Rakyat di negara kita tidak asing
lagi dengan makanan segera. Menu burger, ayam goreng, pizza, sosej, keju,
steak, chips dan sebagainya sudah menjadi sebahagian hidangan utama golongan
tertentu.
Dahulu makanan segera hanya
dinikmati golongan kaya dan yang tinggal di bandar, yang hanya boleh didapati
di restoran mewah. Bagaimanapun, sekarang ini makanan segera seperti burger
dapat dibeli di gerai kecil di tepi jalan dengan harga murah.
Selain itu
restoran makanan segera berjenama juga telah memperluaskan operasi perniagaan
ke bandar-bandar kecil di seluruh negara.
Beberapa jenama makanan segera dari
luar negara telah menguasai pasaran dan menjadi sebutan ramai. Apabila disebut
makanan segera seperti ayam goreng dan burger, maka terbayanglah jenama
terkenal yang sinonim dengan masyarakat kita.
Pengaruh makanan segera amat besar
sehingga kanak-kanak yang baru pandai bercakap sudah boleh menyebut nama jenama
makanan segera yang terkenal. Malah, apabila melihat sahaja logo, warna dan
wataknya, kanak-kanak sudah dapat mengenalinya.
Resepi makanan segera berasal dari
negara Barat. Sebab itu bahan utama membuat makanan segera kebanyakannya
terdiri roti, daging lembu, ayam, kentang dan salad. Menu makanan tersebut
sesuai dengan budaya dan cara hidup masyarakat di Barat.
Perniagaan makanan segera berkembang
ke seluruh dunia melalui sistem franchise. Melalui sistem itu, syarikat induk
memberi hak menggunakan jenama, kepakaran, resipi dan keperluan lain kepada
syarikat lain.
Syarikat induk menerima bayaran royalti daripada syarikat
pengguna jenamanya. Banyak syarikat makanan segera beroperasi di seluruh dunia
melalui sistem franchise.
Restoran makanan segera yang pertama
di negara kita ialah A & W yang dibuka pada tahun 1963 di Kuala Lumpur dan
diikuti Ayam Goreng Kentucky (KFC) pada tahun 1972 di Petaling Jaya. Kedua-dua
syarikat berasal dari Amerika Syarikat itu beroperasi hampir di semua negara di
seluruh dunia.
Sejak dari itu, restoran makanan
segera terus berkembang di negara kita. Bukan sahaja A
& W dan KFC, bahkan beberapa jenama lain turut memulakan perniagaan. Malaysia adalah antara negara terawal yang menerima pengaruh makanan segera
di Asia Tenggara.
Terdapat beberapa sebab mengapa
makanan segera amat diminati ramai di negara kita. Pertamanya ialah disebabkan
pengaruh iklan yang meluas.
Iklan makanan segera banyak disiarkan di media
elektronik dan media cetak. Iklan makanan segera merupakan antara jenis iklan
paling banyak menyumbang pendapatan iklan kepada stesyen televisyen.
Iklan banyak mempengaruhi pengguna
membuat pilihan dan secara tidak sedar mereka ‘terikat’ dengan sesuatu jenama. Pengeluar
makanan segera terpaksa membuat iklan secara besar-besaran memandangkan
terdapat persaingan. Kos iklan sebenarnya ditanggung oleh pengguna melalui
kenaikan harga jualan.
Iklan juga bertujuan memecah
‘tembok’ pemikiran penduduk di negara kita tentang makanan segera yang secara
total bertentangan dengan amalan biasa pemakanan rakyat di negara kita.
Tentulah sesuatu yang dianggap
keterlaluan jika makan hidangan ayam goreng tanpa dimakan dengan nasi. Begitu
juga dengan daging hancur yang dibentuk semula dimakan dengan roti, salad, keju
dan sebagainya.
Malah ada yang ragu-ragu hendak makan hot dog yang dikatakan
mempunyai kandungan daging anjing berdasarkan perkataan ‘dog’ yang bermaksud
anjing.
Iklan makanan segera di media
elektronik menggambarkan betapa hebatnya dapat menikmati makanan segera.
Keceriaan
tidak terkata sehingga menjilat jari, perbuatan ekstrem, tanpa sedar dan impian
fantastik banyak ditampilkan dalam iklan-iklan makanan segera di negara kita.
Tidak kurang juga iklan makanan
segera menampilkan suasana hidup mewah dan gaya hidup moden. Satu gambaran
hidup cukup ‘sempurna’ dan serba menjadi. Iklan seperti ini meletakkan satu
status bagi sesiapa menikmati makanan segera.
Iklan itu secara langsung mendorong
seseorang untuk turut merasai status tersebut dengan hanya perlu membayar
sejumlah wang dan menikmati hidangan yang lazat.
Tidak dinafikan harga sesetegah
makanan segera boleh dianggap murah dan menjimatkan untuk satu hidangan (untuk
menu tertentu). Oleh itu ada orang berjimat dengan menjadikan makanan segera
sebagai menu harian. Pendek kata, tidak membebankan biarpun banyak yang turut
serta menikmatinya.
