tanda kebesaran-Nya) satu
persatu bagi kaum yang mahu mengetahui (hikmat sesuatu yang dijadikan-Nya).”
(Surah Yunus: ayat 5)
Daripada
apa yang diajarkan Adam kepada Syits ialah Allah menetapkan 12 bulan dalam
setahun. Al-Quran menjelaskan maksudnya: “Sesungguhnya bilangan bulan di sisi
(hukum) Allah ialah 12 bulan, (yang ditetapkan) dalam kitab Allah ketika Dia
menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati. Ketetapan
yang demikian itu ialah agama yang lurus, maka jangan kamu menganiaya diri kamu
pada bulan yang dihormati itu (dengan melanggar larangan-Nya); dan perangilah
kaum kafir musyrik seluruhnya seperti mereka memerangi kamu seluruhnya; dan
ketahuilah sesungguhnya Allah berserta orang yang bertakwa.” (Surah al-Taubah:
ayat 36)
Bulan
pada tahun Hijrah bermula dengan Muharam dan tahun Masihi bermula dengan Mac
pada asalnya. Kedua-dua bulan ini berkaitan dengan perang. Nama Muharam
diberikan orang Arab terdahulu kerana di dalamnya dilarang peperangan selepas
pelaksanaan haji pada Zulhijjah. Sedangkan Mac adalah nama tuhan perang orang
Rom.
Jika
diperhatikan sejarah penamaan bulan dalam tradisi Masihi dan Hijrah dan tahun
lain kita dapati semuanya menggunakan bulan sebagai asal pengiraan masa. Pada
mulanya bulan pada tahun Masihi hanya 10 bermula dari Mac hingga Disember yang
bermakna bulan ke-10.
Mereka
menambah Januari dan Februari ke dalam kalendar kerana pada dua bulan tidak ada
kegiatan kehidupan bermakna bulan berkenaan adalah musim sejuk.
Lain
halnya dengan bulan pada Hijrah. Ia dari awal berjumlah 12 seperti diajarkan
Syits dengan ketetapan Allah. Ketika orang Arab terdahulu hendak menamakan
bulan, mereka sepakat awal tahun dimulakan selepas selesainya pelaksanaan haji
pada Zulhijjah supaya mudah diingati kerana ibadah itu adalah penyatuan bangsa
Arab yang mengikuti ajaran Nabi Ibrahim.
Selepas
menentukan bahawa permulaan bulan adalah dengan melihat anak bulan, mereka
sepakat menamakan bulan pertama dengan Muharam kerana bersetuju untuk tidak
berperang pada bulan itu. Ketika ruyat hilal bulan kedua mereka melihat cuaca
cerah maka, mereka menamakannya dengan Safar yang bermakna kuning atau kosong.
Bulan
berikutnya dinamakan Rabi kerana mereka mendapati keadaan alam berbunga dan
berlanjutan pada bulan berikutnya, maka Rabi ada dua yakni Rabiulawal dan
Rabiulakhir. Selepas musim bunga datang pula musim sejuk yang membekukan bumi
Arab, maka dinamakan bulan berikutnya Jamad yang ertinya beku.
Ia
sama dengan musim bunga selama dua bulan maka dinamakan Jamadilawal dan
Jamadilakhir. Musim beku habis, maka datang musim penghormatan kepada suku
paling terhormat di kalangan orang Arab iaitu bani Mudhr yang menghormati Rajab
sebagai bulan tidak dibenarkan perang.
Rajab
dijadikan ungkapan bahasa Arab berbunyi 'Isy rajaban tara ‘ajaban atau
‘hiduplah dari Rajab ke Rajab lagi maka engkau akan melihat pelbagai
keajaiban’. Selepas penghormatan diberikan kepada suku Mudhr, akhirnya mereka
berpecah dan menamakan bulan berpecah untuk berperang atau mencari air untuk
persiapan bulan berikutnya dengan Syaaban. Selepas Syaaban datang Ramadan
kerana ketika itu musim panas.
Selepas
musim panas berlalu, mereka memerhatikan bulan itu banyak unta bunting maka
dinamakan bulan itu Syawal. Bulan ke-11 adalah Zulkaedah yang bermakna duduk.
Ia dinamakan demikian kerana orang Arab bersiap menunaikan ibadah haji pada bulan
berikutnya.
Mereka
dilarang berperang pada bulan ini dan bulan ke-12 iaitu Zulhijjah kerana haji
berlangsung sepanjang bulan. Inilah ringkasan sejarah penamaan bulan orang Arab
terdahulu yang kemudian dijadikan takwim Hijrah oleh Saidina Umar ketika
pemerintahannya antara 12 hingga 20 Hijrah.
Seandainya
kita memahami kepentingan masa dalam hidup, maka kita akan sependapat dengan
Imam Ibnul Jauzi yang ketika diajak temannya: “Marilah kita sejenak bersembang
santai.” Beliau menjawab: “Kalau begitu, hentikanlah matahari untuk sementara
waktu.”
Orang
yang mula-mula menetapkan hijrah sebagai permulaan tarikh dalam Islam ialah
Saidina Umar al-Khattab ketika beliau memegang jawatan khalifah iaitu pada
tahun 17 hijrah.
Beberapa
cadangan telah dikemukakan kepada beliau, ada mencadangkan tarikh kelahiran
Rasulullah SAW, ada pula mencadangkan kebangkitannya menjadi Rasul dan ada
mencadangkan tahun kewafatan Baginda.
Tetapi
semua cadangan itu tidak dipersetujui Saidina Umar memandangkan hijrah adalah
peristiwa terpenting antara peristiwa lain, seperti mana katanya: “Kita membuat
tarikh dengan hijrah Rasulullah SAW kerana hijrahnya itu adalah perbezaan
antara yang benar dengan yang batal.”
Pendapat
itu disokong oleh Saidina Ali. Sebenarnya, wujud jalinan antara perkiraan tahun
masihi dan hijri (Hijrah) kepada umat Islam. Tahun Masihi dikira menurut
peredaran matahari (tarikh as-Syamsi) sementara perkiraan tahun hijri pula
berdasarkan peredaran bulan (tarikh al-Qamari).
Islam
tidak menolak salah satu perkiraan tarikh berkenaan dalam kehidupan manusia.
Perkiraan tarikh as-Syamsi adalah untuk menentukan musim atau aktiviti manusia.
Daripada tarikh inilah manusia mengenal peredaran musim panas, sejuk, menyemai
atau menuai.
Sementara
tarikh al-Qamari pula menentukan masa ibadat. Peredaran yang tidak sama antara
tarikh as-Syamsi dan al-Qamari menyebabkan umat Islam dapat merasai musim
berbeza setiap kali menunaikan ibadat tertentu.
Dalam setahun, Takwim Hijriah mempunyai 354 atau 355(354.36) hari, iaitu beza 10 atau 11 hari dari jumlah hari dalam kalendar Masihi. Setiap tahun, hari-hari kebesaran Islam dirayakan dalam musim yang berlainan. Ia akan kembali ke musim asal setiap 33 tahun (satu pusingan lengkap). Tahun baru hijrah iaitu 1 Muharam disambut pada musim berlainan iaitu ia berganjak kehadapan sebanyak 10 atau 11 hari lebih awal setiap tahun.
Contohnya
musim haji dan puasa. Mungkin pada tahun ini, umat Islam berpuasa atau
menunaikan haji dalam musim sejuk, tetapi beberapa tahun kemudian pula dalam
musim panas.
No comments:
Post a Comment