Selain itu didapati majoriti iklan
makanan segera menampilkan model kanak-kanak. Pendekatan itu dapat mempengaruhi
kanak-kanak yang mudah terpengaruh dengan apa yang dilihat dan didengari
dilakukan oleh rakan sebaya.
Kanak-kanak akan mengajak dan
memujuk keluarga berkunjung ke restoran makanan segera berkenaan untuk
menikmati dan mengalami sama apa yang dilihat di dalam iklan.
Desakan kanak-kanak biasanya mudah
dipenuhi oleh ibu bapa, terutama di kalangan keluarga yang mampu menunaikannya.
Sekali merasa makanan segera jenama tertentu, kanak-kanak mudah terpikat dan
ingin mengulanginya.
Malah ibu bapa sering menjadikan
‘tawaran’ makan di restoran makanan segera sebagai hadiah, saat gembira, majlis
keluarga dan sempena sambutan tertentu. Begitu besar sekali pengaruh makanan
segera yang dianggap amat istimewa.
Sebenarnya, makanan segera mudah
memikat cita rasa rakyat negara kita kerana rasanya agak berbeza dengan rasa
makanan tempatan. Resipinya dari luar negara tentulah rasanya lain daripada apa
yang biasa dinikmati dengan makanan tempatan.
Cita rasa yang berbeza mendorong
ramai orang ingin mencubanya. Kata orang sekali sekala ingin mengubah selera
dan menikmati makanan daripada Barat.
Ternyata, setelah sekali mencuba ramai
telah terpikat dan terus meminatinya. Banyak orang bukan lagi sekadar mengubah
selera, tetapi bertukar menjadi selera utama.
Memandangkan restoran makanan segera
menggunakan konsep franchise, ia mementingkan persamaan bagi seluruh cawangan.
Setiap cawangan biarpun di bawah pemilik yang berlainan, tetapi mengamalkan
satu standard yang sama.
Kawalan standard menjadi satu
tarikan utama makanan segera jenama terkenal. Pergilah ke mana-mana
cawangannya, semuanya kelihatan sama. Pelanggan tidak merasa ragu-ragu untuk
menikmati suasana, rasa, kualiti, harga dan hampir keseluruhannya sama,
termasuk pakaian staf, perhiasan dan sebagainya.
Standard yang diperkenalkan dapat
mengekalkan kesetiaan peminatnya biarpun di mana sahaja mereka berada. Mana-mana
cawangan yang gagal memenuhi syarat tersebut akan dibatalkan hak menggunakan
jenama dan kemudahan lain yang disediakan oleh syarikat induk.
Sambutan lebih baik penduduk di
Malaysia terhadap makanan segera sejak akhir-akhir ini juga banyak bergantung
kepada perubahan gaya hidup. Kebanyakan penduduk di bandar menghadapi masalah
memilih restoran yang benar-benar memenuhi keperluan selera mereka.
Oleh itu adalah lebih selesa memilih
makanan segera. Harganya lebih berpatutan dan jaminan mutu yang berterusan.
Keadaan restoran makanan segera juga selesa dan mudah dikenali melalui logo dan
hiasan yang dipamerkan.
Selain itu faktor masa juga didapati
menjadi sebab utama mengapa makanan segera menjadi pilihan kebanyakan orang. Menjamu
selera di restoran biasanya mengambil masa lebih lama apabila perlu menunggu
makanan dimasak. Sedangkan di restoran makanan segera pembeli tidak perlu
menunggu masa lama untuk menikmatinya.
Tambahan pula kebanyakan restoran
makanan segera beroperasi di dalam bangunan yang menempatkan pejabat, pusat
membeli belah dan di tempat lain yang biasanya sukar untuk ditemui restoran
masakan tempatan.
Pelanggan tidak perlu menghabiskan masa untuk perjalanan ke restoran
makanan segera yang berada dekat dengan mereka.
Keistimewaan makanan segera juga
mudah dibawa untuk dimakan di tempat lain. Makanan segera boleh di makan di
dalam kenderaan, di pejabat, taman dan sebagainya. Hal ini menimbulkan rasa
lebih selesa dan tidak terikat dengan cara makan hanya di meja makan
sahaja.
Masyarakat bandar sentiasa sibuk
dengan tugas seharian. Masa amat penting bagi mereka. Menu makanan yang ringkas
dan mudah dimakan menjadi pilihan mereka yang sentiasa sibuk.
Memilih makanan segera juga tidak
perlu difikirkan soal kebersihan, rasa, mutu perkhidmatan, harga dan
perkara-perkara lain.
Di restoran makanan segera, semuanya sama di semua
cawangan. Kita tidak akan berdepan dengan satu perkhidmatan yang tidak
memuaskan, melainkan suatu keadaan yang di luar kawalan daripada kebiasaan.
No comments:
Post a Comment